تبیان، دستیار زندگی
این روزها بازار حذفیات داغ است، چند مدت پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره پیش‌دانشگاهی را از سیستم آموزش حذف کرد که البته به گفته وزیر علوم این موضوع خود در حذف کنکور تاثیر داشته است.و حالا هم بحث حذف کنکور که البته سال‌هاست که پرونده آن باز است.و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی با کنکوردر سال 92 یا 93

این روزها بازار حذفیات داغ است، چند مدت پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره پیش‌دانشگاهی را از

سیستم آموزش حذف کرد که البته به گفته وزیر علوم این موضوع خود در حذف کنکور تاثیر داشته است.و حالا هم بحث

کنکور

حذف کنکور که البته سال‌هاست که پرونده آن باز است.و قرار بود از سال 90 حذف شود .

محمد سیاح: این روزها بازار حذفیات داغ است، چند مدت پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره پیش‌دانشگاهی را از سیستم آموزش حذف کرد که البته به گفته وزیر علوم این موضوع خود در حذف کنکور تاثیر داشته است.و حالا هم بحث حذف کنکور که البته  سال‌هاست که پرونده آن باز است.و قرار بود از سال 90 حذف شود .

به هر حال از ابتدای امسال، حذف کنکور روند جدی‌تری به خود گرفت. تا چند ماه پیش مسوولان دانشگاهی اعلام کردند قرار است این آزمون از سال 91حذف شود.

حذف کنکور سراسری در قالب طرح ساماندهی پذیرش دانشجو در سال 86 به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید. حذف کنکور کاردانی نیز پیش از آن مطرح شد اما مشکلات هیچکدام از این طرحها برای اجرا برطرف نشد و به همین علت  اجرای آنها با تأخیر مواجه شد و بارها زمانهای مختلفی برای اجرای این قانون عنوان شد تا  بالاخره مجلس تصمیم گرفت سال 92 را به عنوان سال حذف کنکور اعلام کند اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد و حذف کنکور را در سال های 92 یا 93 می بیند.

تأخیر در ابلاغ به دستگاههای اجرایی ذیربط و ناهماهنگی وزارت آموزش و پرورش برای استاندارسازی امتحانات و تأثیرگذاری نمرات این امتحانات در پذیرش با مشکلاتی در اجرا مواجه شد.

از سوی دیگر حذف کنکور برای ورود به دوره های کاردانی نیز که چندی پیش از به تصویب رسیدن قانون حذف کنکور مطرح بود مجددا توسط مسئولین مطرح شده اما بزرگترین مانع در عدم اجرای این طرح نیز قانون نظام و ظیفه است که بر اساس آن تنها دانشجویانی می توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند که ورود آنها به دانشگاه از طریق کنکور سراسری باشد. از این رو تا موافقت ستاد کل نیروهای مسلح برای اعطای معافیت تحصیلی به دانشجویان دوره کاردانی که بدون کنکور وارد دانشگاه می شوند این طرح نیز غیر قابل اجرا باقی می ماند.

اظهار نظر مسئولان در خصوص حذف کنکور

نام

سمت

اظهار نظر

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر آموزش‌‌و‌پرورش

حذف مقطع پیش‌دانشگاهی و اضافه شدن سال چهارم دبیرستان که در طرح اصلاح ساختار آموزشی پیش‌بینی شده است مقدمه مناسب و صحیحی برای حذف تدریجی کنکور است و همه اینها طی سالهای آینده اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها دغدغه‌ای به نام کنکور نداشته باشند

کامران دانشجو

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

ما به مجلس سال ۱۳۹۳ را برای حذف کنکور پیشنهاد دادیم اما مجلس به این جمع بندی رسید که سال ۱۳۹۲ سال حذف کنکور باشد. یعنی سال ۱۳۹۱ آخرین کنکور برگزار می شود.ما الان صندلی خالی داریم و رقابت برای رشته و گرایش است. ۲۰۰ هزار صندلی خالی در آموزش عالی نشان می دهد که دیگر رقابت داوطلبان برای ورود به دانشگاه نیست. اما حدود ۱۴ رشته خاص وجود دارند که رقابت برای ورود به این رشته ها صورت می گیرد. پس حتما باید معیاری برای سنجش داوطلبان جهت ورود به این رشته های وجود داشته باشد.

