تبیان، دستیار زندگی
بدن برای انجام فعالیت در مناطق گرم به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. برای مثال فردی که در حال انجام کار شدید زیر آفتاب و در دمای 43 درجه سانتی گراد است، نیاز به حدود 20 لیتر آب در روز دارد. کمبود مقدار آب ضروری سبب کاهش شدید توان و کارآیی شخص در تصمیم گیری و ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفظ آب بدن در مناطق گرم و سرد

گرما


بدن برای انجام فعالیت در مناطق گرم به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. برای مثال فردی که در حال انجام کار شدید زیر آفتاب و در دمای 43 درجه سانتی گراد است، نیاز به حدود 20 لیتر آب در روز دارد. کمبود مقدار آب ضروری سبب کاهش شدید توان و کارآیی شخص در تصمیم گیری و انجام فعالیت های مورد نیاز شخص می شود.

درجه حرارت عادی بدن شما 37 درجه سانتی گراد است. بدن به وسیله عمل عرق کردن از گرمای زیاد خلاص می شود، هرچه بدن شما به سبب انجام فعالیت کاری یا تمرین و ورزش یا گرمای هوا، گرم تر می شود، بیشتر عرق خواهید کرد.


عرق کردن بیشتر بدن یعنی از دست دادن بیشتر آب. عرق علت اصلی اتلاف آب بدن است. عدم تعریق کافی هم باعث گرمازدگی می گردد. درک و توجه به این مساله که درجه گرمای هوا و فعالیت های جسمی شما چقدر در نیاز شما به آب موثر است، این امکان را به شما می دهد که با اقدامات صحیح از ذخیره آب خود حداکثر استفاده را بکنید، از جمله:

- محل سایه را پیدا کنید، از زیر نور آفتاب خارج شوید. چیزی را بین خود و گرمای زمین قرار دهید. حرکات خود را محدود کنید.

- از عرق کردن جلوگیری کنید. لباس کامل خود را از جمله عرق گیر را پوشیده و آستین ها را پایین بیاورید. روی سر را پوشانیده و گردن خود را با دستمال یا پارچه ای شبیه به آن محافظت کنید. این پوشش، بدن شما را از وزش بادهای گرم و طوفان های شن و تابش مستقیم آفتاب حفظ می کند.

- لباس های شما عرق بدن را جذب و تماس آن با پوست بدنتان را حفظ کرده، به نحوی که بهترین نتیجه خنک شدن را بدست می آورید. با ماندن در سایه و پوشیدن لباس کامل، بدون صحبت کردن، بسته نگاه داشتن دهان و تنفس از راه بینی، نیاز به آب برای زنده ماندن بطور موثر و قابل توجه ای کاهش می یابد.

سرما

- اگر آب نایاب است غذا نخورید، غذا جهت هضم شدن احتیاج به آب دارد بنابراین خوردن غذا سبب مصرف آبی می شود که برای خنک شدن ضروری است. بعد از خوردن غذا سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد که این امر نیز در کشیدن آب بدن تاثیرگذار است.

- تشنگی تنها نشانه واقعی نیاز به آب نیست، کسی که حالت تشنگی را ملاک نوشیدن آب قرار دهد، معمولا مقدار بسیار کمی از آب مورد نیاز بدن را می نوشد.

به منظور جلوگیری از اتلاف آب بدن:

- در دمای زیر 37 درجه سانتی گراد هر ساعت نیم لیتر آب بنوشید و در دمای بالای 37 درجه سانتی گراد هر ساعت یک لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل منظم به خنک شدن شما کمک کرده و تعریق را کاهش می دهد حتی هنگامیکه ذخیره آب شما کم شده باشد، آشامیدن آرام و پیوسته آب، بدن شما را خنک تر کرده و از دست دادن آب بدن را از راه تعریق کاهش می دهد.

به وسیله کم کردن فعالیت های خود در طول گرمای روز، عرق کردن خود را کنترل کنید و تا حد ممکن آب را جیره بندی نکنید زیرا با ضایعات گرمازدگی مواجه خواهید شد.

گرم بمانید

در هوای سرد پوشش گرم باعث تبخیر آب بدن می شود و این در حالی است که ما متوجه آن نمی شویم و در دراز مدت با کمی آب بدن مواجه می شویم. برای پیشگیری از این معضل باید هر روز مقداری آب در طول روز بنوشیم و این مساله را فراموش نکنیم. آب مورد نیاز در این حالت، مساوی آب مورد نیاز در هوای گرم است با این تفاوت که احساس تشنگی بسیار کمتر است که همین باعث فراموشی در نوشیدن آب است که خطرناک است. وقتی ادرار شما رنگ زرد تیره بگیرد، نشان از کم آبی بدن شما خواهد داشت.

در مواجه با ترک خوردگی سطوح پوست خود نکات زیر را رعایت کنید:

دائما محل ترک خوردگی را چک کنید. ترک خوردگی سطحی را گرم نگه دارید. از یخ زدن مجدد آن جلوگیری کنید. در مقابل به یاد داشته باشید که این ترک خوردگی ها را  با برف نشویید و اگر وسایل بهداشتی و پزشکی ندارید از کندن پوست صدمه دیده جدا خودداری کنید.

یادتان باشد افزایش دفع ادرار یکی از عوارض قرار گرفتن در معرض سرما است که باعث کاهش آب بدن می گردد. این کاهش آب باید از طریق نوشیدن مایعات جبران شود.


گروه گردشگری تبیان

برگرفته از سایت بقا در طبیعت