تبیان، دستیار زندگی
داستان‌ها با زبان شاعرانه آغاز شده و هر كدام به نوعی بیانگر دغدغه‌های عاطفی، اجتماعی و فلسفی نویسنده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میرکاظمی در باغ زیتون

باغ زیتونی چشم

«باغ زیتونی چشم»، مجموعه داستانی از سیدحسین میركاظمی، روانه بازار كتاب شد. نویسنده در اغلب داستان‌های این مجموعه سعی داشته تا با استفاده از مظاهر تكنولوژی جامعه امروز، زبان داستانی‌اش را شكل بدهد و مفاهیم اغلب شاعرانه مدنظرش را بیان كند.

به گزارش ایبنا، این مجموعه داستان از سه فصل با نام‌های «داستان كوتاه كوتاه و بلند»،‌ «داستانی از دوره‌ی انقلاب» و «داستان‌های نوروزی» تشكیل شده است.

اغلب داستان‌های این كتاب در فصل اول كه «داستان كوتاه كوتاه و بلند» نام دارد و به شیوه‌ای چند روایتی، منتشر شده‌اند، این داستان‌ها با زبان شاعرانه آغاز شده و هر كدام به نوعی بیانگر دغدغه‌های عاطفی، اجتماعی  و فلسفی نویسنده‌اند.

در لا‌به‌لای سطور این كتاب غیر  از «داستانی از دوره‌ی انقلاب» و شاید چند داستان دیگر، كه در حال و هوایی واقع‌گرایانه روایت شده و به نوعی خاطرات نویسنده از وقایع دوران انقلاب است، اغلب نگاه شاعرانه نویسنده با موضوعات امروزی در هم آمیخته است. در حالی كه وی در تلاش بوده تا با استفاده از رگه‌هایی طنزآمیز در خلق ساختار داستان‌هایی پست‌مدرن وجوه تكنیكی را به طرزی آشكار در فضای داستانی به كار بندد.

اغلب داستان‌های این كتاب به شیوه‌ای چند روایتی، منتشر شده‌اند، این داستان‌ها با زبان شاعرانه آغاز شده و هر كدام به نوعی بیانگر دغدغه‌های عاطفی، اجتماعی  و فلسفی نویسنده‌اند

بخشی از داستان «كله بی‌مو» این‌گونه نوشته شده است: «یك رویه‌اش نوشته شده بود، سوسیس بلغاری، هات داگ، ماهی با سس لیمو ترش، رویه دیگر ساندویچ مغز ،‌زبان، و جگر... استند زرد آبی اغذیه فروشی، ‌در قواره نیم قد یك آدم معمولی، در حاشیه كوچه عدالت 14 نشسته بود..»

داستان «SMS» این كتاب نیز این گونه آغاز شده است: «شكوفه‌های سیب توی نگاه‌اش بوده. SMS زد: «مرا بهار می‌كنی، پنجره را می‌گشایم.» نگاهش افتاده بود به گل‌های پنبه و نازش پر موج  خوشه‌های شالی. SMS زد: می‌نشانی تابستان را در من، پنجره را می‌گشایم».

«SMS»، «آلبوم عكس»، «برج سرمایه»، «خدا در قلب، شیطان در نگاه»، «بچه ماهی‌ها و كودك»، «الكن»، «آرزو بازی»، «سه صفر»، «متن سنگ قبر» و «كما»، نام برخی داستان‌های فصل اول این كتابند.

«باغ زیتونی چشم»، امسال (89)، با شمارگان 1200 نسخه از سوی انتشارات «آژینه» منتشر شده است. این كتاب 124 صفحه‌ای با قیمت 3000 تومان ارایه می‌شود.

سیدحسین میركاظمی، نویسنده و پژوهشگر و فارغ‌التحصیل رشته تربیت مدرس است. نخستین كتاب وی با نام «دانش و بینش در روستا» جایزه اول وزارت آموزش و پرورش را به خود اختصاص داد.

«آلامان»، «كفچه مار»، «گندم شورا»، «زن و این گمان»، «یورت» و «سایه‌های بوته تمشک»، نام برخی از آثار این نویسنده در حوزه ادبیات داستانی‌اند.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی