تبیان، دستیار زندگی
پزشك‌ها مجبور شدند برای جلوگیری از تشنج‌های پی در پی یك كودك نوپا نیمی از مغز او را بردارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه زندگی بعد از برداشتن نیمی از مغز

پزشك‌ها مجبور شدند برای جلوگیری از تشنج‌های پی در پی یك كودك نوپا نیمی از مغز او را بردارند.

کیتی

کیتی از نوع خاص اختلالات عصبی رنج می‌برد. این بیماری ارثی بوده و دراثر آن ساختار اتصال عصبی دوطرف مغز دچار نارسایی است.

به گفته پدر و مادر این كودك ، آنها كمی بعد از تولد فرزندشان متوجه شدند كه این بچه حالت طبیعی ندارد. بعد از مراجعه به دكتر، پزشك معالج كیتی به این زن و شوهر اطمینان داد كه مشكل خاصی وجود ندارد اما آنها به این امر بسنده نكرده و تصمیم گرفتند كیتی را به بیمارستان ببرند.

آزمایش‌ها جواب وحشتناكی برای آن زن و شوهر داشت چرا كه به آنها اطلاع دادند فرزندشان از بیماری بسیاری نادری به  نام سندرم ای كاردی رنج می‌برد كه تنها 500 نفر در دنیا به آن مبتلا هستند. این بیماری باعث تشنج‌های روزانه برای كیتی می‌شد ضمن آنكه پزشك‌ها متوجه ضایعه‌ای در شبكه عصبی این كودك یك ماه نیز شدند.

دارو درمانی برای كاهش تشنج‌ها و بهبود عملكرد حركاتی برای كیتی آغاز شد. در این بین پدر و مادر كیتی او را تشویق به یاد گیری می‌كردند. با اینكه یادگیری كیتی به خوبی پیش می‌رفت اما تشنج‌هایی كه او مدام آنها را تجربه می‌كرد زندگی اش را به خطر انداخته بود.

پدر و مادر كیتی تصمیم گرفتند پیشنهاد یكی از پزشك‌های دانشگاه كالیفرنیا را اجرایی و سمت راست مغز كیتی را بردارند. این عمل جراحی دو نتیجه به همراه داشت، یا كیتی زنده می‌ماند و به زندگی عادی باز می‌گشت یا می‌مرد.

جراحی این كودك 8 ساعت طول كشید. عمل با موفقیت همراه بود تنها پزشكان گفته بودند كه احتمالا این كودك با مشكلات حركتی در سمت راست بدن خود مواجه می‌شود.

در حال حاضر حال كیتی بسیار خوب بوده و از عوارض بعد از عمل نیز رنج نمی برد. با این عمل جراحی او به زندگی طبیعی خود بازگشت.

منبع: ستنا

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی