تبیان، دستیار زندگی
برگزیدگان این جشنواره در گروه‌های داستان تالیف، داستان ترجمه، داستان آیینی، بخش ویژه داستان، شعر و تصویرگری معرفی شده اند. آثار مربوط به خردسالان، کودکان و نوجوانان هم به طور جداگانه در هر یک از گروه‌ها بررسی شده‌اند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره کتاب "سلام" برگزیدگانش را معرفی کرد

جشنواره کتاب سلام برگزیدگانش را معرفی کرد

برگزیدگان سیزدهمین دور جشنواره کتاب سال کودک و نوجوان "سلام"، روز 13 آذر، معرفی شدند.

برگزیدگان این جشنواره در گروه‌های داستان تالیف، داستان ترجمه، داستان آیینی، بخش ویژه داستان، شعر و تصویرگری معرفی شده اند. آثار مربوط به خردسالان، کودکان و نوجوانان هم به طور جداگانه در

جشنواره کتاب سلام برگزیدگانش را معرفی کرد

هر یک از گروه‌ها بررسی شده‌اند.

امسال، 590 کتاب به دبیرخانه جشنواره سلام رسیده بود که 13 کتاب برگزیده از بین آن‌ها انتخاب شده‌اند. کتاب‌ها همگی در سال 88 منتشر شده اند. در آیین اختتامیه جشنواره، که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی كتاب‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، از پروین علی‌پور، محمود حكیمی و حمید گروگان، سه پیشکسوت در دنیای ادبیات کودک ایران قدردانی شد.

جشنواره‌ كتاب "سلام" هر سال از سوی مجله‌ "سلام بچه‌ها" برگزار می‌شود.

معرفی آثار برگزیده

بخش داستان ترجمه کودک

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به مجموعه کتاب‌های "‌تجربه های کودکی‌" از انتشارات پیدایش به خاطر انتخاب سه گانه زیبا به همراه تصاویری جذاب، که به کودکان، غلبه بر مشکلات‌شان را می‌آموزد، به زینب رضایی اهدا شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "یک داستان محشر" از انتشارات مبتکران به خاطر انتخاب کتابی پر کشش و زیبا که کودکان را با فرهنگی صرفه‌‌جویی آشنا می کند به نسرین وکیلی اهدا شد.

داستان ترجمه نوجوان

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "آقای گام و بلور های قدرت " از انتشارات چرخ و فلک به خاطر انتخاب رمانی شاد و خواتندنی و طنز با ترجمه‌ای صمیمی و خوب که به جذابیت کتاب افزوده است به رضی هیرمندی اهدا شد.

داستان تالیفی خردسال

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "چی داری می گی" از نشر شهر به خاطر تلاشی موفق در آموختن حس استقلال و اعتماد به نفس به خردسالان به  منصوره صابری اهدا شد.

داستان تالیفی کودک

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب ده جلدی "قصه ، بازی ، شادی" از انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی به خاطر ارایه مجموعه خواندنی و لذت آفرین با تکیه بر افسانه های اصیل ایرانی به مرتضی خسرو نژاد تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "خداحافظ راکون پیر" از انتشارات کانون پرورش فکری به خاطر ارائه قصه لطیف درباره پذیرفتن حقیقت و واقعیت‌های جهانی گذرا و مهربانی با یکدیگر به کلرژوبرت اهدا گردید.

داستان تالیفی نوجوان

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "‌شبگرد ناشی‌" از انتشارات نشر شهر به خاطر ارائه زیبای شیوه داستان در داستان که پدیده‌ای اجتماعی به نام فرار از خانه را تصویر می‌کند به مصطفی خرامان تقدیم گردید.

لوح تقدیر به همراه تندیس و جایزه اول جشنواره به کتاب "‌قصه هامون و دریا‌" از انتشارات منادی تربیت به خاطر ارائه قصه‌ای از یک عشق پاکدلانه همراه با فداکاری و ایثار و با کشش و شورانگیزی فراوان به عباس جهانگیریان تقدیم شد.

بخش ویژه

هیئت داوران داستان سه کتاب را به عنوان بخش ویژه داستان انتخاب کردند که به این ترتیب است :

لوح تقدیر، همراه با جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "‌پشت دیوار مدرسه‌" از انتشارات عروج به خاطر پرداخت خوب و ارائه قصه زیبا در باره مبارزات نوجوانان در زمان پیروزی انقلاب، به حمیدرضا داداشی تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "‌آدم برفی‌" از انتشارات عروج به خاطر داستانی صمیمی و تاثیر گذار که درباره روزهای انقلاب است بهناز ضرابی زاده تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "‌55 افسانه ترکمنی‌" از انتشارات قدیانی به خاطر تلاشی ستودنی برای بازنویسی افسانه‌ها برای نوجوانان به عبدالصالح پاک تقدیم گردید.

بخش داستان تالیفی و ترجمه آیینی (‌بخش معارف‌)

داوران بخش آیینی در دومرحله 50 عنوان کتاب را مورد بررسی قرار دادند. 12عنوان کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کرد و از این میان تنها سه اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند، به این ترتیب:

آیینی نوجوان

لوح تقدیر همراه با جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب " ششم " از زندگی پیامبر (ص) از انتشارات به نشر ( آستان قدس رضوی ) به خاطر تحقیق جامع و پرداخت بسیار خوب و لطیف به آقای نقی سلیمانی تقدیم شد.

