تبیان، دستیار زندگی
شخص با اراده كسی است كه وقتی درباره كاری، به خوبی تأمل كرد و آن را نافع دانست، تصمیم به انجام آن می‏گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در می‏آورد و در مقابل، فرد سست اراده ، با كمترین مشكلی، از انجام دادن كار، دلسرد شده ، دست از تلاش برمی‏دارد. شخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اراده خود را تقویت کنیم

پرورش اعتماد به نفس

چگونه اراده خود را تقویت کنیم ؟ اراده خیلی ضعیفی در انجام كارها دارم چه کنم ؟ راه های تقویت اراده کدامند ؟  برای چگونگی محکم کردن اراده توضیحات کاملی بدهید؟  و ...

پرسش هایی است که هر روز مخاطبان مرکز مشاوره  سایت تبیان از مشاوران ما می پرسند .

تا کنون نزدیک به 3000 هزار پرسش در خصوص تقویت اراده  پاسخ داده شده  و همچنان این پرسش برای کاربران ما وجود دارد که چگونه اراده خود را تقویت کنیم ؟ بهترین پاسخ به این پرسش  به شرح زیر می باشد:

شخص با اراده كسی است كه وقتی درباره كاری، به خوبی تأمل كرد و آن را نافع دانست، تصمیم به انجام آن می‏گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در می‏آورد و در مقابل، فرد سست اراده ، با كمترین مشكلی، از انجام دادن كار، دلسرد شده ، دست از تلاش برمی‏دارد. شخص با اراده، كسی است كه دارای هدفی معقول است و تا موقعی كه به آن نرسیده، از تعقیب آن باز نمی‏ایستد و مشكلات و موانع روانی یا مادی، به اراده و عزم او لطمه نمی‏زند و از پیشرفتش، جلوگیری نمی‏كند.

راهكارهای تقویت اراده

1) تعیین هدف یا اهداف : انسان باید ابتدا هدف و یا اهداف خود را در زندگی و یا كاری كه می‏خواهد انجام دهد ، به طور دقیق و مشخص، ترسیم كند. طبیعی است كه این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دست‌یابی، بدون افراط و تفریط ، مطابق توان و استعداد خود و واقع‌بینانه باشد نه بلندپروازانه و خارج از توانایی‌‏های شخص. در غیر این صورت، وقتی با مشكلات و موانع سختی رو‌به‌رو شود ، ناامید و دلسرد شده ، از ادامه كار، منصرف می‏‏شود و خود را ناتوان و بی‌‏اراده می‏بینید.

2) شناخت توانایی‌‏ها و استعدادها: همه ما در وجود خود ، از استعدادهایی برخورداریم . كافیست این نیروها را بشناسیم و برای رسیدن به هدف، آنها را به كار گیریم.

3) برنامه‌‏ریزی: باید برای تمام كارها و فعالیت‌‏های شبانه‌روزی، برنامه‌‌ای مدون و منظّم داشته باشید. بدین منظور از جدولی استفاده كنید كه در ستون افقی آن، ساعات شبانه‌روز و در ستون عمودی، ایام هفته را یادداشت و تمام كارهای روزانه ـ خواب، استراحت، ورزش، مطالعه را در آن درج كنید و هر فعالیتی را در زمان خاص خود ، در جدول بنویسید و هیچ زمانی را بدون كار ، خالی نگذارید. هر روز صبح با نگاهی به آن برنامه ، به اجرای دقیق آن بپردازید و شب‏ها، قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزیابی كنید. شایسته است همچون یك محاسبه‌‏گر جدی و قاطع ، فعالیت‏های روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن آن ها را بررسی كنید و در صورت موفقیت، خود را تشویق و در صورت تخلّف و سهل‌‏انگاری در اجرا، خود را تنبیه كنید.

4) تلقین یا خودگویی‏های مثبت: گفتن، باور داشتن است. وقتی می‏گوییم من آدم شكست خورده‌ای هستم، بی‌استعدادم و عوض شدنی نیستم، درواقع، حكم محكومیت خود را صادر می‏كنیم. دستور دادن، فرآیند شدن است و ما را دستورات می‏سازند. سعی كنید دستورات خوبی به خودتان بدهید. شما با خودتان چه می‏گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟ تنها زمانی یك مسأله یا یك مشكل غیر قابل حل می‌شود كه فكر كنید غیرقابل حل است. با ایمان داشتن به امكان وجود راه‌حلی برای مشكلات، راه‌حل ها را جذب می‌كنید. به خودتان حتی اجازه صحبت یا فكر درباره ناممكن بودن راه‌حل ها را دهید.

آجر‏های بنای هستی‌مان را، طرز تفكرمان می‏سازد و اگر بخواهیم در دنیای‌مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، تغییر در نگاه و بینش ماست. با تغییر نگاه ، ایده‌آل‏ها و اهداف زندگی‌مان به درستی شكل می‏گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب‏های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد . «إن الله لایتغیر ما بقوم حتی یتغیروا ما بأنفسهم.»

5) تدریجی بودن تقویت اراده: برای به دست آوردن اراده‏ای قوی و محكم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نكنید می‏توانید به طور دفعی و بدون تلاشی درخور، به آن دست یابید. بنابراین، به راهكارهای عملی زیر توجه كرده، به آنها پای‏بند باشید:

ورزش کنید، در صورت امكان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار نشدید ، قضای آن را به جا آورید. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت كنید (حداقل 30 تا 50 آیه) و در صورت تمایل، در هفته‌‏های بعد، بر میزان آن بیفزایید.هر روز چند کار ارادی برای خود در نظر بگیرید و انجام دهید البته مراقب باشید انتخاب کارها از روی واقع بینی باشد و از تصمیم گیری های بلند پروازانه خودداری کنید و سعی نمائید درجه مشکلی کارها رو بتدریج افزایش دهید تا با توانائی های شما همخوانی داشته باشد.

بعد از این که خود را در انجام برخی از کارهای ایجابی مثل صبح زود بیدار شدن، نماز سر وقت، تلاوت قرآن و ورزش صبحگاهی، موفق شدید برای انجام کارهای سلبی تصمیم بگیرید یعنی تصمیم بگیرید کارهایی که نباید انجام دهید رو بتدریج ترک کنید مثلا به عنوان نمونه می خواهید غرایز جنسی خود را مهار کنید. در اینجا باید رفتارهایی که باعث شعله ور شدن شهوات می شه رو ترک کنید.

ترك گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه كردن آن در درون انسان دارد. هرگز در كارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پی‌گیری و به انجام رساندن كارهای ناقص و ناموفق، تلاش كنید. كارهایی را كه به عهده می‏گیرید، ناتمام رها نكنید و آن ها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید و از پراكنده كاری و آشفتگی در كارها كه موجب به هم ریختگی نظام فكری می‏شود ، بپرهیزید و به فعالیت‏های خود ، تمركز و انسجام ببخشید. از کمال طلبی بپرهیزید و هرناکامی را تجربه ای برای کسب موفقیت های بعدی بدانید و نه شکست. به جای مقصر دانستن بخت و اقبال، موانع را بررسی ‌كنید. همواره بر خداوند ، توكل كرده و در همه امور، از او استمداد جویید.

برای كسب اعتماد به نفس, یادگیری مهارت ها و تخصص ها نقش مؤثری دارد. اگر كسی در یكی از رشته ها تخصص لازم را پیدا كرد, با این احساس که توانایی كاری را دارد كه دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان اند، اعتماد به نفس و انگیزه و جرأت و تلاش و پشتكار وی تقویت خواهد شد و راهی به سوی موفقیت خواهد داشت.

مرکز مشاوره تبیان