تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل بانك قرض الحسنه مهر ایران از آمادگی این بانك برای ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیون تومان به كارمندان و كارگران شركت‌ها، ‌موسسات و نهادها خبر داد و گفت: این تسهیلات به شرط ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه به همین میزان توسط كارفرمایان ارایه .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ارایه می‌شود

غلامرضا مصطفی پور

مدیرعامل بانك قرض الحسنه مهر ایران از آمادگی این بانك برای ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 10 میلیون تومان به كارمندان و كارگران شركت‌ها، ‌موسسات و نهادها خبر داد و گفت: این تسهیلات به شرط ارایه تسهیلات قرض‌الحسنه به همین میزان توسط كارفرمایان ارایه می‌شود. 

غلامرضا مصطفی پور روز یكشنبه به مناسبت سومین سالگرد تاسیس بانك قرض‌الحسنه در جمع خبرنگاران، افزود: ‌این بانك برای تشویق آحاد مردم به امر قرض‌الحسنه به تمام اشخاص حقوقی، ‌خصوصی و عمومی اعلام كرد آمادگی ارایه تسهیلات به همان میزانی كه شركت‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه به كارمندان و یا كارگران خود اختصاص دهند را دارد.

وی در تشریح این مطلب افزود: اگر كارفرما پنج میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ارایه كند بانك قرض‌الحسنه مهر ایران نیز به همان میزان به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد كرد.

مدیرعامل بانك قرض الحسنه ادامه داد: از آنجا كه هم اكنون حدود پنج میلیون كارمند و كارگر در كشور فعال هستند با احتساب خانوارهای آنها‌ حدود یك سوم جمعیت كشور از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

** ارایه تسهیلات به هیات‌های عزاداری در آستانه ماه محرم

وی از ارایه تسهیلات به هیات‌های عزاداری برای رفع نیاز آنها خبر داد و گفت:‌ در صورتی كه هیات امنای آنها در بانك سپرده‌گذاری كنند به افراد فعال نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ارایه می‌شود.

** وضعیت بانك

وی با بیان آنكه ‌بانك قرض‌الحسنه از سال 86 برای اولین بار در كشور به صورت تخصصی

فعالیت خود را آغاز كرده است، ‌اظهار داشت: تا قبل از افتتاح این بانك نه تنها در ایران بلكه در هیچ كجای دنیا بانك قرض الحسنه‌ای فعال نبوده و تنها صندوق‌های قرض‌الحسنه فعالیت‌ هایی را در ایران و در برخی از كشورها از جمله مالزی انجام می‌دهند.

مصطفی پور تصریح كرد: با فعال شدن بانك قرض الحسنه مهر ایران امیدواریم بانك‌های قرض الحسنه دیگری نیز در كشور فعال شود.

مدیرعامل بانك قرض الحسنه گفت: هرچند این بانك با ادبیات جاری در سیستم بانكی كشور همخوانی نداشته است اما هم اكنون جایگاه مطلوبی را در این شبكه بدست آورده و استقبال مطلوبی از آن شده است.

وی با اشاره به افتتاح این بانك در نیمه دوم سال 86 و آماده‌سازی بسترهای لازم برای ارایه تسهیلات در سال 87 ، ‌گفت: منابع بانك قرض الحسنه در ابتدای سال 89 هزار و 217 میلیارد ریال بود كه این رقم هم اكنون با 5/106 درصد رشد در 30 آبان ماه سال جاری به دو هزار و 512 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مانده مصارف این بانك نیز در آبان ماه هزار و 241 میلیارد ریال بوده كه امیدواریم مصارف نیز رشد مطلوبی یابد و متقاضیان بتوانند از تسهیلات استفاده مطلوب كنند.

مصطفی پور، ‌تعداد شعب بانك قرض‌الحسنه را 258 شعبه در ابتدای سال جاری ذكر كرد و افزود: تعداد شعب این بانك هم اكنون 290 شعبه است كه قرار است این تعداد تا پایان سال جاری به 310 شعبه برسد. هم اكنون 75 شعبه مجهز به دستگاه‌های خودپرداز هستند كه تا پایان سال جاری تعداد آنها بیش از پیش افزایش خواهد ‌یافت.

وی ‌سرانه جذب منابع توسط پرسنل را هزار و 900 میلیارد ریال ذكر كرد و افزود: این رقم در ابتدای سال جاری سه هزار و 514 میلیارد ریال بوده كه دو برابر شده است.

به گفته وی، ‌سرانه منابع شعب بانك ابتدای سال 89 پنج میلیارد و 191 میلیون ریال بوده كه این رقم در 30 آبان ماه امسال به 9 میلیارد و 295 میلیون ریال رسیده است.

مدیرعامل بانك قرض الحسنه، مطالبات معوق را یكی از دغدغه‌های شبكه بانكی دانست و افزود: نسبت مطالبات معوق؛ سررسید گذشته و مشكوك الوصول به تسهیلات در این بانك چهار درصد است در حالی كه این رقم در شبكه بانكی بیشتر است.

مصطفی پور تصریح كرد: كارمزد تسهیلات این بانك چهار درصد است و جریمه تاخیر نیز بیش از 12 درصد نمی‌باشد، ضمن آنكه ‌تمام سپرده‌های این بانك مردمی است.

** سقف تسهیلات پرداختی بانك همچنان دو میلیون تومان است

وی با بیان آنكه پرداخت تسهیلات این بانك هنوز همان دو میلیون تومان برای امر ازدواج،‌ تعمیر مسكن، ‌درمان و تحصیلات است، گفت: این در حالی است كه سهم بانك در تسهیلات مشاركتی به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

مصطفی پور ادامه داد: سقف مجاز پرداخت تسهیلات براساس آیین‌نامه تاسیس بانك‌های قرض‌الحسنه 100 میلیون ریال است.

وی با بیان آنكه دولت تاكنون هیچ منابعی را در این بانك برای اشتغالزایی تخصیص نداده است، ‌گفت: این بانك علاقه‌مند به ارایه تسهیلات دربخش اشتغالزایی است.

مدیرعامل بانك قرض الحسنه با اشاره به بررسی طرحی در این بانك گفت: براساس این طرح در صورتی كه افراد در قالب شركتی جدید 50 درصد منابع را ایجاد كنند 50 درصد مابقی را بانك تامین خواهد كرد.

** بانك قرض الحسنه فعالیت بین المللی می‌كند

وی گفت: با صدور مجوز فعالیت بین‌المللی برای این بانك در آینده نزدیك اقدام به ایجاد شعبه در سایر كشورها و ارایه خدمات می‌كنیم.

وی در پاسخ به سووالی در خصوص تحریم‌های سیستم بانكی و فعالیت بین‌المللی این بانك نیز گفت:‌ این تحریم‌ها در 30 سال گذشته نیز وجود داشته اما راهكارهایی برای فعالیت وجود دارد.

** ورود به بورس از برنامه‌های آینده

مصطفی پور از برنامه این بانك برای ورود به بورس خبر داد و گفت: قرار است اساسنامه این بانك در شورای پول و اعتبار اصلاح شود كه پس از آن می‌توانیم وارد بورس شویم.

عکس: عباس عباس زادگان

تنظیم: مهشید آقامحمدخانی