تبیان، دستیار زندگی
حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنیم، زمان مسواک زدن باید 5 دقیقه طول بکشد. بهترین زمان مسواک زدن قبل از خواب شب است و در مرحله دوم در هنگام صبح است . البته بهتر است روزی سه بار مسواک زده شود ولی مسواک قبل از خواب و در هنگام صبح ضروری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین زمان مسواک زدن

خمیر دندان با طمع پونه

همه ما می‌دانیم مسواک زدن یکی از ساده ‌ترین و بهترین راهها برای حفظ سلامت دندان‌ها است. اما پرسشی که  برای کاربران ما وجود دارد این است که بهترین زمان مسواک زدن چه موقع می باشد؟ در شبانه روز چند بار مسواک بزنیم و نحوه صحیح مسواک زدن چگونه است؟ و...    .

پاسخ این است که : حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنیم، زمان مسواک زدن باید 5 دقیقه طول بکشد.

بهترین زمان مسواک زدن قبل از خواب شب است و در مرحله دوم در هنگام صبح است . البته بهتر است روزی سه بار مسواک زده شود ولی مسواک قبل از خواب و در هنگام صبح ضروری است.

اما دقت کنید زمان‌هایی که در طول روز بیشتر می‌خورید و می‌آشامید، باید بیشتر از مسواک استفاده کنید.

مسواک زدن درست به از بین بردن پلاک‌های دندان کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در پلاک دندان عامل ایجاد 2 بیماری مهم دهان و دندان هستند: پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه.

همین مسواک زدن که عامل مهم سلامتی دهان و دندان و در نتیجه کل بدن است، گاهی برای مینای دندان که بخش با ارزش دندان است، مضر است. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند پس از خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال حداقل تا 30 دقیقه از مسواک زدن خودداری کنید زیرا که اسید حاصل از این نوع نوشیدنی‌ها، مینای دندان را ضعیف می‌کند و مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن چنین مواد غذایی می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند.

روش مناسب مسواک زدن

روشهای متعددی برای مسواک زدن وجود دارد ولی یکی از مناسب ترین و راحت ترین آنها برای افراد بالغ بدین شکل است که مسواک را با زاویه 45 درجه بین لبه لثه و دندان قرار دهیم و در فک بالا با حرکت دادن مسواک به سمت پایین و در فک پایین به سمت بالا حرکت دهیم و در نواحی دندان های جلویی از نوک مسواک استفاده کنیم و در پایان سطوح جونده دندان را با حرکت رفت و برگشتی تمیز کنیم .

سطح زبان را همانند دندان ها باید با مسواک تمیز کنیم.

*مسواک باید نرم و یا متوسط بوده و در هر ناحیه از دهان که توسط مسواک پوشیده میشود 7-8 بار حرکت داده شود.

*در دندان های جلویی که نمیتوان موهای مسواک را در جهت طولی کنار دندان فرار داد به صورت عرضی قرار گرفته و نیاز است هر دندان به طور جداگانه تمیز شود. توجه داشته باشید که با مسواک فقط سه سطح دندان تمیز میشود و دیواره های دندان که با دندان مجاور در تماس است باید با نخ دندان تمیز می شود.

استفاده از نخ دندان فراموش نشود!

زمان استفاده از نخ دندان همراه با مسواک است که بهترین حالت این است که بعد از شروع مسواک و آغشته شدن دندانها به خمیر دندان مسواک زدن را موقتاً قطع کرده و نخ دندان استفاده کنیم ، سپس ذرات جدا شده را با ادامه مسواک زدن خارج کنیم ولی میتوان قبل از شروع مسواک هم نخ استفاده کرده و سپس مسواک بزنیم.

در مورد نخ دندان حدود 20 تا 25 سانت از نخ را جدا کرده و دور انگشت نشانه میپیچیم و در فک بالا با استفاده از انگشت شست نخ را بین دندان ها رد کرده و با دقت دیواره های دندانی را تمیز میکنیم و در فک پایین با استفاده از انگشت سبابه و نشانه بین دندان ها حرکت میدهیم.

نکاتی برای انتخاب مسواک مناسب

نوع مسواک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است چون نقش اساسی در بهداشت دهان و دندان دارد.

مسواک های دارای موهای نرم برای زدودن پلاک و ذرات باقیمانده از دهان بهترین عملکرد را دارند. مسواک های زبر موجب آسیب رساندن به بافت لثه می شوند.

مسواک های سرکوچک از این مزیت برخوردار هستند که بهتر میتوانند به تمام نواحی دهان از جمله سطوح دور از دسترس دندان های عقب برسند.

از میان انواع مسواک با دسته های متفاوت مسواکی را انتخاب کنید  که راحت تر می توانید با آن کار کنید. بهترین مسواک ها آنهایی هستند که با اندازه دهان شما همخوانی داشته و به آسانی به تمام نقاط دهان برسند.

مسواک‌ باید حداقل هر سه ماه یک بار عوض شود.

هنگامی که موهای مسواک خمیده می‌شوند، کارایی آنها کاهش پیدا می‌کند و مسواک‌های فرسوده با احتمال بیشتری حاوی باکتری‌های دهانی‌اند و هر بار که مسواک می‌کنید، دوباره آنها را به دهان شما باز می‌گردانند.

دندان دندانپزشک دندانپزشکی پزشک سلامت مسواک خمیر دندان نخ عصب کشی

توصیه ما این است که مسواک زدن روزانه را به کودکان خود آموزش دهید تا آنها به انجام این کار عادت کنند و بلافاصله بعد از مصرف موادغذایی عمل مسواک زدن را انجام دهند.

گردآوری: مرکز مشاوره تبیان