تبیان، دستیار زندگی
مجموعه شعر کفش‌های مجنونِ گم گشت در قالب شعر نو سروده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفش‌های مجنونِ گم گشت

کفش‌های مجنونِ گم گشت

مجموعه شعر «کفش‌های مجنونِ گم گشت» سروده عبدالرضا رضایی‌نیا در هفت بخش و در قالب شعر نو توسط انتشارات سپیده‌باوران منتشر شد.

به گزارش ایبنا، مجموعه شعر «کفش‌های مجنونِ گم گشت» دربرگیرنده 77 قطعه شعر نو است.

«اشارت»، «اصناف عابران»، «کشف اهل کفش»، «سیر بی‌سلوک»، «حکایت کفش‌های پیر»، «کفش‌ مرگ کفش زندگی» و «چشم‌انداز‌های فراسو» عنوان بخش‌های این کتاب هستند.

شاعر در ابتدای کتاب مقدمه‌ای با عنوان «درنگی در آغاز» نوشته و آورده است: «این سطرها سفرنامه کفش‌هایی است مجنونِ گم گشت... این شعرها برای من ادامه‌ طبیعی فضاهایی است که پیش‌ترها در مجموعه‌های «روز چندم»، «صبح قیامت به‌خیر» و «کوچه‌ باران» تجربه کرده‌ام؛ نیز در مجموعه‌های «پسر بیشه‌های تمشک» و «مدرسه‌ خاطره» که آماده‌ انتشارند، به نشانی تأکیدی بر این باور که در گستره‌ جریان شعر نو، فضاهای نامکشوف و مغتنم فراوانی را می‌توان سراغ گرفت.»

«مقام سماع»، «سرگذشت»، « طرح سرخ»، «خواب خیال»، «بند و بند»، «محو»، «گزاره‌های ساده»، «پیشتاز»، «تقاص»، «دگردیسی»، «تلخیص»، «قیامت بنفشه‌ها»، «اوصاف» و «عتاب» عنوان برخی از شعرهای این دفتر هستند.

نمونه شعری از این دفتر با عنوان «بند و بند»:

«چه حقایقی

در این دقایق است؛

بندها

همین که بسته می‌شوند،

کفش‌ها

به راه می‌روند...

روح‌ها ولی

همین که بندها

ز دل

گسسته می‌شوند.»

عبدالرضا رضایی‌نیا متولد 1342 است. «چشم نوشت آهو»، «پسر بیشه‌های تمشک»، «مدرسه خاطره»(منظومه‌ای برای نوجوانان)، «فرشته بفرستید»(منظومه)، «همیشه فرداست»(مجموعه غزل)، «صبح قیامت به خیر»، «روز چندم»، «کوچه باران(منظومه برای نوجوانان)، «گلدون شکسته»(منظومه)، «بخوان عین باران» و «گزینه شعرها» عنوان مجموعه شعرهای او هستند.

«کارنامه باد»، «ترانه‌های عاشق آواره»، «پلاکاردها»، «ماه شیراز»، «آواره و خدایان زمین» و «عشق سپید، گنجشک آبی» عنوان آثاری است که با ترجمه رضایی‌نیا منتشر شده‌اند.

مجموعه شعر «کفش‌های مجنونِ گم‌گشت» در 130 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 2800 تومان توسط انتشارات سپیده‌باوران منتشر و راهی بازار کتاب شده است.


آوازهای یک رویا

آوازهای یك رویا

همچنین «آوازهای یك رویا»، نام رمانی از مهشید شریف است كه به تازگی به چاپ رسیده است. نویسنده در این كتاب سعی داشته تا رویاهای فلسفی و درونی قهرمان داستانش را در مواجهه با رخدادهای بیرونی با نگاهی روانشناسانه بیان كند.

به گزارش ایبنا، شریف كه حدود 25 سال در سوئد زندگی كرده، رمان «آوازهای یك رویا» را بر اساس شرح موقعیت‌هایی در خارج از ایران نوشته  است. در سرتاسر داستان مكان روایت نامعلوم است.

نویسنده در این كتاب به جای توجه به ساختارهای تكنیكی در بیان روایت، بیشتر به خود روایت و شرح قصه از زبان راوی دانای كل اندیشیده است.

قهرمان داستان این كتاب در موقعیت‌هایی كه در كتاب كم‌تعداد نیستند، به واگویه‌های فلسفی‌اش با زبانی ساده می‌پردازد كه بخشی از  رویاهای دنیای درونی او را شكل می‌دهند.

شریف كه بی‌مكان بودن را یكی از ویژگی‌های رمانش دانست، درباره برخی محورهای آن گفته است: مشكل اصلی قهرمان داستان این كتاب آن است كه خیلی فكر می‌كند. و رویاهای او به گونه‌ای است كه در بخش‌هایی رویاهایش با زندگی روزمره‌اش تطابق می‌یابند، ولی در موقعیت‌هایی این فاصله بسیار زیاد می‌شود و او درصدد برمی‌آید كه بتواند این دو دنیا را به هم پیوند بزند.

این شخصیت در برخی جاها نیز گرایشات فلسفی پیدا می‌كند. او غالبا در جست‌وجو است تا پای‌بندی. و بخش زیادی از موقعیت‌های داستانی به بیان تضادهای فكری او با یكی از دوستان صمیمی‌اش و عقاید سفت و سخت دوستش درباره داروینیسم اختصاص دارد. این دو با آنكه هنگام گفت‌و‌گوهای جدی‌شان در ابراز عقاید پافشاری دارند، در وجوه زندگی شخصی و درونی‌شان مسایل را به آرامی حل و فصل می‌كنند.

بخشی از این داستان این‌گونه نوشته شده است:

«از همان روزی كه پی برد در ریاضی یك نقطه ثابت وجود دارد و باید هم وجود داشته باشد تا چرخش و بازگشت همه نقطه‌ها به آنجا باشد، چیزی در ذهن او جرقه زد. با وجود آنكه بقیه ساعت را در كلاس گذراند، پیدا بود كه افكارش چندان آنجا نیست... ریاضی نقطه ثابت خود را یافته، اما فلسفه همچنان دنبال نقطه ثابت می‌گردد. بنابراین برای فیلسوف‌ها همه نقطه‌ها قابل بررسی و در عین حال جالب است...»

رمان «آوازهای یك رویا» امسال(89) به شمارگان 1100 نسخه روانه بازار كتاب شد. این كتاب 176 صفحه‌ای با قیمت 4000 تومان ارایه می‌شود.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی