تبیان، دستیار زندگی
تنها علم برای ما کافی نیست و باید توجه داشت که استادان باید متعهد و نیروی ارزشی باشند چراکه نیروی تحت تربیت آنها نیز از تعهد و تدین استاد بهره ببرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه نیازمند استادان متدین

سید کاظم موسوی

بخش سیاسی- سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی تبیان که به مناسبت 16آذر صورت گرفت بر ضرورت بکارگیری استادان متدین و اهمیت دادن به رشته های کاربردی تأکید کرد.

*آقای موسوی با توجه به اینکه شما از اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هستید به نظرتان برای ایجاد ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه و صنعت چه باید کرد؟

دانشجویان و دانشگاهیان ما نخبگان جامعه هستند، هر جامعه که دارای دانش و تکنولوژی روز باشد خوشبخت و سعادتمند است.خوشبختانه دانشجویان ما و جوانان جویای علم که به علوم  مختلف مسلح هستند در سعادتمندی جامعه کمک های فراوانی را می کنند.

بنده معتقدم که باید به رشته های کاربردی توجه فراوانی داشت، چون در رشته های نظری منابع انسانی کمی را نداریم ولی ایجاد فضای اشتغال برای آنها بسیار سخت است،در نتیجه می توان گفت که اگر رشته هایی که کاربرد آن به بخش صنعت منتهی شود در صورتی بتواند از تکنولوژی نوین بهره گیرد، ایجاد شود بهتر می تواند به جامعه ما کمک کند و با این روند تولیدات بومی خود را می توانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم.

درصورتی می توانیم در عرصه های مختلف ورود کنیم که دانشجو و متخصص فعال و متعهد داشته باشیم و زمانی حوزه علمی کشور بر این اساس نباشد طبیعـتا" علاوه بر اینکه در صنعت پیشرفتی حاصل کشور نمی شود، دانشجویان هم بعد از فارق التحصیل شغلی نخواهند داشت.

تنها علم برای ما کافی نیست و باید توجه داشت که استادان باید متعهد و نیروی ارزشی باشند چراکه نیروی تحت تربیت آنها نیز از تعهد و تدین استاد بهره ببرد

عقیده بنده بر این است که وزارت علوم و مخصوصا سازمان سنجش باید طوری تدابیر خود را جهت ارتقاء  تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها تنظیم کنند که به رشته های کاربردی و عملی اهمیت بیشتری داده شود تا مباحث صرفا نظری خود را بیش از گذشته عملیاتی کنند که این امر به سلاح جامعه و دانشگاه ها است؛زیرا اگر دانشجویی که تنها مبحث نظری را گذرانده است بخواهیم در پروژه های مختلف بکار گیریم توانایی لازم را ندارد و در نتیجه شغلی هم نخواهد داشت.

امیدواریم دانشجویان ما هم از لحاظ عملی و هم نظری بتوانند آمادگی مناسب تری را پیدا کنند تا آن چیزی که جامعه امروزی ما در تولید، صنعت و... به آن نیاز دارد راحت تر از گذشته محقق شود.

با مواردی که گفته شد می توان به ایرانی توسعه یافته و آباد مبتنی بر دانش بومی دشت پیدا کنیم.

*به نظر شما و به عنوان سؤال بعدی برای ایجاد دانشگاه اسلامی و آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست چه کارهایی را باید انجام دهیم.

به نظر بنده دانشگاهی که بیانات امام راحل و نظارت مقام معظم رهبری را در دستور کار ندارد،این دانشگاه از برنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی دور است.دانشگاهیان باید توجه داشته باشند که اعتقادات رهبری بر اساس تولید علم مولد در دانشگاه ها و ایجاد دانشگاه اسلامی است؛ درنتیجه باید در به روز کردن مطالب و آمیزه های از نظر دینی و علمی کوشید.

سید کاظم موسوی

اسلامی بودن دانشگاه ها یعنی وجود استاد و دانشجویی متدین و متعهد، ما باید نیروی ارزشی را داشته باشیم تا بتوانیم خروجی های مناسبی از دانشگاه ها داشته باشیم.بطور کلی باید گفت که تنها علم برای ما کافی نیست و باید توجه داشت که استادان باید متعهد و نیروی ارزشی باشند چراکه نیروی تحت تربیت آنها نیز از تعهد و تدین استاد بهره ببرد.

منظور از دانشگاه اسلامی این است که ما بتوانیم جهت پیشرفت از اساتید و دانشجویان متعهد و متدین بهره ببریم.

*حاج آقا موسوی معضلات نظام دانشگاهی ما را در حال حاضر چه چیزی می دانید؟چرا دانشگاه های ما چندان کاربردی نیستند؟

به اعتقاد بنده وزارت علوم تا کنون برای کاربردی کردن دانشگاه ها اقدامات مفیدی را انجام داده است؛ البته نمیتوان گفت که مشکلی وجود ندارد ولی درصد پیشرفت و موفقیت مخصوصا در زمینه تحصیلات تکمیلی، ایجاد دانشگاه هایی در مناطق محروم را می توان خوب ارزیابی کرد.اما باید در ارتباط با تدابیر اندیشیده شده برای بهتر شدن دانشگاه ها و ارتباط هرچه بیشتر این مجموعه با جامعه بیش از این تلاش کرد.

امروزه از سایر دانشگاه های دنیا چیزی کمتر نداریم ولی متأسفانه می بینیم که علی رقم پتانسیل بالای دانشگاه های کشورمان رتبه های چندان مناسبی را بدست نمی آوریم.

اسلامی شدن دانشگاه توجه به بصیرت در علم،تدریس اختراع  و ابتکار از جمله موارد مهمی است که می تواند مفید واقع شود و به وسیله آن جایگاه مناسبی داشته باشیم.

بصیرتی که عرض کردم همواره از تأکیدات مقام معظم رهبری است که اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم باید از بصیرت در علم و اختراع به خوبی بهره جوییم.

 مجید سعیدی

گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:مسلم حقیقی