تبیان، دستیار زندگی
این برنامه هفت هم، برای خودش دارد کم کم تبدیل به جنجالی می شود؛ همان چیزی که از آن انتظار می رفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این فیلم مستهجن، یعنی چه؟

مگر می‌شود نظام جمهوری اسلامی به فیلم مستهجن پروانه‌ی ساخت یا نمایش بدهد؟ تعریف مستهجن غیراخلاقی است. به نظر من مدعی‌العموم می‌تواند علیه ایشان اعلام جرم كند.

هفت

حسین فرح‌بخش تهیه کننده فیلم‌های "شارلاتان"، "کلاغ پر" و... در برنامه "هفت" که به طور زنده از شبکه سوم سیما پخش می شد گفت: «من به هیچ‌وجه بحث سینمای مستهجن را قبول ندارم. این‌كه فراستی در چند ماه گذشته در این برنامه مرتباً بحث فیلم‌های مستهجن را مطرح می‌كنند، یا ناشی از این است كه ایشان معنی مستهجن را نمی‌فهمند و یا مورد دیگری است. مگر می‌شود نظام جمهوری اسلامی به فیلم مستهجن پروانه‌ ساخت یا نمایش بدهد؟ تعریف مستهجن غیراخلاقی است. به نظر من مدعی‌العموم می‌تواند علیه ایشان اعلام جرم كند.»

بلافاصله پس از سخنان فر‌ح‌بخش درباره فیلم مستهجن، اسعدیان کارگردان فیلم "طلا و مس" این اختلاف سلیقه را ناشی از نبود تعریف‌های مشخص و یكی شده، توسط افراد دانست و گفت: «این نظر فرح‌بخش ناشی از نبود یك تعریف مشخص برای واژه‌هاست. این‌كه هر كدام چه تعریفی از مستهجن داریم، سبب چنین بحث‌هایی می‌شود كه به نظر من این جا جای جدل درباره‌ آنها نیست.»

فرح‌بخش درباره‌ فیلم‌های سرگرمی ادامه داد: «در هیچ كجای دنیا نمی‌توانید موردی را پیدا كنید كه وقتی فیلمی فروش زیادی داشت انگ مبتذل بودن به آن بزنند. عمده تماشاگران سینما در دنیا بین 15 تا 25 سال سن دارند و اكثر این افراد برای سرگرمی به سینما می‌روند. ضمن آن كه اگر كسی از سرمایه‌ شخصی فیلمی ساخت و تعهدش به برگشت سرمایه را فراموش كند، باید ادعایی داشته باشد. این‌كه از دولت پول گرفته و فیلمی ساخته شود كه هنر نیست.»

وی در دفاع از عملكرد معاونت سینمایی بیان كرد: «معاونت سینمایی جدید به سینما كمك‌های بسیاری كرد و البته روی دوش او فشار‌های زیادی هم بود. ما بین سال‌های 84 تا 88 انواع و اقسام ممیزی‌ها را داشتیم و تكلیف كسی هم روشن نبود و این مسأله به نظر من در آن دوران خسارت‌های زیادی به سینمای ایران وارد كرد. دیدید كه آقای شمقدری همین فیلم‌های توقیف شده را از آن شرایط خارج كرد. چیزی كه ما از ایشان در این چند وقت دیده‌ایم صداقت بوده است. به همین دلیل هم باید به ایشان كمك كرد.»

فرح‌بخش نیز ضمن انتقاد شدید از مباحث مطرح‌شده برنامه «هفت» ادامه داد: «شما شاید در بحث‌هایتان قصد تخریب نداشته‌اید، اما نتیجه‌ آن چیزی جز تخریب سینمای ایران نبوده است. یكی از دلایل ریزش مخاطب در سینمای ایران برنامه‌ شما است. زیرا چندین ماه است كه مدام می‌گوید جنس ما فاسد است! در مورد آقای فراستی هم باید بگویم ایشان محترم هستند، اما قرار نیست كه هر برنامه او به عنوان كارشناس حضور داشته باشد»

اما در گزارش هفتگی این هفته برنامه «هفت» نكته‌ای كه بسیار به چشم می‌آمد انتقاد‌های صریح نسبت به عملكرد برنامه و بحث‌های شخصی بود. در همین راستا در ابتدای بخش گزارش هفتگی همایون اسعدیان گفت: «امیدوارم مثل دوستانی كه در برنامه شما تسویه حساب‌های شخصی می‌كنند، ما این كار را انجام ندهیم. در مسائل دیگر هم این‌كه یك انتقاد كلی مطرح می‌شود، صحیح نیست بلكه باید با مصداق حرف زد و درباره‌ی موضوعات بحث كرد.»

فرح‌بخش نیز ضمن انتقاد شدید از مباحث مطرح‌شده برنامه «هفت» ادامه داد: «شما شاید در بحث‌هایتان قصد تخریب نداشته‌اید، اما نتیجه‌ آن چیزی جز تخریب سینمای ایران نبوده است. یكی از دلایل ریزش مخاطب در سینمای ایران برنامه‌ شما است. زیرا چندین ماه است كه مدام می‌گوید جنس ما فاسد است! در مورد آقای فراستی هم باید بگویم ایشان محترم هستند، اما قرار نیست كه هر برنامه او به عنوان كارشناس حضور داشته باشد.»

تهیه‌كننده فیلم «شارلاتان» افزود: «به نظر من این‌كه از «آواز تهران» به «دردسر بزرگ» رسیدیم یكی از دلایل آن منتقدین هستند. به نظر من مردم اصلا نمی‌دانند منتقد خوردنی است یا پوشیدنی!»

وی در ادامه نوع نگاه مسعود فراستی - منتقد و كارشناس برنامه‌ی «هفت» - را انتقادی ندانست و گفت: «ایشان كه هر هفته مداوم فیلم‌ها را می‌كوبند تا مردم برای دیدن آنها نروند، باید بداند كه ناله و نفرین زن و بچه ما پشت اوست. این نگاه‌ها را نگاه تخریبی می‌دانم نه نگاه انتقادی و سازنده. خواهش من از شما (فریدون جیرانی)، تهیه‌كننده و مجری برنامه‌ی «هفت» این است كه یا این برنامه‌تان را جمع كنید و یا اگر قرار است آن را ادامه بدهید، در خدمت سینمای ایران است.


منبع: جهان

گروه سینما و تلویزیون تبیان