تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از زنان مدعی ‌هستند که مصرف قرص ‌های پیشگیری از بارداری، آن‌ ها را به شخص دیگری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرص‌ های ضدبارداری و بافت مغزی زنان

قرص‌ های ضدبارداری، بافت مغزی زنان را تغییر می ‌دهند

قرص‌ های ضدبارداری

بسیاری از زنان مدعی ‌هستند که مصرف قرص ‌های پیشگیری از بارداری، آن‌ ها را به شخص دیگری تبدیل می‌ کند. ظاهرا حق با آن‌ ها است چون مطالعات جدید تغییراتی را در بافت بخش پیش ‌پیشانی مغز این زنان نشان می ‌دهد.

شاید شما هم جز خانم ‌هایی باشید که از قرص‌ های پیشگیری از بارداری استفاده می ‌کنند، یا دست کم با خانم‌ هایی که از این قرص ‌ها استفاده می‌ کنند در ارتباط نزدیک قرار دارید. آیا تا به حال متوجه تغییری مشهود شده ‌اید؟ برخی خانم ‌ها مدعی‌ هستند که با مصرف این نوع قرص‌ ها دیگر خودشان نیستند، شما هم با آن‌ ها موافقید؟

50 سال از استفاده این قرص‌ ها در بین خانم‌ ها می ‌گذرد و ما هنوز اطلاعات کمی در مورد اثرات جانبی آن ‌ها داریم. اگرچه شرکت‌ های تولیدکننده دارو مکررا میزان هورمون ‌های موجود در قرص‌ های پیشگیری از بارداری را کم کرده‌ اند تا از عوارض جانبی آن‌ ها بکاهند، اما همچنان شکایات فراوانی در مورد آثار این داروها بیان می ‌شود: تغییر خلق، افسردگی و کاهش انرژی زندگی. در واقع برخی از انواع این قرص‌ ها نه تنها احتمال بارداری را کاهش می ‌دهند،‌ بلکه تمایل زنان به برقراری ارتباط جنسی را هم کاهش می ‌دهند و یا با تغییرات شدید خلق خانم‌ ها، گرایش همسران‌ شان را به برقراری ارتباط با آن ‌ها کاهش می ‌دهند و از این طریق هم،‌ شانس بارداری را کم می‌ کنند.

اما این همه داستان نیست. به گزارش پاپ ‌ساینس، مطالعات جدید نشان می ‌دهند در زنانی که از قرص‌ های پیشگیری استفاده می‌ کنند، منطقه قشری پیش ‌پیشانی مغز بزرگ ‌تر می‌ شود. این منطقه مسئول فعالیت ‌های شناختی مغزی از جمله تصمیم ‌گیری است. شاید در نگاه اول بتوان نتیجه گرفت که پس،‌ زنانی که از این قرص ‌ها استفاده می‌ کنند باهوش ‌تر می ‌شوند و فعالیت‌ های شناختی بهتری از خود نشان می‌ دهند.

اما به گفته محققین، مغز مانند یک کندوی زنبور است. تغییر در هر بخشی از آن، روی سایر بخش‌ ها تاثیر می ‌گذارد. بنابراین حتی ممکن است زنانی که از قرص ‌های پیشگیری استفاده می ‌کنند،‌ رفتارهای غیر عاقلانه بیشتری داشته باشند و یا حتی پُرتنش تر و خطرناک‌ تر رفتار کنند.

بررسی تاثیر واقعی مصرف قرص ‌های پیشگیری، نیاز به مطالعات دقیق رفتاری دارد. آن چه مشخص است،‌ این است که این قرص ‌ها، مغز خانم‌ های مصرف‌کننده را از نظر فیزیکی تغییر می‌ دهند.

بهنوش خرم ‌روز

خبرآنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

چرا بعضی زنان از آی‌یودی می‌ترسند؟

آشنایی با IUD

جلوگیری از بارداری با روش تزریقی

اصول تنظیم خانواده در کم ‌خون‌ ها

تنظیم خانواده در بیماران اعصاب و روان

قرص ضد بارداری و طول عمر زنان!

اصول تنظیم خانواده در فشار خونی‌ ها

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

فواید قرص‌های ضد بارداری

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

دردهایی که زنان به زبان نمی‌آورند

آنچه خانم‌ها باید بدانند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.