تبیان، دستیار زندگی
کاکتوس به هر گیاهی از خانواده گیاهان آبدار کاکتاسیا (Cactaceae) گفته می شود که به سبزی و گوشت دار بودن ساقه هایشان که نقش برگ را ایفا می کنند، تیغ های رنگارنگ، اشکال و حالات متنوع رشد و ... معروف هستند. کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاردارهای شگفت انگیز

کاکتوس به هر گیاهی از خانواده گیاهان آبدار کاکتاسیا (Cactaceae) گفته می شود که به سبزی و گوشت دار بودن ساقه هایشان که نقش برگ را ایفا می کنند، تیغ های رنگارنگ، اشکال و حالات متنوع رشد و ... معروف هستند.

خاردارهای شگفت انگیز
خاردارهای شگفت انگیز

کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌رساند.

بیشتر کاکتوسها ریشه‌های عمیقی داشته و ساقه ی شبکه مانندی دارند که به ‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کنند ساقه کاکتوس توسط تیغ‌هایی محافظت می‌شود. کاکتوسها برگهای خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند.

خاردارهای شگفت انگیز
خاردارهای شگفت انگیز

گلهای گیاه کاکتوس که معمولا اندازه بزرگی دارند و به رنگ های زرد، سفید، قرمز و ارغوانی سایه دار می باشند، بسیار ظریف و حساس هستند.

گرده افشانی گونه های بسیاری از این گیاه ها در طبیعت توسط خفاش ها صورت می گیرد.

میوه کاکتوس معمولا خوراکی است.

خاردارهای شگفت انگیز
خاردارهای شگفت انگیز

این گیاه در اندازه های مختلف دیده می شود، از کاکتوس های کروی شکل کوچک گرفته تا کاکتوس های عظیمی که به درخت شبیه اند. خصوصیاتی همچون کوچکی سطح برگ ها، بزرگ و گوشتی بودن ساقه هایی که قادرند آب را به راحتی در خود ذخیره کنند و در نهایت ریشه های محکم و گسترده آن ها سبب شده، برای نواحی ای که دارای فصل گرم و خشک طولانی تری هستند، مناسب باشند.

خاردارهای شگفت انگیز
خاردارهای شگفت انگیز

هر چند گیاه کاکتوس برای آب و هوای صحرایی ساخته نشده، اما در قاره آمریکا در آب و هوای متغیر - از نواحی گرمسیری گرفته تا کانادا - قابل مشاهده است.

اکثریت کاکتوس ها برای مدت بسیار کوتاهی در بهار شکوفه می دهند که در برخی مواقع این زمان از چندین ساعت تجاوز نمی کند. شکوفه ها نسبت به نور بسیار حساس هستند و انواع مختلف کاکتوس ها در زمان مشخص و متفاوتی از روز می شکفند.

خاردارهای شگفت انگیز

یکی از معروفترین کاکتوس ها با نام اختصاری سلنیسروس یا سی گرندیفلورا نوعی است که در شب می شکفد. شکوفه های معطر آن پس از غروب خورشید باز می شوند و دوام آنها تنها یک شب است. در بسیاری از مکان های رویش این گیاه، از گل این نوع کاکتوس برای تقدس بخشیدن به مراسم آیینی و جشن های مختلف استفاده می گردد.

بزرگترین گونه کاکتوس ها اپونتیا نام دارد که انواع مختلف آن توسط ساقه ها که لوله ای شکل یا پهن هستند.

ترجمه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

 سنگ های متحرک اسرارآمیز

 ساحل کفی

بزرگترین دشت نمک

سوکوترا جزیره ای حیرت انگیز

چشمه آب گرم منشوری

دریاچه خون در ژاپن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.