تبیان، دستیار زندگی
بدون شک اختراعات و ابداعات همواره با تلاش و کوشش بسیار همراه بوده است اما بعضی وقت ها این تلاش ها با یک تصادف و یا بهتر بگوییم با یک الهام عجیب و غریب اتفاق افتاده است که سایت popsci به بررسی 10 مورد از مهمترین ها پرداخته است در ادامه اختراعات تصادفی ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10اختراع تصادفی دنیا

(2)

بدون شک اختراعات و ابداعات همواره با تلاش و کوشش بسیار همراه بوده است اما بعضی وقت ها این تلاش ها با یک تصادف و یا بهتر بگوییم  با یک الهام  عجیب و غریب اتفاق افتاده است که سایت popsci به بررسی 10 مورد از مهمترین ها پرداخته است

در مقاله قبلی 5 مورد آن عنوان گردید 5 مورد بعدی را ملاحظه می کنید

10اختراع تصادفی دنیا تفلون چسب همه کاره باکلیت

6. تفلون

دفعه بعد که یک نیمرو را بدون چسبیدن به کف ماهی‌تابه درست کردید، یک فاتحه برای روح مردی به نام روی پلانکت بخوانید وی شیمی‌دانی بود که به صورت کاملا اتفاقی در سال 1938 تفلون را اختراع کرد.

پلانکت انتظار داشت تا در نتیجه آزمایش خود  که در یک سردخانه انجام شده بود نوع جدیدی از CFC ها را بسازد. اما هنگامی‌که وی محفظه‌ خود را که قادر بود سرشار از گاز بررسی کرد، دریافت که ظاهرا تمام گاز ناپدید شده است و تعدادی پولک سفید تنها باقی مانده آزمایش وی است. پلانکت آزمایشات خود را بر روی این خرده‌های شیمیایی مرموز آغاز کرد و خواص آنها را برشمرد و تجربه کرد و در نهایت دریافت ماده جدید که یک روان‌کننده عالی با نقطه ذوب فوق‌العاده بالا است. ماده وی  ابتدا در جعبه ‌های نظامی استفاده شد و امروزه از آن برای تولید ظروف نچسب آشپزخانه استفاده می‌شود.

10اختراع تصادفی دنیا تفلون چسب همه کاره باکلیت

7. باکلیت

در سال 1907، لاک شیشه‌ای معمولا برای عایق کردن به کار برده می شد مثلا جهت قسمت‌های داخلی تجهیزات الکترونیکی اولیه مانند رادیو و تلفن. جالب است بدانید که این ماده از بدن نوعی سوسک آسیایی به دست می‌آمد، ولی وسیله خوبی بود. البته در آن زمان هم آن ماده ارزان‌ترین راه برای عایق کردن یک سیم نبود. آنچه که شیمی‌دان بلژیکی به نام لئو بیکلند برای جایگزین کردن این ماده یافت ، پلی‌اکسی‌بنزیل‌متیلن‌گلیکول‌آنیدرید بود. ماده ذکر شده که نام آسانی هم ندارد در حقیقت نخستین پلاستیک مصنوعی دنیا به حساب می رود و اغلب تحت عنوان باکلیت شناخته می‌شود. این پلاستیک اولیه کاملا شکل‌پذیر است و می‌توان آن را به هر رنگی درآورد و در برابر دماهای بالا نیز شکل خود را حفظ می‌کند. این خصوصیات آن را به ماده محبوب تولیدکنندگان، جواهرسازان و طراحان صنعتی تبدیل کرده است. این ماده جزء 10 ماده با اختراع تصادفی ثبت شده است ولی توضیح چندانی در مورد نحوه تصادفی بودن آن عنوان نگردیده است.