آیینی کودک

لوح تقدیر همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "جواب سلام خدا را بده " از انتشارات نشر شهر به خاطر پرداخت روان، نو بودن سوژه، بیان مسائل اخلاقی، به  فریبا کلهر تقدیم شد.

لوح تقدیر، تندیس و جایزه اول جشنواره داستان آیینی به کتاب "‌من عمه هستم، تو بابا‌" از انتشارات بوستان کتاب، به خاطر نگاه و بیان تازه و توصیف تحسین‌برانگیز از حماسه محرم به محسن ربانی جویباری تقدیم شد.

در این بخش هیچ داستانی در گروه سنی خرد سال و ترجمه انتخاب نشدند.

بخش شعر

داوران بخش شعر 63 عنوان کتاب را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد 14 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و سر انجام 7 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند که 3 اثر به عنوان اولین اثر برتر معرفی شدند.

شعر خردسال

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به "مجموعه کتاب های شیرین " از انتشارات زیبا به خاطر روانی و به کار گیری مناسب و درست از تصاویر شعری برای خرسالان ، به آقای حمید هنر جو تقدیم شد .

لوح تقدیر، تندیس و جایزه اول جشنواره در شعر خردسال به کتاب "‌یک بوس محکم‌" از انتشارات قدیانی به خاطر بیان جذاب و صمیمی، انتخاب موضوعات نو به شکوه قاسم‌نیا تقدیم گردید.

بخش نوجوان

لوح تقدیر همراه جایزه نقدی وتندیس جشنواره  به کتاب "‌ماه روی صندلی‌" از انتشارات کانون پرورش فکری به خاطر بعضی نو آوری‌ها و بیان صمیمی و گاه جسارت آمیز به  عباس تربن تقدیم شد.

لوح تقدیر، تندیس و جایزه اول جشنواره در بخش شعر نوجوان، به کتاب "‌نمی‌توان کلاغ ماند‌" از انشارات کانون پرورش فکری به خاطر اسلوب درست، استحکام ساختمان اشعار، بیان موفق همراه با مضمون‌ها و تصویرهای مادر، به سید احمد میر زاده تقدیم شد.

بخش اولین‌های برتر شعر

داوران بخش شعر سه اثر را به عنوان اولین اثرهای برتر انتخاب کردند. جایزه‌های این بخش به کتاب‌هایی داده می‌شود که نخستین جایزه خود را می‌برند. این کتاب‌ها در این بخش برنده شدند:

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به کتاب "‌گنجشک پر، جوراب پر" از انتشارات فصل پنجم به خاطر رعایت زبان کودکانه، ساختار درست و محکم و تصاویر بکر به مریم هاشم پور تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه و تندیس جشنواره به کتاب "نامه ات همین الان رسید" از انتشارات کانون پرورش فکری به خاطر نگاه تازه و بیان موثر و جذاب به مریم اسلامی تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه و تندیس جشنواره به کتاب "درخت، عاشق پرنده است" از انتشارات علمی فرهنگی، به خاطر پردازش درست از قالب نو و مضمون‌های عمیق و شاعرانه، به حسین تولایی تقدیم شد.

بخش تصویر گری

هیات داوران تصویرگری کتاب کودک و نوجوان از بین تمام کتاب‌های ارسال شده در مجموع 442 اثر را بررسی کردند از میان این آثار،?? اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند و سرانجام ? اثر در زمینه تصویرگری کتاب کودک به این ترتیب برگزیده شدند:

تصویرگری خردسال

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره، به تصویرگری کتاب "چه کسی کلاغ را اختراع کرد" از انتشارات چشمه به خاطر انتخاب خوب تکنیک و فضا سازی خوب به حسن عامه‌کن اهداشد.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه اول جشنواره در زمینه تصویرگری کتاب خردسال، به کتاب "12 لالایی تابستانه" از انتشارات قدیانی به خاطر استفاده از تکنیک درست و جذاب و تلفیق درست فضای خیال و واقعیت که قابلیت همذات پنداری مخاطب را بالا می‌برد، در عین حال فضاسازی شاد و قابل فهم آن مشترکا به محمدعلی بنی اسدی و علی هاشمی شهرکی تقدیم شد.

تصویرگری کودک

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به تصویر گری کتاب "پیشی وموشی" از انتشارات شباویز به خاطر برخورداری از سبک متفاوت و در عین حال ساده و روان بهعطیه بزرگ سهرابی تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و ندیس جشنواره به تصویر گری کتاب سازی "غول بیابانی" از انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) به خاطر نگاهی روان و ساده به راشین خیریه تقدیم گردید.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره، به تصویر گری کتاب "حضرت محمد"، از انتشارت عروج اندیشه به خاطر فضاسازی صمیمی و قابل فهم و در خدمت موضوع بودن بهمیترا عبدالهی تقدیم شد.

تصویرگری نوجوان

لوح تقدیر، همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به تصویرگری کتاب "خاطرات چوپان چاق" از انتشارات علمی و فرهنکی، به خاطر تکنیکی عالی و جذاب و استفاده درست از ترکیب بندی تصاویر، به علیرضا گلدوزیان تقدیم شد.

لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی و تندیس جشنواره به تصویر گری کتاب "کفش های آهنی" از انتشارات شباویز به خاطر خلاقیت و فرم، ایجاد فضای کاملا ایرانی و نگاهی کاملا متفاوت  و در عین حال جسورانه به فرشید شفیعی تقدیم شد.

منبع: کتابک

تنظیم: مریم فروزان کیا