تبیان، دستیار زندگی
تأخیر رشدی و کاهش کارکرد آموزشی ، رفتارهای نامناسب جنسی، افزایش احتمال آزار دیدگی مجدد جنسی، اختلال جنسی، و مشکلات روانپزشکی از جمله تاثیرات این نوع آسیب ها بوده و گاه ماندگاری طولانی مدتی دارد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانیان کوچک آزار جنسی

کودک آزاری

بی گمان بررسی علل و عوامل زمینه ساز بحرانهای اجتماعی و سخن گفتن از آن _ به جهت آسیب شناسی موضوع _ اهمیت دارد، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد، این است که معضلات اجتماعی با گذشت زمان قربانیان بیشتری می گیرد و بر دامنه این مسائل و پیامدهای جبران ناپذیر فردی و اجتماعی آن می افزاید. بنابراین باید هر چه زودتر برای این چرخه معیوب فکری کرد. به گفته دکتر علیایی زند اولین بنیانگذار مؤسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان ، «هیچ تجربه ای به اندازه آزار دیدگی جنسی، زندگی فرد را به لحاظ روانی به مخاطره نمی اندازد». علاوه بر این، تحریکات و آزار دیدگی جنسی در دوران کودکی، ممکن است در بزرگسالی با دو پیامد افراطی لجام گسیختگی و سرد مزاجی توأم باشد.» به اعتقاد دکتر محمدی اصل، کودکان قربانی سوء استفاده جنسی حمایتهای قانونی و مدنی را نمی شناسند. بنابراین پیامدهای این سوء استفاده را پیگیری نمی کنند و این امر تبدیل به بحران روحی در آنها می شود.وی بیان می کندکه این امکان نیز وجود دارد که آنان در بزرگسالی به فکر انتقام از دیگران و جامعه بیفتند. کم سوادی، سرخوردگی دوران کودکی، فشارهای اجتماعی، نبود فرصتها و امکانات، عقده های فردی و گاهی در هم ریختگی نظام اجتماعی را در ایجاد پدیده هایی مانند سوء استفاده جنسی مؤثر می داند.

«هیچ تجربه ای به اندازه آزار دیدگی جنسی، زندگی فرد را به لحاظ روانی به مخاطره نمی اندازد. علاوه بر این، تحریکات و آزار دیدگی جنسی در دوران کودکی، ممکن است در بزرگسالی با دو پیامد افراطی لجام گسیختگی و سرد مزاجی توأم باشد.»

به اعتقاد دکتر علیایی زند، فقر، مهاجرت، اختلالات روانی، قبح شکنی، تحریک زودرس کودکان و زندگی در مناطق آسیب خیز شهرهای بزرگ، زمینه های ارتکاب به سوء استفاده جنسی را فراهم می کند.

پژوهشگران بین تأثیرات اولیه و تأثیرات درازمدت آزار جنسی تفاوت قائل شده اند . تأثیرات اولیه یا کوتاه مدت ، عوارضی است که در دو سال اول آزار جنسی کودک آشکار می شود . گاهی تأثیرات درازمدت بدون آنکه در ابتدا عوارض کوتاه مدت آشکار شده باشد ، ظاهر می گردد .

کودک آزاری

آسیب کلی روانی،ترس، افسردگی ، گوشه گیری و خودکشی، تخاصم و پرخاشگری،کاهش عزت نفس ، احساس گناه و شرم، فرار از خانه و دیگر رفتارهای " بیرون ریزی"، ناتوانی شناختی ، تأخیر رشدی و کاهش کارکرد آموزشی ، رفتارهای نامناسب جنسی، افزایش احتمال آزار دیدگی مجدد جنسی، اختلال جنسی، و مشکلات روانپزشکی  از جمله تاثیرات این نوع آسیب ها بوده و گاه ماندگاری طولانی مدتی دارد .

در یک بررسی دیده شده یک سوم از کودکان مورد آزار جنسی در عرض نه ماه دچار افسردگی و اضطراب شدند و این میزان در عرض دو سال تقریباً ثابت ماند . در گروه دیگری از نوجوانان که مورد آزار جنسی بستگان قرار گرفته بودند ، یک سوم اقدام به خودکشی کردند .

برای پیشگیری چه باید کرد؟

بیشتر خانواده ها به کودکان خود می‌گویند که با غریبه ها صحبت نکن و چیزی از آنها نگیر و دنبال آنها راه نیفت و چیزهای دیگری از همین قبیل. اما ما می‌خواهیم اینجا به این نکته اشاره کنیم که این قبیل توصیه ها لازم است اما کافی نیست؛ چرا که بسیاری از کسانی که دست به سوء استفاده جنسی از کودک می‌زنند به طور معمول جزو آشنایان کودک هستند. به یاد داشته باشید که کودکان به راحتی اعتماد می‌کنند و حتما لازم نیست برای سوء استفاده جنسی از آنها فرد به زور متوسل شده باشد. به هر حال شما باید نکاتی را به کودکان تان بیاموزید می‌توانید با 9 توصیه زیر شروع کنید

رابطه مناسب عاطفی با کودکان برقرار کنید و از آنان بخواهید درباره سوالاتی که در ذهن خود دارند صحبت کنند و بگویید که مسایل آنان برای شما بااهمیت است.

1)     به کودکان بگویید بدون حضور شما سوار ماشین هیچ کس حتی آشنایان نشوند.

2)     تلاش کنید دوستان کودکان تان و خانواده آنها را به خوبی بشناسید.

3)     رابطه مناسب عاطفی با کودکان برقرار کنید و از آنان بخواهید درباره سوالاتی که در ذهن خود دارند صحبت کنند و    بگویید که مسایل آنان برای شما بااهمیت است.

4) به کودکان خود آموزش های ابتدایی جنسی را بدهید و بگویید هیچ کس حق ندارد قسمت های خصوصی بدن آنها را لمس کند یا ببیند.

5)     اگر درباره شیوه بازگو کردن این مسایل با کودک راحت نیستید, این نقش را به یک مشاور واگذار کنید اما اولویت این است که خود شما با او صحبت کنید تا بتواند سئوالات خود را راحت با شما در میان بگذارد .

6)     ذکر این نکته ضروری است که کودک بداند گاهی پزشکان برای معاینه ممکن است نقاط خصوصی بدن آنها را لمس کنند.

7)     به آنها یاد بدهید در صورتی که هرگونه رفتار مشکوک را مشاهده کردند به شما اطلاع بدهند.

9)     حواستان باشد درلحن گفتار این آموزش ها دقت و مهارت کافی را کسب کنید.

هفته نامه سلامت

عقیق

آفتاب

تنظیم و فرآوری: کهتری

مقالات مرتبط

راه نجاتی برای کودکانمان  

اولین قدم برای خطرناک شدن

از من یک قربانی نسازید

در آغوشش بگیرید

نام من خوشبخت است

آموزش جنسی، چگونه؟

والدین از بچه ها کم اطلاع ترند!

پیامدهای آزادی جنسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.