تبیان، دستیار زندگی
گل مژه یک توده متورم قرمز و دردناکی است که نزدیک لبه پلک ظاهر می‌شود و شبیه جوش است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلی روی مژگان

گل مژه

گل مژه یک توده متورم قرمز و دردناکی است که نزدیک لبه پلک ظاهر می‌شود و شبیه جوش است. به طور معمول، گل‌ مژه چرکی است و بیشتر اوقات در قسمت خارجی پلک چشم شکل می‌گیرد، اما گاهی اوقات نیز ممکن است در قسمت‌های داخلی چشم دیده شود.

البته در بیشتر موارد پس از چند روز گل‌مژه به خودی خود از بین می‌رود و نیازی به درمان جدی ندارد. در ضمن می‌توان برای تسکین درد حاصل از آن، دستمالی گرم و تمیز را در ناحیه پلک چشم قرار داد.

علائم

درد و تورم پلک از نشانه‌های گل ‌مژه است. به علاوه در این شرایط برآمدگی قرمز رنگی که شبیه جوش است، روی پلک ظاهر می‌شود که گاه موجب ریزش اشک هم می‌شود.

مراجعه به پزشک

در اغلب موارد، گل‌مژه برای چشم و دید ما ضرری ندارد و بر توانایی و وضوح بینایی تاثیری نمی‌گذارد. پس در ابتدا سعی کنید خودتان اقداماتی را برای بهبود درد انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید از دستمال گرم روی پلک بسته استفاده کنید.

اما اگر در عرض یک هفته گل‌مژه بهبود نیافت، یا اگر قرمزی و تورم پلک بیشتر شد و قسمت‌های دیگر صورت را درگیر کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد مشکل

گل‌مژه معمولا توسط باکتری‌ چرکی به نام استافیلوکوک ایجاد می‌شود. پس عدم رعایت بهداشت چشم علت اصلی این مشکل است. تماس دست آلوده با چشم‌ها شایع‌ترین دلیلی است که این شرایط را ایجاد می‌کند.

التهاب مزمن در لبه پلک که به دلیل شرایطی به نام بلفاریت ایجاد می‌شود نیز ممکن است موجب بروز گل‌مژه شود. در این شرایط رعایت دستورات چشم پزشک برای درمان بلفاریت، می‌تواند به پیشگیری از بروز گل‌مژه هم کمک کند.

در ضمن دقت داشته باشید که اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، باید بهداشت مربوط به نحوه گذاشتن و برداشتن لنزها را رعایت کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام استفاده از لنز، بهداشت را رعایت نمی‌کنند، همچنین آرایش چشم خود را در طول شب پاک نمی‌کنند یا از لوازم آرایشی تاریخ گذشته استفاده می‌کنند، بدانید که پلک چشم خود را به سادگی در معرض ابتلا به عفونت قرار داده‌اید.

تا زمانی که گل‌ مژه از بین نرفته است:

*‌ سعی نکنید که آن را به زور و با فشار از بین ببرید.

*‌ برای تسکین درد گل‌مژه، دستمالی تمیز را با آب‌ گرم خیس کنید. سپس بیشتر آب آن را گرفته و روی چشمان بسته خود قرار دهید. زمانی که دستمال گرمای خود را از دست داد، دوباره آن را با آب گرم خیس کنید. این کار را برای 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید. تکرار این کار ‌در طی روز باعث می‌شود گل ‌مژه زودتر بهبود یابد.

*‌ چشم خود را تمیز نگه دارید و از آرایش چشم اجتناب کنید.

*‌ از لنزهای تماسی استفاده نکنید. ممکن است که لنز شما با باکتری‌های مرتبط با گل ‌مژه ‌آلوده شده باشد. پس سعی کنید که تا بهبودی کامل گل‌مژه از آنها استفاده نکنید.

پیشگیری

1- شستشوی دست‌ها. چندین بار در روز دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید و سعی کنید به چشم‌های خود دست نزنید.

2- لوازم آرایشی. لوازم آرایشی قدیمی را دور بریزید و از این لوازم به صورت شریکی با دیگران استفاده نکنید.

3- لنزهای تماسی. اگر شما هم از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، بهداشت مربوط به آنها را رعایت کنید و قبل از استفاده، دست های خود را کاملا بشویید.

در صورت بروز هر نوع عارضه چشمی به پزشک مراجعه کرده و به دستورات او با دقت عمل کنید.

مترجم : نیلوفر اسعدی ‌بیگی‌

منبع : mayoclinic.com

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

اكتروپیون (Ectropion) چیست؟

دانه های زرد رنگ روی پلک

شالازیون شبیه گل مژه است

گل مژه چیست؟

گل مژه در کودکان

مژه‌ها هم شوره می‌ زنند

چرا پلک ‌ها می ‌پرند؟

افتادگی پلک ها

مراقب پلک خود باشید

مگس پران چشم چیست؟

ناخنک چشم

رژیمی برای تقویت چشمها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.