تبیان، دستیار زندگی
عطاریان درباره غیرقانونی بودن افزایش شش درصدی حقوق بازنشستگان در سال جاری تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که برای سال آینده نهایت سعی خود را برای اینکه میزان افزایش حقوق منطبق با قانون و برابر نرخ تورم انجام شود، خواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیرعامل صندوق‌بازنشستگی خبرداد:

پرداخت مطالبات اجرای قانون مدیریت

ایراندخت عطاریان

بخش اجتماعی- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از تشکیل کار گروهی به منظور بررسی پرداخت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از مهر 86 تا مهر 87 در دولت خبر داد و اعلام کرد: رقم این مطالبات بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی تبیان ایراندخت عطاریان در نشستی خبری که برگزار شد، با اشاره به اینکه ماده 26 قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه سال 87 هیات وزیران ناظر بر پرداخت این مطالبات است، عنوان کرد: برای پرداخت یکباره این مطالبات یک ساله باید سهام ویژه‌ای در این موضوع خارج از بورس و با قیمت توافقی با تصویب هیات عالی واگذاری مربوطه پرداخت شود.

وی درباره اینکه بازنشستگان در سال جدید با وجود افزایش تنها شش درصدی حقوق خود ناچار به پرداخت 5/1 درصد از حقوق خود به منظور حق بیمه خدمات درمانی شده‌اند، عنوان کرد: هرچند این اتفاق مرتبط با صندوق بیمه خدمات درمانی است، اما در عین حال کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این موضوع در صندوق بازنشستگی کشوری تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

وی درباره پرداخت معوقات قبل از سال 79 موظفان نیز تشریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری متولی پرداخت پاداش قبل از سال 79 بازنشستگان و موظفان بوده است و بر این اساس بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت این مطالبات هزینه کرده است.

به گفته وی موظفانی که تاکنون موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه و اعلام این موضوع مطالبات خود را در حقوق همان ماهی که مراجعه کرده‌اند، دریافت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: این موضوع منوط به احراز حیات فرد موظف است.

به گفته عطاریان، بالغ بر 440 هزار نفر از افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری را موظفان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به تکلیف دولت در برنامه سوم توسعه مبنی بر پرداخت 50 درصد بدهی‌های خود به صندوق بازنشستگی کشوری در این باره تصریح کرد: در این قانون دولت مکلف شده بود که از ایجاد بدهی جدید نیز جلوگیری کند که از زمان اجرای آن تاکنون مطالبات در چارچوب قانون پرداخت شده است.

وی ادامه داد: البته مطالبات جدید همواره به وجود می‌آید، اما دولت کلیه بدهی‌های خود را مطابق قانون پرداخت کرده است.

60 هزار بازنشسته می‌توانند «وام ضروری» دریافت کنند

عطاریان همچنین با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های مهر در 9 استان عنوان کرد: هشت خانه مهر دیگر نیز آماده افتتاح است که در آینده‌ای نزدیک با هماهنگی استان‌ها گشایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات قابل توجه دولت از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون در زمینه حمایت اجتماعی و رفاهی از بازنشستگان تصریح کرد: پرداخت وام ضروری، ودیعه مسکن، کمک هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی و راه‌اندازی خانه‌های مهر از جمله مواردی بود که در طول برنامه چهارم انجام شد.

60 هزار بازنشسته می‌توانند «وام ضروری» دریافت کنند

وی درباره پرداخت «وام ضروری» به بازنشستگان تشریح کرد: بازنشستگان از دهم آذر 1389 می‌توانند نسبت به ثبت نام برای دریافت وام ضروری اقدام کنند تا در صورت احراز شرایط تا پایان سال از این وام بهره‌مند شوند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری رقم وام‌های ضروری را بین 500 هزار تا یک میلیون تومان عنوان و اضافه کرد: بازپرداخت این وام‌ها به صورت اقساط 36 ماهه خواهد بود.

بازنشسته

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای این منظور به اندازه‌ای است که بازنشستگان تا سقف 60 هزار نفر می‌توانند از آن برخوردار شوند.

وی همچنین به سرانه سفرهای زیارتی و سیاحتی برای هر بازنشسته به مبلغ 130 هزار تومان اشاره و عنوان کرد: 130 هزار تومان نیز به یک نفر همراه بازنشسته تعلق خواهد گرفت که مجموعا سرانه سفر هر بازنشسته در سال جاری 260 هزار تومان است.

وی در ادامه با اشاره به آثار مثبت اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها این موضوع را تحول عظیم و جهاد اقتصادی توصیف و تشریح کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند زمینه اجرایی شدن ماده 31 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر استقرار نظام جامع بازنشستگی چند لایه را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه از سال 1301 تاکنون همه در انتظار استقرار چنین نظام نوینی در عرصه بازنشستگی بوده‌اند، عنوان کرد: بر اساس ماده 31 برنامه پنجم نظام جامع بازنشستگی با حداقل سه لایه و در نظر گرفتن حمایت‌های اجتماعی، بیمه اجتماعی پایه و بیمه درمانی پایه و مکمل اجرایی خواهد شد.

به گفته وی در این ماده قانونی در کنار بیمه مکمل درمانی موضوع بازنشستگی نیز مطرح شده است که این موضوع می‌تواند سبب تحول در عرصه درمان بازنشستگان شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای نظام بازنشستگی نوین نیازمند برقراری ثبات اقتصادی هستیم، عنوان کرد: سه پارامتر نرخ تورم، نرخ اشتغال و نرخ بازده مورد انتظار سرمایه می‌تواند در ثبات اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند که در زمان هدفمند سازی یارانه‌ها با بهبود این پارامترها نتایج خوبی در زمینه استقرار نظام بازنشستگی چند لایه‌ای نیز دریافت خواهیم کرد.

سعی می‌کنیم سال آینده حقوق بازنشستگان منطبق با قانون و نرخ تورم افزایش یابد

عطاریان درباره غیرقانونی بودن افزایش شش درصدی حقوق بازنشستگان در سال جاری تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که برای سال آینده نهایت سعی خود را برای اینکه میزان افزایش حقوق منطبق با قانون و برابر نرخ تورم انجام شود، خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری پنجمین همایش ملی روز خانواده و تکریم بازنشستگان در روز آینده که با حضور رییس جمهور و وزیر رفاه برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در این مراسم از بازنشستگان در سطح ملی در پنج محور علوم، آموزش و پژوهش، فرهنگ و هنر، کار آفرینی و ایجاد اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی و در نهایت فعالیت‌های ورزشی تقدیر خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره قرآنی ورزشی بازنشستگان در سطح ملی اشاره و عنوان کرد: بالغ بر 200 هزار نفر از بازنشستگان در این جشنواره شرکت کرده‌اند و 24 نفر در بخش قرآنی و نیز 18 نفر در بخش ورزشی برگزیده شده‌اند.

تنظیم:مسلم حقیقی