تبیان، دستیار زندگی
رضا کیانیان گرایش به عکاسی را همانند بازیگری و نویسندگی از علایق خود دانست و تاکید کرد توجه به هرکدام از آن‌ها نشان‌دهنده فراموش کردن باقی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس های رضا کیانیان با موضوع کلاغ

قار سوم

رضا کیانیان گرایش به عکاسی را همانند بازیگری و نویسندگی از علایق خود دانست و تاکید کرد توجه به هرکدام از آن‌ها نشان‌دهنده فراموش کردن باقی نیست.

به گزارش خبرآنلاین،‌ این بازیگر سینما و تلویزیون در مورد نمایشگاه عکاسی «قار سوم؛ اتفاق می‌افتد» که در گالری ماه مهر برپاست صحبت کرد.

کیانیان که پیش از این نیز تجربه برپایی نمایشگاه انفرادی عکس داشته در مورد انتخاب موضوع کلاغ برای عکاسی گفت: «اگر از میمون عکاسی کرده بودم، می‌گفتند چرا میمون؟ ولی از این مسئله که فرافکنی بود بگذریم، واقعا کلاغ را دوست دارم. عکاسی را پیدا نمی‌کنید که حداقل یک آلبوم از کلاغ نداشته باشد.»

او ادامه داد: «من از راز و اسطوره خوشم می‌آید. پشت کلاغ اسطوره‌های زیادی وجود دارد و قسمت جالب، این است که اسطوره کلاغ در آسیا، آمریکا و اروپا یکی است. این درحالی است که در آن زمان که این اسطوره‌ها ساخته می‌شدند، آدم‌ها در قاره‌های مختلف از یکدیگر خبر نداشتند و برایم عجیب است که چطور این اسطوره‌ها مشترک هستند.»

کیانیان در  مورد کلاغ توضیح داد: «به غیر از اسطوره‌های مشترک، کلی داستان‌های عجیب و غریب در مورد زندگی کلاغ روایت شده است؛ مثلا می‌گویند 400 سال عمر می‌کند، درحالیکه پیرترین کلاغ دنیا الان در آزمایشگاهی در آمریکا با 24 سال، نگهداری می‌شود.»

او با بیان اینکه مردم باورهای عجیب و غریبی درباره کلاغ دارند، اظهار کرد: «خیلی از مردم اعتقاد دارند اگر کلاغی روبری تو بنشیند و دو بار قار کند، خبری در راه است. اگر سه بار قار کند خبر برای تو است و اتفاقی می‌افتد اصلا هم فرقی نمی‌کند اتفاق خوب باشد یا بد.»

کیانیان: اگر از میمون عکاسی کرده بودم، می‌گفتند چرا میمون؟ ولی از این مسئله که فرافکنی بود بگذریم، واقعا کلاغ را دوست دارم. عکاسی را پیدا نمی‌کنید که حداقل یک آلبوم از کلاغ نداشته باشد

او با اشاره به اسطوره‌های گوناگونی که درباره کلاغ وجود دارد، ادامه داد: «این اسطوره‌ها را دوست دارم، به ویژه این که در مورد کلاغ، خرس و مار در ملل مختلف اسطوره‌های بسیاری وجود دارد و این اسطوره‌ها در سرزمین‌های گوناگون مشابه یکدیگر هستند. از سوی دیگر باورهای عجیب مردم درباره کلاغ برایم جالب بود، بنابراین نمایشگاه من از این باورها و اسطوره‌های مردمی می‌آید و نامش را گذاشته‌ام قار سوم: اتفاق می‌افتد.»

او گفت: «هدفم از برپایی این نمایشگاه شناساندن کلاغ و عکاسی صرف از این پرنده نیست چرا که در دوره معاصر درباره هر سوژه، هزاران عکس وجود دارد و از این نظر عکاسی خیلی مشکل است، زیرا باید عکس‌هایی بگیری که پیش از آن کسی نگرفته باشد و این یکی از کارهایی است که من در ثبت این تصاویر انجام داده‌ام.»

کیانیان توضیح داد: «می‌خواستم لحظاتی از کلاغ را ثبت کنم که به گرافیک خاصی رسیده باشد و با این عکاسی و گرافیک، مفهومی در ذهن مخاطب شکل بگیرد که با کمک موسیقی و چیدمان آن را کامل کنم.»

او با اشاره به تکنیک و نوع عکاسی در این نمایشگاه گفت: «وقتی با سرعت پایین عکاسی می‌کنید عکس‌ها فلو می‌شود، اما در عکاسی مدرن فلو بودن هم مانند فوکوس می‌تواند ارزشمند باشد. آن‌ها ما را به گرافیک می‌رساند. آن شیوه عکاسی که عکس نباید فلو باشد یا دست عکاس نباید تکان بخورد مربوط به حوزه دیگری از عکاسی است اما در عکاسی خالص می‌توان از هر چیزی استفاده کرد، مهم این است که چه چیزی را به عنوان اثر نهایی در مقابل چشم تماشاگر می‌گذارید.»

این بازیگر سینما در پاسخ به پرسشی درباره‌ تاثیر شهرتش در استقبال مخاطبان از نمایشگاه‌های تجسمی‌اش گفت: «هر بازیگری برای به دست آوردن شهرت زحمت می‌کشد. من 60 سال سن دارم و از دبیرستان در گروه‌های حرفه‌ای تئاتر کار کرده‌ام. شهرت چیزی نیست که از آسمان با چتر روی دوش آدم فرود بیاید. البته به جز برخی موارد که برای عده‌ای شهرت دفعی ایجاد می‌شود، اما شهرت من دفعی نیست. برای آن سال‌های سال زحمت کشیده‌ام و صاحب دید شده‌ام و نمی‌توان سال‌ها زحمت و تلاش مرا زیر سئوال برد.»

او گفت: «در نمایشگاه قبلی هم این نکته را گفتم که برای من جزئیات مهم است، چرا که کلیات قرن‌هاست گفته می‌شود. کلیات زمانی معنی پیدا می‌کند که به زندگی روزمره ما یعنی همان جزئیات ترجمه شود. زندگی و تفکر را جزئیات می‌سازند. من هم با برگزاری نمایشگاه‌هایم مخاطب را به دیدن دوباره‌ی جزئیات دعوت می‌کنم.»

کیانیان در پاسخ به پرسشی درباره هدف نمایشگاهش توضیح داد: «هدف هیچ هنرمندی بیان یک مسئله اجتماعی نیست زیرا خلق اثر هنری خود یک هدف است. این نگاه مخربی است که خلق اثر هنری را در خدمت چیز دیگری بدانیم چرا که هنر، هنر است و در خدمت چیز دیگری نیست.»

نویسنده کتاب‌هایی همچون «بازیگری» و «شعبده بازیگری» با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به حوزه‌های گوناگون هنری یادآور شد: «وقتی کتاب می‌نویسم به معنای این است که نویسنده هستم. وقتی عکس می‌گیرم به معنی این است که عکاسم. بنابراین حضور من در این عرصه‌ها به معنای آن نیست که به این عرصه‌ها گریز زده‌ام. زمانی که از تئاتر به سینما رفتم عده‌ای به من گفتند تو از تئاتر آمده‌ای. نمی‌فهمم چرا باید مدام عرصه‌های مختلف هنری را با یکدیگر مقایسه کنیم. هر پدیده را باید با خودش مقایسه کرد. وقتی در عرصه تجسمی کار می‌کنم آن را باید در همین عرصه مقایسه کرد نه با بازیگری.»

نمایشگاه «قار سوم؛‌ اتفاق می‌افتد» تا روز 15 آذرماه در گالری ماه مهر برپاست. همچنین رضا کیانیان این روزها با دو عکس در نمایشگاه «گوش ونگوگ برش دوم» در گالری 10 هم حضور دارد.


گروه هنر تبیان