تبیان، دستیار زندگی
وزارت بهداشت در میانه ی پاییز 1389 آمار تجمعی سه ماهه ی تابستان امسال را البته با یک ماه تأخیر اعلام کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار مبتلایان به ایدز در ایران

ایدز

وزارت بهداشت در میانه ی پاییز 1389 آمار تجمعی سه ماهه ی تابستان امسال را البته با یک ماه تأخیر اعلام کرد. مطابق این آمار تاکنون و از 24 سال پیش که اولین مورد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شد، 21 هزار و 890 فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شد‌ه‌ اند که 92 درصد آن ها مرد هستند.

خطر ایدز جدی است

افشین شاعری، دبیر گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس این گونه می گوید: وزارت بهداشت طبق یک برنامه ی از قبل اعلام شده هر 3 ماه یک بار آمار موارد شناسایی شده ی مبتلا به ویروس ایدز را اعلام می‌ کند. 3 ماه پیش در تابستان امسال این آمار تجمعی 21 هزار و 435 نفر و 6 ماه پیش 20 هزار و 975 نفر اعلام شده بود. نگاهی به این آمار نشان می ‌دهد که هر 3 ماه حدود 500 فرد جدید مبتلا به این ویروس در کشور شناسایی می‌ شود یعنی روزی 5 نفر.

اشکال مهم آمار تجمعی وزارت بهداشت این است که وضعیت روز را نشان می ‌دهد و با جمع زدن آمار 24 ساله این واقعیت را که الگوی اصلی شیوع ایدز در کشور به سمت رابطه ی غیر ایمن جنسی پیش می ‌رود، نشان نمی‌ دهد، مطابق آ‌مار 24 ساله وزارت بهداشت هنوز 9/69 درصد مبتلایان از طریق تزریق و سرنگ آلوده مبتلا شده ‌اند و فقط 3/9 درصد آن ها از طریق رابطه ی جنسی گرفتار شده‌ اند. در حالی که خود مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌ کنند که با توزیع سرنگ و سوزن رایگان بین معتادان تزریقی و درمان جایگزین، شیوع ایدز بین معتادان کنترل شده است.

متخصصان عفونی و پزشکانی که با بیماران مبتلا به ایدز سر و کار دارند بارها اعلام کرده ‌اند که بیش از 90 درصد موارد جدید شناسایی شده ی این بیماری افرادی هستند که از طریق رابطه ی جنسی به این ویروس مبتلا شده‌ اند آماری که در گزارش رسمی وزارت بهداشت دیده نمی‌ شود.

گر چه اعلام آمار 19 درصد مواردی که علت ابتلای آن ها به ویروس ایدز مشخص نیست می ‌تواند گویای این امر باشد که اکثر این افراد از طریق جنسی مبتلا شده‌ اند اما به هر دلیل امکان اثبات آن فراهم نشده است. در این صورت باید گفت حتی مطابق آمار رسمی نزدیک به 30 درصد موارد ثبت شده ی ابتلا به ویروس ایدز طی 24 سال گذشته، از طریق جنسی مبتلا شده ‌اند و همین آمار هر چند غیر واقعی، هشدار دهنده است.

اما آمار مهم تری که سال ‌ها است حتی از سوی مسئولان رسمی هم اعلام می شود این است که تعداد واقعی مبتلایان به ویروس ایدز در ایران بین 80 تا 100 هزار نفر است یعنی حدود 60 تا 80 هزار نفر ناقل ویروس ایدز به راحتی در کوچه و خیابان‌ های شهر پرسه می ‌زنند و احتمالاً برخی از آن ها روابط جنسی غیر ایمن هم دارند و بی سر و صدا مشغول گسترش این بیماری هستند. کاری که حتی شاید خودشان هم به آن آگاهی ندارند.

واقعیت مهمی که معمولاً کمتر از آن سخن رانده می ‌شود، وجود روابط

ناسالم جنسی به خصوص در بین نسل جوان است، موضوعی که شاید با یک

نگاه سطحی در شهر، در کنار خیابان ها و برخی محلات بتوان به آن پی برد و نیازی به استدلال‌ های فلسفی و برهان‌ های علمی نیست

دو گروه عمده ی خطر این بیماری که اکنون باید مورد توجه جدی باشند عبارت هستند از روسپی‌ ها و افرادی که به علت فقر از طریق تن فروشی کسب درآمد می ‌کنند و دوم گروه جوانانی که برای خوشگذرانی با چند شریک جنسی رابطه دارند، گروه ‌هایی که به علت مخفی بودن تقریباً از هیچ کدام آن ها اطلاعات و آ‌ماری در دست نیست و به همین علت، کنترل، آموزش و اطلاع رسانی به آن ها نیز مغفول مانده است.

