تبیان، دستیار زندگی
همانطور كه امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند وقتی نگرش انسان‌ها به امور ظاهری زندگی مشغول شود مشغله آنان نیز امور موقت و ظاهری می‌شود ولی با نگرش به باطن زندگی طبیعتاً انسان آینده‌نگر می‌شود. مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه شریف در ادامه گفت: ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرفان‌های كاذب با ارائه آزادی جنسی

بخش اجتماعی_مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه شریف با بیان اینكه عرفان‌های مجازی در مسائل جنسی آزادی می‌دهند و به برخی قیودات شرعی پایبند نیستند، گفت: برخی از جوانان كه زمینه معنوی كمتری دارند و در عین حال می‌خواهند خلأ معنوی‌شان را پر كنند به این عرفان‌ها گرایش می‌یابند.

محمد اسدی گرمارودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: عامل اصلی رفتار و

عرفان کاذب

كردار یك انسان نحوه تفكر اوست؛ اگر نحوه تفكر افراد درست باشد طبیعتاً زمینه كشیده شدن به سوی رفتار نیك فراهم می‌شود ولی اگر فكر، اعتقاد و باور یك انسان آلوده شد، زمینه آلودگی عملی نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: همانطور كه امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند وقتی نگرش انسان‌ها به امور ظاهری زندگی مشغول شود مشغله آنان نیز امور موقت و ظاهری می‌شود ولی با نگرش به باطن زندگی طبیعتاً انسان آینده‌نگر می‌شود.

مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه شریف در ادامه گفت: بینش عرفانی یكی از مهمترین و حساس‌ترین نوع بینش‌هاست كه یك انسان می‌تواند بدان دست یابد؛ اگر این بینش عرفانی همان باشد كه عرفان اسلامی می‌گوید و انسان فقط به لقای خدا فكر كند اعمالش نیز به آنچه خدا می‌خواهد تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینكه دشمنان سعی كرده‌اند عرفان اصیل را آلوده كنند، ادامه داد: در جایی كه بینش درست عرفانی ارائه نمی‌شود دشمنان نیز عرفان‌های مجازی و كاذب را رواج می‌دهند و مسائل گوناگون را جایگزین قرب به خدا می‌كنند؛ هنگامی كه بینش این‌گونه شد عمل نیز تحت تأثیر چنین بینشی قرار می‌گیرد.

اسدی گرمارودی بیان داشت: گرایش عرفانی چه از جهت مثبت و چه منفی در رابطه با جوانان اهمیت بیشتری پیدا می‌كند؛ جوان به دلیل استعداد و علاقه به فراگیری و از لحاظ فطری به سوی ارزش‌ها گرایش دارد؛ اگر جوان توانست از ابتدای دوران شكل‌گیری شخصیتش عرفان صحیح را درك كند بر مبنای حركت صحیح الهی حركت خواهد كرد و این مطلب بسیار عالی و ارزنده است.

وی افزود: اگر جوان سراغ عرفان باطل و مجازی رفت و بر خلاف عرفان اسلامی كه هدف را خدا می‌داند، حركت كرد؛ در این مسیر، شخصیتش شكل گرفته و قوی می‌شود و امكان بازگشت او كم می‌شود؛ در صورت بازگشت نیز بخش اساسی عمرش ضایع شده است كه مشخص نیست بتواند آن را جبران كند.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه شریف با اشاره به اینكه جوانان در مقوله عرفان‌های مجازی حساسیت بیشتری دارند، تصریح كرد: وظیفه ما این است كه عرفان اصیل اسلامی را برای جوانان تبیین كنیم تا عطش درونی و حس كنجكاوی جوان نسبت به معنویات را با شراب اصیل عرفان اسلامی سیراب كنیم.

وی با بیان اینكه جوانان ما در حال حاضر به شناخت مباحث عرفانی علاقه دارند، یادآور شد: عرفان می‌تواند خلأ معنوی دنیای امروز را پر كند جوانان نیز در این میان علاقه‌مندند كه به دنبال عرفان بروند؛ جوانانی را داریم كه به افراد معرفی‌كننده عرفان اصیل دسترسی یافته‌اند و با علاقه و جدیت پیش می‌روند و به آینده آنان امیدواریم.

اسدی گرمارودی با بیان اینكه دسته‌ای دیگر از جوانان نیز هستند كه به 2 دلیل به عرفان‌های كاذب گرایش یافته‌اند، اظهار داشت: نخستین دلیل این است كه عرفان‌های اصیل را به این جوانان كمتر معرفی كرده‌اند و دلیل دیگر اینكه عرفان‌های مجازی در مسائل جنسی آزادی می‌دهند و به برخی قیودات شرعی پایبند نیستند؛ برخی جوانان كه زمینه معنوی كمتر دارند و در عین حال می‌خواهند خلأ معنوی‌شان را پر كنند به این عرفان‌ها گرایش می‌یابند.

وی اضافه كرد: اگر ما معرفی كننده‌های عرفان اصیل را صادقانه در دسترس جوانان قرار دهیم خطری نیز جوانان را تهدید نخواهد كرد اما در غیر این صورت جوانان از جانب عرفان‌های دروغین در معرض آسیب خواهند بود.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه شریف در پایان خاطر نشان كرد: گاهی اوقات در كلاس‌هایی كه برای معرفی عرفان‌های ناب داشته‌ام با جوانانی كه در دام فرقه‌های انحرافی افتاده‌اند، برخورد داشته‌ام؛ این جوانان در بیشتر موارد با صحبت كردن و آگاهی یافتن از حقیقت عرفان و ماهیت فرقه‌های انحرافی هدایت می‌شوند و از راهی كه رفته‌اند باز می‌گردند.

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی