تبیان، دستیار زندگی
نشست ویژه فیفا عصر پنج شنبه در زوریخ، مقر اصلی فیفا برگزار شد تا نام میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 اعلام شود ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبان جام‌های جهانی مشخص شدند

قطر میزبان جام جهانی 2022

نشست ویژه فیفا عصر پنج شنبه در زوریخ، مقر اصلی فیفا برگزار شد تا نام میزبان جام‌های جهانی 2018 و 2022 اعلام شود.

در این نشست که در هوای سرد و برفی زوریخ برگزار شد، جمعیت زیادی از چهره‌های ورزشی و سیاسی گرد هم آمده بودند. جروم والکه دبیرکل فیفا از سپ بلاتر دعوت کرد تا نتایج را اعلام کند. در بین چهره‌های مشهور افرادی مانند بیل کلینتون، فرانتس بکن باوئر، دیوید بکام و رومن آبرامویچ .. حضور داشتند.

مسئولان قطر به فیفا تعهد دادند تا برای جام جهانی ۱۲ ورزشگاه بسازند و دمای هوا را تا ۲۰ درجه کاهش دهند!

فدراسیون فوتبال قطر با پشتوانه رسمی پادشاه این کشور به فیفا تعهد داد در صورت داشتن امتیاز میزبانی جام جهانی دمای هوا را تا مرز 20 درجه پایین بیاورد. اشکال اساسی فیفا به میزبانی قطر در جام جهانی فوتبال در سال 2022 میلادی، گرمای شدید هوا تا مرز حداقل 41 درجه سانتیگراد است که در پایان بهار و اوایل تابستان به اوج خود می‌رسد. فدراسیون فوتبال قطر به فیفا اعلام کرده است، هیچ مشکلی در مبحث انرژی وجود ندارد ...

رییس فیفا ابتدا نام روسیه را به عنوان میزبان جام جهانی 2018 اعلام کرد و سپس قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد.

نماینده‌ی قطر پس از انتخاب کشورش گفت: از این که کشور ما را باور کردید، متشکریم. جام جهانی در خاورمیانه رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

جام جهانی

بلاتر هم پس از انتخاب قطر گفت: به فدراسیون و مردم قطر تبریک می گویم. امیدوارم شاهد جام جهانی خوبی در کشورهایی باشیم که تاکنون پایمان را به آنها نگذاشته‌ایم. روسیه در شرق اروپا و قطر در خاورمیانه. اولین بار است که عرب‌ها جام جهانی را برگزار می کنند.

قطر که برنامه‌ی بسیار گسترده‌ای برای میزبانی جام جهانی 2022 طراحی کرده از گزینه‌های اصلی میزبانی جام جهانی 2022 به شمار می رود. شبکه‌های تلویزیونی این کشور در زمان برگزاری جام جهانی تبلیغات گسترده‌ای برای میزبانی جام جهانی انجام دادند و از چهره‌های شناخته شده‌ی فوتبال دنیا مانند مسی، زیدان، گواردیولا، ریبری استفاده کردند. همچنان سامی الجابر یکی از شناخته‌شده ترین بازیکنان عربستان در سال‌های اخیر در این تبلیغات از میزبانی قطر حمایت می کرد.

این سومین بار بود که فیفا در یک روز نام میزبان دو دوره جام جهانی را اعلام می کرد. پیش از این در سال‌های 1946 و 1966 بود که فیفا این کار را انجام داده بود و در سایر دوره‌ها، تنها نام میزبان دوره‌ی بعد اعلام می شد. در آن سال‌ها کمیته‌ی اجرایی فیفا وجود خارجی نداشت و کنگره‌ای تشکیل می شد و در پایان نام میزبان جام جهانی را اعلام می کرد.

در سال 1946 در نشستی که در لوکزامبورگ برگزار شد برزیل و سوئیس برای میزبانی دو دوره جام جهانی برگزیده شدند. ابتدا قرار بود جام جهانی در سال‌های 1949 و 1951 برگزار شود، اما سرانجام مقرر شد این رویداد بزرگ فوتبال در سال‌های 1950 و 1954 برگزار شود. به این ترتیب برزیل به عنوان میزبان جام جهانی 1950 و سوئیس به عنوان میزبان جام جهانی 1954 انتخاب شدند.

سال 1966 دومین بار بود که برای میزبانی چند دوره از جام جهانی تصمیم گیری شد. در نشستی که در انگلیس برگزار شد، آلمان به عنوان میزبان جام جهانی 1974، آرژانتین به عنوان میزبان جام جهانی 1978 و اسپانیا به عنوان میزبان جام جهانی 1982 برگزیده شدند. نکته‌ی قابل توجه این بود که در سال‌های 1946 و 1966 که نام میزبان 5 دوره‌ی جام جهانی اعلام شد، تنها یک کشور نامزد برگزاری جام جهانی بود که در نهایت انتخاب شد.

*میزبان‌های جام‌های جهانی در قرن 21

2002: کره جنوبی و ژاپن

2006: آلمان

2010: آفریقای جنوبی

2014: برزیل

2018: روسیه

2022: قطر

تنظیم برای تبیان: حسین محمدی