تبیان، دستیار زندگی
استفاده از دستگاه بخور که رطوبت هوای داخل خانه را تنظیم می‌کند، می‌تواند مشکلات ناشی از خشکی هوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از بخور استفاده کنیم؟

دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور که رطوبت هوای داخل خانه را تنظیم می‌کند، می‌تواند مشکلات ناشی از خشکی هوا را کاهش دهد. این دستگاه ، بخار آب را در محیط پخش می کند و باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود.

اما در صورت استفاده از این دستگاه، رعایت نکاتی نیز ضروری است. در این مقاله، به مواردی اشاره می‌کنیم تا بتوانید بهتر و ایمن‌تر از این دستگاه استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخور در خانه باعث برطرف شدن مشکلاتی مانند خونریزی بینی و ترک لب‌ها می‌شود؛ مشکلاتی که هوای خشک علت اصلی بروز آنهاست. علاوه بر این با استفاده از چنین دستگاهی می‌توانید علائم و مشکلات ناشی از سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی را هم بهبود بخشید.

اما دقت داشته باشید همان‌طور که این دستگاه می‌تواند فوایدی داشته باشد، در صورت نگهداری نادرست یا افزایش بیش از حد حرارت محیط نیز می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود.

بنابراین اگر شما هم از دستگاه بخور استفاده می‌کنید، نکات ایمنی را در نظر داشته باشید. اولین نکته حفظ رطوبت محیط در حدی متعادل است و پس از آن تمیز نگه داشتن دستگاه.

میزان رطوبت

رطوبت به معنای میزان بخار آب موجود در هواست که با توجه به فصل سال، آب و هوا و محل زندگی متفاوت می باشد.

به طور کلی، سطح رطوبت هوا در تابستان‌ها بالاتر بوده و در ماه‌های سرد زمستان کمتر است.

در حالت مطلوب، رطوبت داخل خانه باید بین 30 تا 50 درصد باشد.

رطوبت بسیار کم یا بسیار زیاد می‌تواند مشکل‌ساز شود. رطوبت کم باعث خشکی پوست ، تحریک بینی و گلو شده و بالا بودن سطح رطوبت نیز باعث گرفتگی هوای خانه خواهد شد.

بخور، آسم و آلرژی

اگر شما یا فرزندتان آسم یا آلرژی دارید، قبل از استفاده از چنین دستگاهی با پزشک مشورت کنید.

افزایش رطوبت می‌تواند تنفس کودکان و بزرگسالانی را که مبتلا به آسم هستند، به خصوص در زمان بروز عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی تسهیل کند، اما بخار آلوده یا مشکلات ناشی از افزایش رطوبت می‌تواند سبب بروز یا بدتر شدن علائم بیماری شود.

دستگاه بخور را تمیز نگه دارید

دستگاهی که تمیز نباشد، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت شما ایجاد کند. مخازن و فیلتر کثیف این دستگاه‌ها می‌تواند مکانی مناسب برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها باشد. این‌گونه دستگاه‌های آلوده، به خصوص برای افرادی که آسم و آلرژی دارند مساله‌ساز خواهد شد، اما حتی افرادی که سالم هستند نیز در چنین شرایطی ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

برای این ‌که دستگاه را از هر گونه باکتری، قارچ و کپک پاک کنید، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید:

- آب داخل مخزن را مرتب عوض کنید. در صورت امکان، هر روز آب داخل مخزن را خالی کرده و پس از خشک کردن، دوباره مقداری آب داخل آن بریزید.

- هر سه روز یک بار دستگاه را تمیز کنید. البته دقت داشته باشید قبل از تمیز کردن، دستگاه را از برق بکشید. سپس املاح و جرم آب را پاک کنید.

- در صورتی که دستگاه فیلتر دارد، هر چند وقت یک بار، فیلتر آن را عوض کنید.

- هنگامی که می‌خواهید دستگاه را برای مدتی کنار بگذارید، آب آن را خالی و دستگاه را تمیز کنید. برای استفاده مجدد نیز ابتدا دستگاه را تمیز کرده و سپس دوباره آن را به کار برید.

- دستگاه‌های مدل قدیمی را با مدلی جدیدتر جایگزین کنید.

مترجم : نیلوفر اسعدی بیگی

منبع : Mayoclinic.com

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

دستگاه بُخور مفید است یا نه؟

راهنمای خرید دستگاه بُخور

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.