علی عباسپور تهرانی فرد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی

با توجه به تأخیری که در اجرای قانون حذف کنکور اتفاق افتاد اعضای کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور تصمیم گرفتند کنکور با 2 تا 3 سال تأخیر حذف شود.بر اساس قانون قرار بود کنکور حدودا در تابستان 91 حذف شود اما تصمیم گرفته شد اجرای این قانون به سالهای 92 تا 93 منتقل شود.

علیرضا سلیمی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

در حال حاضر ۴۲ تا ۴۳ درصد داوطلبان کنکور ورودی جدید هستند و بقیه پشت کنکوری اند که ممکن است بخشی از آنها سوابق تحصیلی نداشته باشند، با حذف کنکور در سال ۹۳ حدود ۸۵ درصد داوطلبان شرکت کنند دارای سوابق تحصیلی هستند با توجه به اینکه حذف کنکور یک بار در صحن علنی مجلس به تصویب رسید به تعویق افتادن اجرای آن نیازی به تصویب صحن علنی مجلس ندارد و کمیسیون آموزش می تواند در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرد.

مهدی نوید ادهم

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش

حتی اجرای خوب قانون حذف کنکور، آسیب‌هایی به همراه دارد و اگر آموزش و پرورش با انجام بحث‌ها و جلسات کارشناسی متعدد، بخواهد تکمیلیه یا اصلاحیه‌ای به قانون وارد کند، روند پیچیده‌ای را باید طی کند که تا آن زمان، قانون فعلی لازم الاجراست

دکتر محمد حسین سرورالدین

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور

با توجه به اینکه تا سال 90 فرصت کمی باقیمانده است به نظر می رسد این قانون تا سال 90 اجرایی نشود اما با تاخیر به طور حتم اجرا خواهد شد زیرا کمیته کنکور نیز مرتب برگزار می شود که دستاوردهای خوبی نیز از آن حاصل شده است.پیش بینی می شود روند حذف کنکور به سالهای 92 و 93 برسد.

عبدالله سجادی جاغرق

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد

نمرات پیش دانشگاهی برای اولین بار در کنکور سال 90 تأثیرگذار خواهند شد از این رو کنکور سال 90 مانند سالهای قبل برگزار می شود و تنها سوابق تحصیلی در این کنکور بیشتر از کنکورهای قبل می شود که با این روند حذف کنکور به سال 90 نمی رسد

دکتر جاسبی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

قانونی برای حذف آزمون کاردانی به کارشناسی نداریم و در مورد کارشناسی‌پیوسته هم قانون این است که تا سال ۹۰ حذف شود و اگر ما نتوانیم این کار را تا سال ۹۰ انجام دهیم، لازم است مجلس متممی برای این قانون به تصویب برساند. در مورد حذف آزمون کاردانی‌پیوسته براساس قانون مجلس شورای اسلامی که در کمیته مربوط به آزمون تصویب شد مشکلی برای حذف نداریم و تنها اشکالی که وجود دارد این است که باید با ستاد نیروهای مسلح هماهنگی شود، چون به ما اعلام کرده‌اند افرادی که مشکل سربازی داشته باشند نمی‌توانند بدون آزمون معاف شوند

دکتر ناصری

کارشناس آموزشی

قانون حذف کنکور مستلزم تلاش تمامی مراجع آموزشی کشور است و در این میان وزارت آموزش و پرورش بیشترین آمادگی را برای حذف کنکور و اجرای قانون دارد چرا که این اعتقاد وجود دارد که کنکور سراسری و شکل نادرست اجرای آن در طول سالهای‌ اخیر صدمات زیادی را به تعلیم و تربیت کشور وارد کرده است

منبع:خبرانلاین

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی