تبیان، دستیار زندگی
در چند هفته اخیر رابطه کارلو آنچلوتی و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی، رو به تیرگی نهاده است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گواردیولا بر تخت مورینیو

گواردیولا سرمربی تیم فوتبال بارسلونا

در چند هفته اخیر رابطه کارلو آنچلوتی و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی، رو به تیرگی نهاده است. سرمربی ایتالیایی که در اولین فصل حضورش در استمفورد بریج توانست همزمان قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی را جشن بگیرد، خیلی زود با اولیگارش روس مشکل پیدا کرد. به نظر می‌رسد اخراج ری ویلکینز، دستیار آنچلوتی که بدون هماهنگی او انجام شد، برای کارلتو بسیار گران تمام شده است. از سوی دیگر رسانه‌های انگلیسی ادعا کردند در صورتی که اختلافات این دو افزایش یابد و به اخراج آنچلوتی بینجامد، آبراموویچ گواردیولا را جانشین او خواهد کرد.

رییس کیست؟

در باشگاه چلسی همیشه این مالک روس است که حرف آخر را می‌زند. حتی زمانی که مردی مانند مورینیو روی نیمکت چلسی می‌نشست، آبراموویچ اجازه نمی‌داد اقتدارش زیر سوال برود. همین مساله موجب نارضایتی آنچلوتی شده و اخیرا اعلام کرده از اینکه در امور باشگاه چندان تاثیر گذار نیست، ناراحت است.

آبراموویچ فکر می‌کند با توجه به پولی که برای باشگاه خرج می‌کند، این حق را دارد که در همه امور باشگاه دخالت کند، با این وجود تصمیمات اخیر او بی تردید زیاده روی بود. او بدون اطلاع آنچلوتی، ری ویلکینز را اخراج کرد و به این ترتیب اقتدار سرمربی ایتالیایی تیمش را زیر سوال برد. البته به نظر می‌رسد این کار چندان هم بدون هدف انجام نشده است. او قصد داشت با این کار جایگاه کارلتو را تضعیف کرده و در نهایت او را در تابستان کنار بگذارد.

از سوی دیگر نتایج اخیر چلسی نیز کمکی به تقویت جایگاه آنچلوتی نمی‌کند. شکست 3-0 خانگی مقابل ساندرلند، تساوی مقابل نیوکاسل و از دست دادن صدر جدول می‌تواند طرفداران را نیز با مالک روس همراه کند. به این ترتیب ناگهان فشار زیادی روی سرمربی آبی‌ها وارد شد.

آنچلوتی سرمربی تیم فوتبال چلسی

از سوی دیگر گفته می‌شود که آبراموویچ علاقه زیادی به باشگاه بارسلونا، سبک بازی‌شان، ساختار باشگاه و پیشینه‌شان دارد. او دوست دارد تیمش در زمین مانند بارسا بازی کند و فکر می‌کند با استخدام مربی‌شان می‌تواند به این هدف برسد.

تردیدها

گواردیولا تاکنون از صحبت کردن در مورد آینده‌اش در بارسا برای مدتی طولانی خودداری کرده است. او ژانویه گذشته قراردادش را تمدید کرد اما تنها برای مدتی کوتاه که موجب شد سوال‌های زیادی ایجاد شود. احتمالا مدیران باشگاه بارسلونا به زودی برای تمدید دوباره قرارداد سرمربی جوان‌شان دست به کار خواهند شد اما به نظر می‌رسد او که قراردادش تابستان آینده تمام می‌شود، قصد ندارد گزینه‌هایش را محدود کند. گواردیولا همواره لیگ برتر انگلیس را مورد ستایش قرار داده و از او به عنوان یکی از جانشین‌های احتمالی سرالکس فرگوسن، سرمربی منچستریونایتد، نام برده می‌شود اما بعید نیست چلسی در رقابت برای به خدمت گرفتن این مربی بزرگ، از حریف پیشی بگیرد.

تحت تعقیب

بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپا به دنبال گواردیولا هستند. اما تنها چند باشگاه هستند که می‌توانند این اجازه را به خود بدهند که به استخدام سرمربی کاتالاتی فکر کنند و البته چلسی یکی از آن معدود باشگاه‌هاست.

اما جدایی گواردیولا از بارسا به راحتی انجام نخواهد شد. او یک کاتالانی اصیل است، کسی که در باشگاه بارسا پرورش یافته و کاملا با سبک و فلسفه فوتبال این باشگاه آشنایی دارد. سبکی که ممکن است در دیگر لیگ‌های اروپایی با مشکل مواجه شود. جدایی از بارسا ریسک بزرگی است و بی‌تردید پپ بی‌گدار به آب نخواهد زد. او تنها زمانی از بارسا جدا خواهد شد که به همه افتخارات ممکن با این باشگاه رسیده باشد و خود احساس کند به یک چالش جدید نیاز دارد.

گواردیولا

برنده

پپ همین حالا نیز با بارسا به همه افتخارات ممکن رسیده است. آیا در 39 سالگی نوبت این نیست که به یک مبارزه جدید فکر کند؟ شاید هم او منتظر است تا با پایان این فصل و کسب چند افتخار دیگر با کاتالان‌ها، دست به یک تغییر بزرگ بزند. اما گواردیولا مردی نیست که حاضر باشد اصولش را زیر پا بگذارد. حتی در باشگاهی مانند بارسلونا نیز او گاهی از اینکه در سایه قرار می‌گیرد، ناراضی است و همین مساله موجب می‌شود او علاقه‌ای به کار با مدیری مانند آبراموویچ را نداشته باشد.

احتمالات

فارغ از هر اتفاقی که این فصل رخ دهد، احتمالا آبراموویچ در پایان فصل آنچلوتی را اخراج خواهد کرد. اینکه چرا مالک روس ناگهان به سرمربی سابق روسونری علاقه مند شد، مشخص نیست اما دلایل زیادی برای از بین رفتن این علاقه وجود دارد. اگر کارلتو از چلسی جدا شود، گواردیولا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای جانشینی او باشد اما برای رسیدن به واقعیت، باید تا پایان فصل منتظر ماند.

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی