تبیان، دستیار زندگی
ویاگرا و داروهای مشابه آن از وقتی که به بازار دارویی آمدند، تحول بزرگی در درمان ناتوانی جنسی مردان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویاگرا حل‌المسائل جنسی نیست

ویاگرا

ویاگرا و داروهای مشابه آن از وقتی که به بازار دارویی آمدند، تحول بزرگی در درمان ناتوانی جنسی مردان ایجاد کردند، اما برای اختلال عملکرد جنسی زنان که ظاهرا بسیار شایع است، هنوز داروی مناسبی وجود ندارد. اکنون پژوهشگران می‌گویند یک گام به ساختن چنین دارویی نزدیک‌تر شده‌اند.

تا به حال تلاش‌های زیادی برای درمان دارویی اختلال کارکرد جنسی زنان به عمل آمده است، اما در اغلب موارد این تلاش‌ها ناموفق بوده است.

اکنون شرکت فایزر سازنده ویاگرا اعلام کرده است نمونه اولیه جدیدی از یک دارو را ساخته که امیدوار است اختلال کارکرد جنسی زنان را درمان کند. این دارو که پژوهشگران آن را روی خرگوش‌ها امتحان کرده‌اند، با افزایش جریان خون به دستگاه تناسلی خارجی، برانگیختگی جنسی را تشدید و زمان آن را طولانی می‌کند. البته این دارو برای همه انواع اختلال جنسی زنانه موثر نیست، زیرا افت جریان خون تنها یکی از هزاران دلیل اختلال کارکرد جنسی در زنان است.

به گفته کارشناسان، داروی جدید نزدیک‌ترین دارو به ویاگرا برای زنان است.

بر خلاف مردان که در آنها نعوظ نقش اصلی را در سلامت جنسی دارد، در زنان برانگیختگی جنسی تنها یک بخش از چرخه پیچیده جنسی به حساب می‌آید.

پژوهشگران این دارو را در خرگوش‌های ماده امتحان کردند و نتیجه این بود که این دارو فرآیند طبیعی جنسی را با تشدید برانگیختگی جنسی ایجاد کرد. این دارو با مهار آنزیمی در بدن که جریان خون به ناحیه تناسلی را تحت کنترل دارد، می‌تواند جریان خون به دستگاه تناسلی را افزایش دهد و برانگیختگی جنسی را تشدید کند.

چرا جریان خون این همه مهم است؟

هنگامی که زنی از لحاظ جنسی برانگیخته می‌شود، پیام‌های عاطفی و جسمی در مغز به بدن می‌گویند که جریان خون به دستگاه تناسلی را افزایش دهد.

هنگامی که جریان خون کافی به این ناحیه نمی‌رسد، رابطه جنسی دردناک و ناخوشایند می‌شود و ممکن است میل جنسی افت کند. به عبارت دیگر، جریان خون مانند یک کاتالیزور زیستی برای تجربه موفق جنسی عمل می‌کند. این حقیقت که داروی جدید به طور خاص جریان خون را در واژن افزایش می‌دهد، احتمالا باعث می‌شود که این دارو بی‌خطر باشد، زیرا بر دستگاه قلبی ‌عروقی اثری نمی‌گذارد.

میل در برابر برانگیختگی

اما آیا پاسخ جنسی یک خرگوش با پیچیدگی عملکرد جنسی زنان قابل مقایسه است؟

به گفته کارشناسان هم بله و هم نه. ده‌ها سال است که از خرگوش ها برای بررسی سلامت جنسی زنان استفاده شده، اما پاسخ جنسی آنها با عملکرد جنسی انسان فقط تا حدودی قابل مقایسه است.

مسیرهای عصبی تحریک جنسی در خرگوش با انسان شباهت دارد، اما کاملا مانند انسان نیست. همچنین نباید تاثیر مغز پیچیده انسان را بر کارکرد جنسی از نظر دور داشت. مشکل جریان خون تنها بخشی از اختلال کارکرد جنسی زنان است.

به گفته کارشناسان، در انسان میل به داشتن رابطه جنسی معادل توانایی برانگیخته ‌شدن جنسی نیست و در اکثریت زنان مبتلا به اختلال کارکرد جنسی، مقصر کاهش برانگیختگی جنسی نیست، بلکه کمبود میل جنسی است.

گرچه داشتن میل جنسی و برانگیختگی آن هم در زنان و هم در مردان مهم است. در مردان تشدید برانگیختگی جنسی در درمان ناتوانی جنسی موفق بوده است. افزایش جریان خون در آلت تناسلی مردان با داروهایی مانند ویاگرا، اختلال نعوظ را درمان می‌کند، اما به کار بردن همین روش در زنان به معنای درمان قاطع مشکلات جنسی آنها نیست.

عوامل متعددی، هم زیستی و هم روانی، در ایجاد میل جنسی نقش دارند. از هر 10 زن یکی دچار کاهش میل جنسی است که به آن «اختلال کم ‌فعالی میل جنسی» می‌گویند و در حال حاضر درمان دارویی  برای آن وجود ندارد، هرچند روان‌درمانی ممکن است به رفع آن کمک کند.

هنوز زمان زیادی مانده است تا زنان مانند مردان با خوردن یک قرص، مشکل عملکرد جنسی خود را حل کنند. اما بر اساس تحقیقات بالا، برای درصد کمی از زنان که اختلال عملکرد جنسی آنها مربوط به کمبود جریان خون به دستگاه تناسلی است، درمان دارویی ممکن است در فاصله زمانی کوتاه‌تری در دسترس قرار گیرد.

ترجمه: دکتر زهرا عباسپور تمیجانی

منبع : ABC News

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

داروی ویاگرا (viagra)

هشداری درباره ویاگرا

سرد مزاجی جنسی زنان

10 بیماری موثر بر میل جنسی زنان

عوامل موثر بر توان جنسی

عوامل کاهش دهنده نیروی جنسی

عوامل افزایش دهنده نیروی جنسی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.