تبیان، دستیار زندگی
با گذشت یک ماه از پذیرش نفت کوره در بورس کالا، شرکت ملی پالایش و پخش هیچ اقدام عملی برای عرضه نفت کوره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس نفت به کجا رسید؟

بورس نفت

بخش اقتصاد- با گذشت یک ماه از پذیرش نفت کوره در بورس کالا، شرکت ملی پالایش و پخش هیچ اقدام عملی برای عرضه نفت کوره در بورس انجام نداده است.

به گزارش همشهری، ماجرای راه‌اندازی بورس نفت با وجود تبلیغات فراوانی که دولت انجام داد به یک رؤیا تبدیل شده و با گذشت 5 سال از زمان اعلام طرح‌ های اولیه، هنوز مقدمات آغاز معاملات نفت خام فراهم نشده است. هرچند از سال 84 تا کنون بحث‌های مختلفی درباره راه‌اندازی بورس نفت را دولت مطرح کرده اما تا کنون به غیر از راه‌اندازی معاملات محصولات پتروشیمی اقدام عملی برای انجام معاملات نفت خام انجام نشده است.

قرار بود با پذیرش و عرضه نفت کوره در بورس کالا زمینه راه‌اندازی بورس نفت فراهم شود. پذیرش نفت کوره در بورس کالا از آن جهت با اهمیت است که شرط جدید راه‌اندازی بورس نفت، پذیرش نفت کوره در بورس کالاست و عرضه این محصول، زمینه را برای عرضه نفت خام در بورس فراهم می ‌کند؛ براین اساس عرضه نفت خام در بورس در گرو پذیرش و عرضه نفت کوره قرار گرفت، تا آخرین خان عرضه نفت در بورس نیز طی  شود،اما با اینکه بیش از یک ‌ماه از پذیرش نفت کوره در بورس می ‌گذرد  گویا شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی علاقه ‌ای به عرضه این محصول در بورس ندارد و از عرضه آن ممانعت می‌ کند.

در همین رابطه محمود رضا خواجه نصیر، رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری گفت: بیش از یک ‌ماه از پذیرش نفت کوره در بورس کالا می ‌گذرد اما شرکت پالایش و پخش تاکنون اقدامی برای عرضه این محصول انجام نداده؛ در حالی که این شرکت خود متقاضی عرضه نفت کوره در بورس کالا بود. وی افزود: مشخص نیست دلایل شرکت پالایش و پخش برای عرضه نفت کوره در بورس چیست اما بورس کالا برای عرضه این محصول آماده است و تاکنون پیگیری ‌های زیادی برای عرضه نفت کوره انجام شده است.

به گفته خواجه‌نصیر، شرکت پالایش و پخش فقط 3 ماه برای عرضه این محصول در بورس کالا فرصت دارد که یک ماه آن طی شده است. در همین رابطه سید علی حسینی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفت ‌و گو با ایسنا، در مورد آخرین وضع راه‌اندازی بورس نفت گفت: بورس کالا آمادگی عرضه نفت کوره در بورس را دارد و تنها منتظر اقدام عملی شرکت پالایش در مورد عرضه این محصول است. به گفته حسینی، نفت کوره مقدمه عرضه نفت خام در بورس است و برای ایجاد بورس نفت نیز ابتدا باید نفت کوره در بورس عرضه شود.

همشهری

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر