تبیان، دستیار زندگی
مدیركل مركز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از انتشار آلبوم‌های 72، غزال حرام، و پیش‌خوانی در تعزیه به مناسبت ماه محرم برای احیای سبك‌های كهن و فراموش شده عزاداری های این ایام خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار سبك‌های فراموش شده عزاداری

مهدوی

مدیركل مركز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از انتشار آلبوم‌های "72"، "غزال حرام"، و "پیش‌خوانی در تعزیه" به مناسبت ماه محرم برای احیای سبك‌های كهن و فراموش شده عزاداری های این ایام خبر داد.

به گزارش ایرنا، "رضا مهدوی" روز یكشنبه اظهار داشت: امسال مركز موسیقی حوزه هنری سه كار ویژه عاشورایی را آماده انتشار دارد كه مراحل تولید و بسته‌بندی آنها تمام شده است.

وی افزود: آلبوم "غزال حرام" كاری از "مسعود رضایی" و "عین‌الله رضایی" است كه به روایت "زمینه‌خوانی"، یكی از سبك‌های فراموش شده سینه‌زنی‌های قدیم تهران بوده كه در نوع خود منحصر و نمونه و الگوی مناسبی است برای مداحان، شاید اگر این روش سینه زنی و نوحه‌خوانی متروك نمی‌ماند و در زمان خود بدرستی معرفی می شد، برخی سبك‌های موهون امروزی مجال ظهور پیدا نمی‌كردند.

مدیركل مركز موسیقی حوزه هنری در توضیح دیگر آثار تولید شده عاشورایی این مركز اضافه كرد: آلبوم "72" به آهنگسازی "رسول رسولی"

"زمینه‌خوانی"، یكی از سبك‌های فراموش شده سینه‌زنی‌های قدیم تهران بوده كه در نوع خود منحصر و نمونه و الگوی مناسبی است برای مداحان، شاید اگر این روش سینه زنی و نوحه‌خوانی متروك نمی‌ماند و در زمان خود بدرستی معرفی می شد، برخی سبك‌های موهون امروزی مجال ظهور پیدا نمی‌كردند

و خوانندگی "مرتضی حیدری ‌‌آل‌كثیر" و "مهدی المؤمن" در شش قطعه موسیقایی، روایی و افكتیو است كه قابلیت فراوان تصویری نیز دارد. این اثر در نوع خود جذاب و تاثیرگذار بوده و با دو بیان عربی ،فارسی است.

مهدوی همچنین به مجموعه پنج جلدی آلبوم "پیش‌خوانی در تعزیه" اشاره و تصریح كرد: این اثر روایتی پژوهشی است در نغمات آوازی شبیه‌‌خوانی كه "محمد صالح‌پور" آن را گرد‌آوی كرده‌ است.

وی ادامه داد: این نغمات را حاملان فرهنگ عاشورایی از مناطق مختلف ضبط كرده و به صورت پژوهشی ارائه كرده‌اند و این اثر برای مداحان اهل بیت (علیهم السلام) نمونه‌ای خوب و البته كاربردی است.

مهدوی یادآور شد: مركز موسیقی حوزه هنری با رسالت پرداختن به انواع موسیقی‌های سالم و ریشه‌دار، برای چنین ایام حماسی، تاریخی، دینی از گذشته تاكنون آثار ارزشمندی را تولید و روانه بازار كرده‌ است.

این گزارش به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی می افزاید: مركز موسیقی حوزه هنری از سال 81 تا 88 آثاری چون "شعار شیعه" با صدای "رضا رفیعی" و "حامد رضوان ‌فر"، "قصه كربلا" با صدای "قاسم مطهری"، "ماه نی" با صدای "امیرحسین مدرس"، "وداع 1و2" با صدای

"حسام‌الدین سراج"، و "خروش بحر" با صدای "علیرضا افتخاری" را تولید كرده است.

از دیگر آثار فاجر این مركز می تواند به "ناله العطش" با صدای "حاج حبیب نیكنام" و "حاج صادق نصیری"، "فریاد سوخته" با صدای "مسعود كهریزی"،

"سر به نی" با صدای "علیرضا افتخاری" و "حسین علی شاپور"، "ذبح نور" با صدای "سیدعبدالرضا موسوی"، "مرثیه آفتاب" با صدای "سید رحیم و آرش شهریاری"، "ذوالجناح" با نواها و اجراهای محلی و سمفونی

"شهید" اثر "شاهین فرهت" اشاره كرد.


گروه هنر تبیان