تبیان، دستیار زندگی
شنبه بیستم آذرماه وزیران نفت اوپک به کیوتو، پایتخت اکوادر می ‌روند تا نشست 158خود را کلید بزنند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل سرما و پایبندی به سهمیه اوپک؟

نفت

بخش اقتصاد- شنبه بیستم آذرماه وزیران نفت اوپک به کیوتو، پایتخت اکوادر می ‌روند تا نشست 158خود را کلید بزنند؛ یعنی درست در هنگامی که بهای نفت یکی از دوره‌های شیرین را مزمزه می ‌کند و قیمت‌ها روی 80 دلار تثبیت شده‌اند. بدون شک اما اوپکی‌ها با شادی قابل وضوحی در فرودگاه کیوتو پیاده می‌شوند و در مقابل دوربین رسانه‌های خبری می‌ایستند. بهای نفت در سکوی 80 دلار برای آنها یک اتفاق خوب است. البته اوپکی‌ها نفت 130 دلاری را نیز تجربه کرده‌اند ولی همین که قیمت‌ها کمتر از 40 دلار نیست، اوپکی‌ها شادمان هستند. تازه این در حالی است که این روزها تعداد خوش‌بین‌ها در اردوی کارشناسان نفتی افزایش یافته است و بسیاری از تحلیل‌ گران بر این باورند که طلای سیاه تا 90 دلار هم بالا می ‌رود. به نظر می ‌رسد باید به این تحلیل‌ گران نفتی حق داد. چون سرمای زمستان در راه است و از سوی دیگر دلار هم هر روز بیشتر در مقابل یورو زانو شل می‌ کند و این یعنی آتیه ‌ای خوش آهنگ برای شاخص‌های نفتی جهان؛ شاخص‌هایی(نفتی) که البته در حال حاضر در تمام بازارها خوش رقصی می ‌کنند و دکمه‌های بحران را باز کرده‌اند. برای همین اوپکی‌ها شنبه خوبی را در کیوتو آغاز خواهند کرد. آنها به زمستان امسال اعتقاد دارند و می‌ خواهند نفت بیشتری را روانه بازار کنند. تا به اینجای کار اما اوپکی‌ها در پایبندی به سهمیه‌ها نیز اوضاع خوبی داشته‌ اند و این امر در ثبات قیمت نفت روی 80 دلار و بهای طلایی موثر بوده است. در واقع هر چند که به نظر می‌رسد اوپکی‌ها، کیوتو را دوباره با تصمیم تثبیت قیمت‌ها ترک می ‌کنند ولی هوای نسبتا خوب اقتصاد جهانی بدون شک ماجرای پایبندی به سقف تولید را مخدوش خواهد کرد و همین مساله عاملی ‌ست برای این که تحلیل‌ گران با اطمینان از افزایش بهای نفت در روزهای سرد امسال سخن نگویند.

یک تحلیلگر در موسسه جی.بی.سی می گوید: پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های تولید تعیین شده در ماه نوامبر به 52 درصد رسید، به طوری که این رقم در مقایسه با رقم 49.5 درصد اکتبر گذشته افزایش نشان می‌ دهد.

موسسه مشاوره ای جی.بی.سی نیز پیش‌بینی کرد: سهمیه تولید اوپک در نشست هفته آینده این سازمان در کیوتو اکوادور بدون تغییر می ‌ماند.

 اوپک

این موسسه همچنین توضیح داد: با توجه به تثبیت بهای نفت در سطوح 80 دلار برای هر بشکه، تغییر سهمیه ‌های تولید اوپک در نشست اکوادور بعید به نظر می ‌رسد.

برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش تقاضا، تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه‌های آینده با افزایش همراه خواهد بود.

کامل الهرامی، تحلیلگر مستقل کویتی، پیش‌ بینی کرد: با توجه به آغاز فصل زمستان و افزایش تقاضای نفت، پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌ها کاهش می‌ یابد و تولید نفت این سازمان با افزایش روبرو خواهد بود.

با این اوصاف باید گفت که از هفته آینده اوپکی‌ها نبض بازار جهانی نفت را تغییر خواهند داد. آنها بدون شک با همان تصمیم قبلی کیوتو را ترک می ‌کنند اما عطش بازار جهانی نفت در سرمای زمستان نمی‌تواند غول‌های اوپکی را مجبور کند که در ظرف اوپک بنشینند. همین مساله معادلات نفتی را مخدوش کرده است. تثبیت بهای نفت در فاصله 80 تا 90 دلار بدون شک یک پیروزی برای اعضای اوپک محسوب می‌ شود اما این که آنها می‌ توانند بازهم این روند افزایشی را در زمستان امسال تقویت کنند پرسشی است که به نظر می‌رسد نمی ‌توان پاسخی مطمئن برای آن ارائه داد.

در حال حاضر دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از نوسان اندک قیمت سبد نفتی این سازمان در سطح هشتاد و شش دلار خبر می‌دهد.

دبیرخانه‌ اوپک در گزارش جدیدش می‌ نویسد که سبد نفتی اوپک ـ متشکل از 13 نوع نفت‌ خام ـ در آخرین روز مورد بررسی به 86  دلار و 16 سنت رسیده و این در حالی است که این شاخص در مقایسه با دوره پیشین معادل دو سنت افزایش پیدا کرده است. اوپکی‌ها با اطمینان و شادمانی از روند مثبت بهای نفت سخن می‌گویند اما بدون شک تغییر در پایبندی سهمیه‌ها در زمستان و شاید حضور غیر اوپکی‌ها این شادمانی را در هاله ‌ای از نگرانی فرو برده است. آیا قیمت‌ها 90 دلار را پشت سر می‌ گذارند؟

خبرگزاری کار ایران

مطالب مرتبط:

قیمت نفت،بازار و پیش بینی آینده 

اوپک، قیمت نفت و نوسانات بازار

به بهانه پنجاه سالگی اوپک

اوپك از آغاز تا امروز

نیم قرن اوپک

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر