تبیان، دستیار زندگی
تازه هایی از دنیای علم و فناوری روز جهان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از دنیای علم و تکنولوژی چه خبر؟(2)

لطفا مرا بشویید!

شاید این عبارت را بارها روی شیشه خاک گرفته اتومبیلها دیده باشید، اتومبیلهایی که حسرت یک کارواش داغ به دلشان مانده و معمولا یک انسان زبان حال آنها را اینطور بیان می کند، اما حالا وقت آن رسیده که انسانها هم طعم کارواش را تجربه کنند! بله، دانشمندان مرکز تحقیقات روبوتیک سلامتی انستیتو تکنولوژی جورجیا اخیرا روباتی را اختراع کرده اند که قادر است برخی کارهای مربوط به استحمام بیماران بستری در بیمارستانها را انجام دهد. ‏

ربات

هرچند این روبات فعلا یک طرح مفهومی است و در حال حاضر محدودیتهایی دارد، اما سازندگان آن نشان داده اند که می توان به زودی نمونه قویتری ساخت که ایده کارواشی برای انسانها را محقق کند. ممکن است این فکر در ابتدا مضحک به نظر برسد، اما مطمئنا بیمارانی که به تنهایی قادر به نظافت شخصی نیستند و در عین حال دوست دارند حریم های خصوصی شان حفظ شود، از ملاقات با این پرستار فلزی و بدون چشم خوشحال خواهند شد. ‏

مچ بندی که چشم بینای نابینایان است

کمابیش نام خفاش را زیاد شنیده اید پرنده ای نابینا (البته بهتر است بگوییم کم بینا) که با ارسال صدا و برگشت آن مسیر یابی کرده و به خوبی مسیر خود را مشخص می نماید. بسیاری در زمینه کمک به افراد نابینا در تلاش اند تا بتوانند به گونه ای مشکلات این افراد را که از نعمت دیدن محروم اند را حل نمایند و در صدد رفع مشکلات و موانع آنان هستند.

مچ بندی که چشم بینای نابینایان است

شاید بتوان گفت مچ بندی که تصاویری از آن را در زیر مشاهده می کنید بتواند روزی جای چشم را برای نابینایان بگیرد. این مچ بند با ارسال سیگنال به اطراف و دریافت آنها و تجزیه و تحلیل آلارم و هشدارهایی به فرد نابینا می دهد که این هشدارها از نوع لرزشی یا صوتی است. یکی از مشخصه های این دستگاه که هنوز در مرحله ابتدایی آن است و جای کار دارد تا بتواند تمامی مشکلات افراد نابینا را حل کند سبکی، زیبایی در طراحی و استفاده آسان از آن است.

مچ بندی که چشم بینای نابینایان است

ساعتی که با آب کار می کند

ساعت آبی

این ساعت رومیزی بدون استفاده از هر نوع باتری و تنها با آب کار می کند. کافی است هر چند هفته یکبار آب آن را تعویض کنید تا توان کار کردن داشته باشد. در واقع نیروی مورد نیاز این ساعت که با نام Water‪-‬Powered Digital Alarm Clock عرضه شده، توسط یک واکنش شیمیایی بین آب و فلز تامین می شود. مقدار انرژی این واکنش، کفاف نمایش زمان و دمای محیط و همچنین آلارم زدن را می دهد.

ساعت آبی

در صورتی که این ساعت خالی از آب باشد، تا دو دقیقه زمان را نگه می دارد تا شما آب آن را عوض کنید و می توانید با افزودن مقداری رنگ خوراکی به آن، شاهد جلوه های جالبی باشید. اگر چه این کار خالی از ریسک هم نیست!

گردآوری: محسن مرادی