تبیان، دستیار زندگی
در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری زیست شناسی را کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها استفاده نموده و جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی 

پنجمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

امسال در پنجمین دوره از پروژه های دانش آموزی، با سیلی از طرح ها و ایده های بسیار جالب شما دوستان در منوی "پیشنهاد موضوع " مواجه شدیم.

در این صفحه ایده های برگزیده با زمینه کاری زیست شناسی  را  کنار هم آورده ایم تا علاقه مندان بتوانند از آن ها جهت انجام پروژه های خود ایده بگیرند. همچنان منتظر ایده های خلاقانه و نو شما هستیم.


نام ایده : بررسی اثر ضد میکروبی ادویه

نام ارائه دهنده : فرزانه فرنوش – حوریه احمدی – مریم سادات حسینی

زمینه : زیست شناسی

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین  دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

آیا می توانید به روزی فکر کنید که بیمارستان ها را با ترکیبی از زردچوبه و دارچین میکروب زدایی کنند ؟! گویا این روز چندان هم دور نیست !

این گروه از دوستان طی یک بررسی مطالعاتی و آزمایشگاهی دریافته اند که ادویجات و گیاهان معطر علاوه بر دارا بودن عطر و طعم و مواد غذایی مفید ، خاصیت میکروب و باکتری ضدایی برای غذاهایی مانند گوشت و مرغ نیز دارند. همچنین ادویجاتی مانند دارچین ، زردچوبه و فلفل در امور درمانی هم کاربرد بسیار مفیدی دارند .

این تحقیق نتایج جالبی دارد . شروع کنید ، دعای خیر حکیم بو علی سینا را هم پشت شماست !


نام ایده : بررسی مقاومت موی انسان در برابر انواع شوینده ها

نام ارائه دهنده : راحله کیانپور

زمینه : زیست شناسی

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین  دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

این روزها انواع تبلیغات برای شامپو و شوینده های مو ، در صدد  تشویق ما به استفاده از این محصولات هستند ! اما واقعاً کدامیک برای موی ما مناسب ترین اند ؟!

این دوست ما بیکار ننشسته و خود برای یافتن پاسخ این سوال دست به کار شده . از میان شوینده های گیاهی و شیمیایی نمونه هایی را انتخاب کرده و اثر آن ها را بر موهای مختلف ، هم به صورت آزمایشگاهی و هم با تحقیقات میدانی، بررسی کرده .

شما هم اگر نگران سلامت موی خود هستید کار خود را زودتر شروع کنید ، فقط مواظب باشید هر نمونه ای را روی سر خود آزمایش نکنید !


نام ایده : بازیافت ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به صورت مواد قابل مصرف

نام ارائه دهنده : وزیری ، صدرآبادی ، داوودی .

زمینه : شیمی- محیط زیست

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین  دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

تولید روزافزون زباله پلاستیکی و مشکلات زیستی ناشی از آن موضوعی است که دیگر همه ی ما به آن واقفیم . بخش نه چندان کمی از این پلاستیک ها ، ظروف یکبار مصرفی اند که همه ی ما بعد از نوش جان کردن محتویات خوشمزه ی آنها ، چاره ای جز به دور انداختنشان نداریم .

اما این گروه از دوستان ما ، با زکاوت خاصی ، موفق به یافتن محلولی برای این مواد شده ، تا آن ها را به صورت موادی  مفید از جمله لاک غلطگیر، چسب و عایق های صوتی و حرارتی در آورند.

به امید روزی که دیگر بیابان های پوشیده از پلاستیک ، منظره ی حاشیه ی شهرهایمان نباشند !


نام ایده : بررسی  باکتری های تجزیه کننده نفت در خاک

نام ارائه دهنده : مهدیان ، شجاعیان ، قنواتی .

زمینه : زیست شناسی

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین  دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

اگر قطره ای نفت به پای ریشه ی یک گیاه بریزیم ، گیاه دیگر رشد نمی کند پس چگونه است که در مناطق نفت خیز ، از جمله جنوب کشور ، با وجودیکه خاک دارای نفت است گیاهان رشد می کنند .

دوستان پاسخ این سوال را بعد از انجام تحقیقات و آزمایش های زیاد و جالب اینگونه یافته اند که ، باکتری های تجزیه کننده نفتِ موجود در خاک .این باکتری با تجزیه نفت به مواد هیدروکربنی اثر منفی آن را از بین می برد .

شاید شما بتوانید با رفتار های این باکتری جالب بیشتر آشنا شده و آن را در زمینه هایی از جمله کشاورزی و یا حتی در تجزیه ی مشتقات نفتی به کار بگیرید .


نام ایده : ساخت صابون آلوئه ورا .

نام ارائه دهنده : زینب خسروی ، فاطمه زهرا ایجادی ، مریم مهدوی فر

زمینه :  زیست - شیمی

ایده های برگزیده زیست شناسی پنجمین  دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت صابون یکی از پروژه های مهیج دانش آموزی است . حال اگر به پوست خود اهمیت می دهید و می خواهید صابونی مطمئن با خاصیت ترمیم کنندگی داشته باشید، آستین ها را بالا بزنید ، یک برگ آلوئه ورا پیدا کرده و صابون دست ساز خود را بسازید .


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: سارا قیصری