تبیان، دستیار زندگی
پاستیل‌های فله‌ای و باز موجود در فروشگاه‌ها و مراکز خرید مختلف، مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاستیل فله‌ای و باز نخورید

پاستیل های رنگارنگ

پاستیل را می‌توان جزو گروه شیرینی‌جات طبقه‌ بندی کرد و شاید به همین خاطر هم باشد که این روزها به پای ثابت ظرف‌های شیرینی در مهمانی‌های رسمی و غیررسمی تبدیل شده است. اما سوالی که شاید به ذهن خیلی از افراد برسد، این است که آیا این شیرینی وسوسه‌انگیز می‌تواند جایی در سبد خرید غذایی ما داشته باشد یا نه؟

پاسخ دکتر هدایت حسینی، مدیرکل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت و دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه را به همین سوال بخوانید.

دکتر حسینی می‌گوید : «پاستیل‌های فله‌ای و باز موجود در فروشگاه‌ها و مراکز خرید مختلف، مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و خریدن و خوردن آنها به هیچ ‌یک از اقشار جامعه توصیه نمی‌شود.»

پاستیل‌ها از افزودن شکر و آب به ژلاتین استخوان یا ژلاتین پوست گاو تهیه می‌شوند و البته انتخاب ژلاتین استخوان در همه کشورها به گاو محدود نمی‌شود و برخی از کشورها از ژلاتین استخوان خوک برای تهیه پاستیل استفاده می‌کنند. به همین خاطر هم هست که دکتر حسینی به هیچ عنوان خوردن انواع پاستیل بدون مجوز و پروانه وزارت بهداشت (چه پاستیل‌های بسته‌بندی و چه انواع باز آنها) را برای مردم مناسب نمی‌داند.

وی در این مورد اظهار می‌کند: «ممکن است در پاستیل‌های بدون مجوز از رنگ‌های غیرمجاز یا ژلاتین خوکی نیز استفاده شده باشد و این نوع خوراکی‌ها اصلا مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند، وگرنه ما به آنها مجوز فروش می‌دادیم!»

او از برخورد با فروشندگان این‌ گونه محصولات غیرمجاز در فروشگاه‌ها خبر داد و افزود: «ما در حال جمع‌آوری کلیه محصولات فله‌ای و غیربهداشتی در سطح شهر هستیم و سرعت کارمان هم بستگی زیادی به خواست خود مردم دارد. بنابراین شما که مصرف‌کننده هستید، باید برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده تان، مخصوصا کودکان، از خرید محصولات غذایی فله‌ای و بدون پروانه بهداشت خودداری کنید.»

قند پاستیل‌های استاندارد

تا اینجای کار متوجه شدیم خرید و مصرف پاستیل های غیراستاندارد به هیچ عنوان به نفع ما و خانواده‌مان نیست. اما سوالی که ممکن است حالا به ذهن‌مان برسد این است که آیا خوردن پاستیل‌های استاندارد برایمان مشکلی به وجود نخواهند آورد؟

دکتر کیمیاگر جواب این پرسش را این‌طور می‌دهند: «هرچه‌قدر هم که پاستیل، استاندارد و مورد تأیید مراکز بهداشتی باشد، باز هم نمی‌توان قند و کالری موجود در آن را نادیده گرفت و  پوسیدگی دندان از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش از اندازه پاستیل در کودکان و حتی گاهی بزرگسالان است.»

وی مصرف این خوراکی خوش‌قیافه را برای بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که اضافه‌ وزن دارند و در حال رژیم گرفتن هستند هم مناسب ندانست و ادامه داد: «مواد غذایی شیرین، دارای انرژی هستند و به همین خاطر اشکالی ندارد که کودکان بخشی از انرژی روزانه‌شان را به جای خوردن چیپس و پفک ، از طریق مصرف پاستیل کسب کنند، ولی لازمه این کار نظارت والدین بر آنهاست تا یک وقت کودکان بیش از حد، از این راه کسب انرژی نکنند.»

یکی دیگر از نگرانی‌ها در مورد مصرف انواع پاستیل، رنگ موجود در آنهاست که دکتر کیمیاگر در این مورد می‌گوید: «در پاستیل‌هایی که مطابق استاندارد و در کارخانه‌های معتبر تهیه می‌شوند از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌گردد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این مورد نیست. شاید بد نباشد بدانید که گاهی هم از رنگ‌ دهنده‌های طبیعی مثل آب هویج یا آب انار برای رنگی کردن پاستیل‌ها استفاده می‌شود.»

هشت توصیه پاستیلی

با تمام این توضیحاتی که متخصصان در مورد مصرف پاستیل دادند، باز هم ذکر چند نکته هنگام خوردن یا برای تهیه و نگهداری پاستیل ضروری است که به شرح زیر هستند:

1- پاستیل را در جای گرم نگهداری نکنید و هنگام خرید هم دقت داشته باشید که در قفسه‌ای دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد.

2- اگر علاقه شدیدی به پاستیل دارید و نمی‌توانید روزی یکی دو عدد از آن را نخورید، می‌توانید به جای قند، چای‌تان را به همراه پاستیل بنوشید.

3- به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان، بعد از خوردن پاستیل حتما مسواک بزنید.

4- اگر دندان‌هایتان را دوست دارید، پاستیل را نجوید و اجازه دهید مانند شکلات در دهان‌تان آب شود.

5- به بچه‌های زیر دو سال پاستیل ندهید، زیرا دستگاه گوارش آنها حساس است و امکان دارد بدن‌شان نسبت به رنگ این محصولات (هرچند که مجاز باشد) واکنش نشان دهد. از طرفی ممکن است این خوراکی‌ها باعث خفگی آنها شوند.

6- خوردن و مخصوصا جویدن پاستیل به سالمندان و افرادی که دندان مصنوعی دارند نیز توصیه نمی‌شود.

7- بهتر است پاستیل را پس از خارج کردن از بسته‌بندی‌اش، در یک ظرف دردار نگهداری کنید، زیرا حالت چسبندگی آن، خیلی زود گرد و غبار و آلودگی محیط را به خود می‌گیرد.

8- به جای خریدن پاستیل‌هایی که رویشان را لایه‌ای از شکر پوشانده است، انواع بدون قند آنها را خریداری کنید.

تهیه : ندا احمدلو

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

هشدار درباره مصرف تنقلات رنگی

غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی

آب میوه ی باز نخورید

گوشت چرخ‌ کرده آماده از قصابی نخرید

فقط پنیر پاستوریزه بخورید

خوراکی‌های جذاب و آلوده در تابستان

11 محصول غیر مجاز خوراکی و مصرفی

اسامی برخی اقلام غیر مجاز اعلام شد

‌نام 6 ماده‌ غذایی‌ غیر بهداشتی

مضرات افزودنی‌های خوراکی (1) و (2)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.