تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از روند ساخت ضریح مطهر حرم سید الشهداء علیه السلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند ساخت ضریح مطهر سیدالشهدا

گزارشی از روند ساخت ضریح مطهر حرم سید الشهداء علیه السلام

ضریح امام حسین(ع)

شیفتگان حضرت حسین علیه السلام اصرار ورزیده اند که همان طلاهای اهدایی آنان در ضریح مقدس مولا استفاده گردد.

به نام خدا

مضجع شریف آقا، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نگین انگشتری خاندان عصمت و طهارت است. چه کس است که منکر شود ایرانیان بسی بلند اقبال بوده‏اند که افتخار و توفیق ساختن دوباره مضجع مطهر حضرت عشق بر عهده ایشان نهاده شده است و دست و پنجه هنرمندان شهیر ایرانی به نام حضرت سیدالشهداء جان گرفته و کیمیا گریده است. محمود فرشچیان به شماره همه موهای سفیدی که بر سر و صورتش نشسته است، تمام ظرافت و ذوق خود را به کار بسته است تا شاهکاری بی نظیر بیافریند و انگشتان خوشنویسی چون سید محمد حسینی موحد، که به خطاطی سور کریمه قرآن عطر گلاب و عنبر گرفته است، اسماء جلاله و اسماء مبارک معصومین علیه ‏السلام و نام نامی حضرت جان جهان، امام حسین بن علی را نقش می‏زند. قلمزنی این ضریح شش گوشه که از هر شش جهت دل از صاحب دلان عالم ربوده است را بر عهده دستان توانای مصطفی خدادادزاده نهاده ‏اند. همو اثر نقوش و خطاطی را بر ورقهایی از طلا و نقره ماندگار می‏کند. پس از آن، این طلا و نقره روح یافته بر سازه‏ای چوبی  که به دست مهندسان خوش قریحه ایرانی طراحی گردیده، نصب می‏شود و شکوه و جلالی خیره کننده را تداعی می‏کند. این هر سه اهالی خطه هنر، پیش از این در طراحی ضریح ماندگار خورشید خراسان، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام افتخار خدمت یافته بودند. سقف داخلی این مضجع نورانی را حسین ظفری زاده از اساتید مجرب هنرهای چوبی ساخته است و در اجرای آن از نقوش و فنون معماری اصیل همچون یزدی بندی، مقرنس، معرق و خاتم بهره جسته است.

محل دفن شهدای کربلا

مهندسان جوان ایرانی سازه ضریبح مطهر را طراحی کرده اند و برای این مهم از جدیدترین دانش معماری عصر استفاده کرده‏ اند. عملیات نجاری این سازه را مهدی دیدار و اکبر رحیم افتخار یافته ‏اند و این بنا را مطابق نقشه‏های رایانه‏ای مو به مو و در نهایت دقت و ظرافت بر پا ساخته اند. تمامی هزینه‏ مصالح چوبی و نجاری این صدف گرانمایه را آستانه مقدسه حضرت معصومه (سلام الله علیها) اهدا کرده است. ضریح مطهر در طراحی جدید همچنان شش گوشه دارد. رهروان سیدالشهدا، عطر یار را از مشبک های این صدف گرانمایه استشمام می‏کنند و گروه گروه مردمان هر روز  به عشق حضرت ثارالله به نظاره این مضجع آسمانی می‏نشینند و دقایقی درخشندگی آن دُرّ روح انگیز را از لابه لای این شش گوشه بی نظیر به جان خویش احساس می‏کنند و زمزمه می‏کنند: اللهم ارزقنا زیارة الحسین فی الدنیا و شفاعة الحسین فی الاخرة...

شیفتگان حضرت حسین علیه السلام اصرار ورزیده اند که همان طلاهای اهدایی آنان در ضریح مقدس مولا استفاده گردد و بانیان امر به نیکی این تقاضا را اجابت کرده اند. هزینه طراحی و ساخت این اثر آسمانی پنج میلیارد تومان برآورد گردیده است که این جدا از هزینه طلاکاری مضجع شریف است. آفرینش این شاهکار بی‏نظیر هنر اسلامی که از شالوده هنری ستوده و طاهر و ارادتی بی مثال در تاریخ چهاردهم خردادماه سنه 1387 آغازیده است به زودی پایان خواهد یافت و دل و جان شیدایان جهان را از پرتو اشتیاق و دلباختگی  آمیخته در جزء جزء پیکره‏اش، نوازش خواهد داد. این همه جز بارقه‏ای نیست که از عشق حسین علیه‏السلام سر برون آورده است: عشقی که در همه عالم شوری بر پا ساخته و کشتی نجات آسمانیان و زمینیان گردیده است.


نویسنده: محمدعلی روزبهانی، گروه حوزه علمیه تبیان