8. تنظیم کننده ضربان قلب

10اختراع تصادفی دنیا تفلون چسب همه کاره باکلیت

یکی از دانشیاران دانشگاه بوفالو به نام ویلسون گریت‌بچ بر این باور بود که پروژه خود را نابود کرده است. به جای استفاده از یک مقاومت 10 هزار اهمی برای ساخت دستگاه پروژه خود که یک نمونه اولیه از یک دستگاه ثبت ضربان قلب بود، وی از یک مقاومت 1 مگااهمی استفاده کرده بود. مدار حاصله سیگنالی را برای مدت زمان 1.8 میلی‌ثانیه تولید می‌کرد و سپس به مدت 1 ثانیه متوقف می‌شد. گریت‌بچ متوجه شد  که با استفاده از یک جریان دقیق و با استفاده از دستگاه فوق الذکر می‌تواند پالسی را به وجود آورد تا ضربان ناقص قلب بیماران را توسط آن کامل کند در حقیقت این دستگاه می توانست به وسیله یک تحمیل خارجی ضربان قلب را کامل کند. قبل از آن نیز محققان اقدام به ساخت چنین دستگاه هایی کرده بودند، با این تفاوت که دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب به اندازه یک تلویزیون بودند که قطعا خارج از بدن بیمار قرار می گرفتند و نمی توانستند دائمی هم باشند . اما امروزه با استفاده از این اشتباه گریت‌بچ به راحتی مدار کوچکی در قفسه سینه فرد قرار ی گیرد.

9. بند چسبی

10اختراع تصادفی دنیا تفلون چسب همه کاره باکلیت

باورکنید که در این زمینه مبالغه نمی کنیم اما واقعیت این است که یک سگ نقش مهمی را در کشف این اختراع داشته است. یک مهندس سوئیسی به نام جورج دی‌مسترال به همراه سگ خود به شکار رفته بود که متوجه شد خارهایی به پشم های روی سطح پوست سگش و جورابهای خودش چسبیده است وی به سراغ این خارها رفت و با زیر میکروسکوپ گذاردن آنها متوجه قلاب های کوچکی شد که باعث خاصیت چسبندگی آنها شده بود. وی سالها را صرف بررسی و تحقیق بر روی این موضوع نمود و در نهایت نوعی نایلون را جهت اختراع خود یافت. ولیاین اختراع تا زمانی که ناسا در حدود 20 سال بعد  در لباس فضانوردان خود استفاده نکرده بود فراگیر نشد.

10. اشعه ایکس

10اختراع تصادفی دنیا تفلون چسب همه کاره باکلیت

بله کاملا درست است!  که با توجه به اینکه اشعه ایکس یک پدیده طبیعی است نمی توان آن را یک اختراع محسوب کرد اما داستان کشف آن به عنوان یکی از جالب ترین داستان‌ها در میان ابداعات اتفاقی دنیا شناخته می‌شود. در سال 1895 یک فیزیکدان آلمانی به نام ویلهلم رونتگن، مشغول انجام یک‌سری آزمایش‌های روتین و روزمره خود بود که در تمامی آنها از پرتو کاتودی استفاده می شد او در حین آزمایش متوجه شد  متوجه شد یک تکه مقوای فلورسنت در سوی دیگری از اتاق روشن شده است. وجود یک صفحه ضخیم بین تشعشع کننده کاتدی و مقوای طرف دیگر اتاق سبب این موضوع شده بود و این موضوع نشان می داد  ذرات نور قادرند از اجسام جامد عبور کنند. رونتگن که از این اتفاق شگفت‌زده شده بود. باورنکردنی بود! وی بلافاصله به این نکته اندیشید که تصاویر شفافی را با استفاده از این تابش باورنکردنی می‌توان تهیه کرد. نخستین تصویری که با اشعه X گرفته شد تصویر دست همسر وی بود.

منبع:

http://www.popsci.com/technology/gallery/2010-08/gallery-whoops-10-greatest-accidental-inventions-all-time

نوشته: فائزه سیدخاموشی

گروه دانش و فناوری تبیان