واقعیت دیگری که باز هم گفتن آن تکراری است این است که اطلاعات مردم و به خصوص نسل جوان از بیماری ایدز کم است، علت مهم آن هم این است که به علل مختلف فرهنگی و حیای شرقی از گفت و گو و صحبت شفاف درباره این بیماری در جامعه کوتاهی می ‌کنیم.

اگر همین روند ادامه پیدا کند باید جداً نگران باشیم، تجربه ی کشورهای دیگری که با فاجعه ی انفجار بیماری ایدز و فوران آتشفشان خفته ی این بیماری مواجه شدند پیش روی ماست، آفریقای جنوبی، تایلند، روسیه و هندوستان نمونه ‌های واقعی هستند که باید به دقت به آن ها نگاه کنیم و اجازه ی تکرار تجربیات تلخ شان را در سرزمین ‌مان ندهیم.

آمارهای جهانی نشان می ‌دهد که حدود 40 میلیون نفر اکنون در جهان گرفتار ویروس ایدز هستند، این بیماری تاکنون 3 میلیون نفر قربانی گرفته است و هر 60 ثانیه یک نفر در جهان به این ویروس مبتلا می شود.

جدا از افرادی که به علت ابتلا به ویروس ایدز و انگ آن از جامعه و شغل خود طرد می ‌شوند و بعد با ورود به مرحله بیماری خانه نشین و علیل می‌ شود و بعد از سال ها تحمل رنج و بیماری و تحقیر جان می ‌بازند؛ سرنوشت فرزندان این بیماران هم غم انگیز است. هم اکنون این بیماری بیش از 12 میلیون کودک را در جهان بی سرپرست کرده است. این کودکان قطعاً زندگی مصیبت باری خواهند داشت. بسیاری از آنان مجبور به ورود به کارهای خلاف می ‌شوند و بیش از همه در معرض خطر ابتلا به بیماری والدین شان هستند.

واقعیت‌ ها درباره ی خطر بزرگ بیماری ایدز در ایران و جهان آن قدر واضح است که جای توضیح بیشتر نیست، راه حل را هم تقریباً همه می‌ دانند، باید انکار را کنار گذاشت و صریح و شفاف واقعیت ‌ها را بیان کرد، هر روز بیان کرد و باید به مردم آگاهی داد، آگاهی درباره روش‌ های انتقال و پیشگیری و گسترش روش ‌های جدید پیشگیری برای زنان و مردان، آگاهی، آگاهی و آگاهی این تنها راه نجات از خطر بزرگی است که امروز آن را جدی نگرفته ‌ایم اما فرا می‌ رسد.

آخرین آمار مبتلایان به بیماری ایدز از نگاهی دیگر

به گزارش ایرنا، مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیردار وزارت بهداشت، آخرین گزارش موارد ثبت شده بیماری ایدز HIV/AIDS در سه ماهه دوم سال جاری را اعلام کرد.

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس آمار جمع ‌آوری شده از دانشگاه‌ های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ 1/7/1389 در مجموع، 21 هزار و 890 نفر مبتلا به ایدز HIV/AIDS در کشور شناسایی شده ‌اند که 2/92 درصد آنان را مردان و 8/7 درصد را زنان تشکیل می ‌دهند و تاکنون نیز دو هزار و 603 نفر از مبتلایان به ایدز شناسایی شده و سه هزار و 927 نفر از افراد مبتلا فوت کرده ‌اند.

براساس این گزارش، 7/46 درصد از مبتلایان به ویروس HIV در زمان ابتلا، در گروه سنی 34 – 25 سال قرار داشته ‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه ‌های سنی را به خود اختصاص می ‌دهند.

بر اساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌ اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسی (3/9 درصد)، دریافت خون و فرآورده ‌های خونی (1/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (7/0 درصد) بوده است؛ راه انتقال در 19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

این گزارش افزوده است: همچنین در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/71 درصد، برقراری روابط جنسی 18 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد را تشکیل داده است؛ در 2/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌ های خونی گزارش نشده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

روز جهانی ایدز

ایدز هنوز تهدید می ‌كند، فریب نخوریم

روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد؟

ایدز و رفتارهای پرخطر

ایدز و نابرابری‌ها

ایدز و محرومیت از حقوق اجتماعی

وحشتی به نام ایدز

راه های انتقال و تشخیص ایدز

پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

آموزش، تنها راه پیشگیری

اپیدمی ایدز

راه‌های انتقال، در هاله‌ای از ابهام و شرم

آمار ایدز در ایران

تاریخچه ظهور ایدز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.