تبیان، دستیار زندگی
ماجرای تسریع صدور مجوز کتاب یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی نویسندگان و ناشران است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان تکراری مجوز نشر

حسن محمودی

مقدمه: موضوع صدور مجوز کتاب، یکی از موضوعاتی است که بارها به آن پرداخته شده است. در حالی که مسوولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کوتاه شدن زمان صدور مجوز کتاب می‌گویند، نویسندگان و ناشران، همچنان از طولانی بودن این زمان گله‌مند هستند.

چندی پیش بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایبنا، ضمن اعلام خبر تسریع در رسیدگی به صدور مجوز کتاب گفته بود: طبق آیین‌نامه‌ی نشر، كتاب یا باید مجوز بگیرد،‌ یا مشكلاتی دارد و باید در تعامل با ناشر حل شود یا اینكه از نظر قوانین قابل انتشار نیست. در هر سه مورد، نتیجه باید به ناشر اعلام شود تا از بلاتكلیفی بیرون بیاید.

وی همچنین اضافه کرده بود: در این زمینه به مركز تخصصی صدور مجوز و بررسی كتاب اعلام كرده ایم كه در این‌ باره محدودیت زمانی خواهیم داشت. به این معنی كه باید در طول دو هفته به نتیجه برسند كه كتاب مجوز خواهد گرفت یا خیر. حتی در صورتی كه كتاب به بررسی بیشتر نیاز داشت، باید این را اعلام كنند و اگر هم اعلام نشد، به منزله تایید انتشار كتاب است.

دست‌اندرکاران تهیه و نشر کتاب امید داشتند این خبر پایانی باشد بر داستان تکراری و همیشگی طولانی بودن زمان صدور مجوز کتاب؛ اما ظاهراً این اتفاق قرار نیست به این سرعت اتفاق بی‌افتد. یکی از کتاب‌هایی که مدت‌زمان زیادی در انتظار دریافت مجوز بوده، رمان بلند "صبر ایوب"، نوشته‌ی "حسن محمودی" است.

این کتاب حدود دو سال است که منتظر مجوز است. در حد چند خط به آن اصلاحیه وارد شده و با این‌که این اصلاحیه‌ها تقریبا از زمان نمایشگاه کتاب اعمال شده، هنوز هیچ پاسخی نداده‌اند؛ در حالی‌که طبق روال معمول نشر، بعد از اعمال اصلاحیه، باید تکلیف کتاب مشخص شود

صبر ایوب که داستان بلندی در حوزه ادبیات جنگ است، ماجرای پسری است که در جنگ ایران و عراق درصدد است به میدان جنگ برود؛ اما هر بار با مانعی در این زمینه مواجه می‌شود.

محمودی در این باره‌ی این موضوع گفته است: این کتاب حدود دو سال است که منتظر مجوز است. در حد چند خط به آن اصلاحیه وارد شده و با این‌که این اصلاحیه‌ها تقریبا از زمان نمایشگاه کتاب اعمال شده، هنوز هیچ پاسخی نداده‌اند؛ در حالی‌که طبق روال معمول نشر، بعد از اعمال اصلاحیه، باید تکلیف کتاب مشخص شود.

او پیش‌تر این داستان بلند را که از سوی نشر ثالث منتشر خواهد شد، همراه با دو داستان دیگر برای دریافت مجوز ارائه کرده بود که دو داستان دیگر به صورت کامل حذف شدند و صبر ایوب نیز همچنان در انتظار دریافت مجوز است.

گفتنی است مجموعه داستان «از چهارده‌سالگی می‌ترسم» حسن محمودی توسط نشر چشمه به چاپ دوم رسیده است. همچنین «قصه‌های آبی» (رویکرد قصه‌های ایرانی معاصر به قصه‌های قرآنی) او که اثری پژوهشی است، قرار است توسط نشر هزاره‌ی سوم اندیشه تجدید چاپ شود.

حسن محمودی پیش‌تر دو مجموعه‌ی داستان «وقتی آهسته حرف می‌زنیم، المیرا خواب است» و «یکی از زن‌ها دارد می‌میرد» را منتشر کرده است. «خون آبی بر زمین نمناک» (در نقد و معرفی بهرام صادقی) و «نقد و بررسی قصه‌های صادق چوبک» هم دیگر آثار منتشرشده‌ی او هستند.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی