تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از گیاهان را می توان با مواد شیمیایی جاذب‌الرطوبه خشك كرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند اركیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشك می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای ماندگاری گلها

خشک کردن گل ها

در این مطلب دو روش خشك كردن گلها بوسیله پرس كردن و استفاده از مواد شیمیایی (مانند سیلیكا ژل یا اسید بوریك) را توضیح میدهیم.

روش پرس كردن گلها

دستگاه پرس از دو صفحه نئوپان كه دارای سوراخهایی در 4 طرف بوده تشكیل شده است كه بوسیله پیچ و مهره روی هم بسته می شوند. در روش پرس كردن ابتدا گلها را در لای روزنامه قرار می دهیم. سپس آن‌ها را بین دو صفحه دستگاه پرس میگذاریم و با پیچ محكم كرده تا گلها كاملاً تحت فشار باشند و خشك شوند. گل‌ها را طوری بین روزنامه قرار دهید كه فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.

گل های جعفری و داودی را بهتر است با روش پرس كردن خشك نكنید بلكه آن‌ها را در روی جعبه در هوای آزاد طوری كه سر آن‌ها بالا باشد خشك كنند.

گلهایی از قبیل ژربرا، بنفشه، داودی مینیاتوری، مارگیرت، و هم‌چنین گلها و برگهایی كه ارتفاع و عمق كمتری دارند، را می‌توان با روش پرس كردن، خشك كرد.

گل‌ها را طوری بین روزنامه قرار دهید كه فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.

در موقع چیدن گل، وسط آن را با دست فشار دهید تا برای پرس شدن آماده شود. اگر دستگاه پرس در دسترس نباشد میتوان از تعدادی كتاب سنگین برای این كار استفاده كرد.

خشک کردن گل ها

استفاده از مواد شیمیایی

بسیاری از گیاهان را می توان با مواد شیمیایی جاذب‌الرطوبه خشك كرد. مخصوصاً گیاهان حساس مانند اركیده و لیلیوم در مواد شیمیایی بهتر خشك می شوند.

موادی را كه برای خشك كردن گلها بكار می برند عبارت است از سیلیكا ژل، بُراز، نمك، اسید بوریك، زاج، آرد ذرت و شن. سبكترین و مناسبترین ماده شیمیایی براز است كه برای كارهای هنری و خشك كردن گلها مورد استفاده قرار می گیرد كه در داروخانه‌ها موجود است. البته سیلیكا ژل را هم می‌توان از داروخانه خریداری كرد.

برای خشك كردن گل توسط براز، ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی میریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار میدهیم. سپس مقداری براز را روی گل میپاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تكان میدهیم تا براز كاملاً روی تمام گلبرگها را بپوشاند.

اگر براز حالت چسبندگی داشت كمی آرد ذرت را با آن مخلوط میكنیم تا از چسبندگی مواد به گل جلوگیری شود.

وب سایت آکا ایران

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

هنرمندی در ایکی ثانیه

گل آرایی مثلث نما

روبان دوزی اینترنتی

شمع های زینتی طلایی

دسته گلی با دستان شما

دوره ای جدید از آموزش خیاطی

هدیه ای درون بادکنک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.