تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله با ظرافت خاصی ،مجاهدین خلق بیشتر از سایر گروه های ترویستی داخلی مورد توجه قرار گرفته چرا که بلافاصله پس از نام بردن از آنها می نویسد : آنهاهمان کسانی هستند که برای اولین بار اطلاعات هسته ای ایران را به آمریکا ارائه کردند. این جمله به خوبی حام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدستان ترور استادان هسته ای

ترور

درحالی که برخی از تحلیلگران بدون آوردن مستندات قابل تامل ادعای مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دست داشتن سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غربی در این حوادث را رد می کنند، برخی دیگر از کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند که نگاهی نه حتی عمیق به نحوه ترور دانشمندان هسته ای کشورمان، به خوبی نشان می دهد که این عملیات بدون پشتیبانی های لازم از سوی سرویس های جاسوسی بیگانه و البته بدون وجود عوامل وابسته داخلی، امکان پذیر نبوده است.

ازشباهت های موجود میان ترور مسعود علی محمدی، شهریاری و فریدون عباسی به خوبی می توان نتیجه گرفت که یک عملیات کاملا سری برای حمله به دانشمندان ایرانی در جریان است.

ارتباط سرویس های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، انگلیس و حتی آمریکا با ترورهای اخیر تهران آنگونه که برخی از تحلیلگران سیاسی و رسانه ای غرب در روزنامه های خود مطرح کرده اند یک توهم نیست بلکه واقعیتی انکار ناپذیر است که برخی از کارشناسان زبده اطلاعاتی نیز بر آن مهر تایید زده اند.

درحالی که برخی از تحلیلگران بدون آوردن مستندات قابل تامل ادعای مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دست داشتن سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غربی در این حوادث را رد می کنند، برخی دیگر از کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند که نگاهی نه حتی عمیق به نحوه ترور دانشمندان هسته ای کشورمان، به خوبی نشان می دهد که این عملیات بدون پشتیبانی های لازم از سوی سرویس های جاسوسی بیگانه و البته بدون وجود عوامل وابسته داخلی، امکان پذیر نبوده است.

در اینجا از میان تحلیل های زیادی که در تایید این ادعا در بسیاری از مطبوعات و حتی رسانه های غربی منتشر شده به یک نمونه که در پایگاه اینترنتی استراتفور آمده بسنده می شود.

استراتفور که در واقع تار نمایی است برای انتشار نظریات و تحقیقات و یافته های اطلاعاتی و امنیتی جمعی از نخبگان و کارشناسان مسائل امنیتی جهان، در مقاله ای به قلم بن وست پس از تشریح نحوه عملیات های ترور و بازبینی جزئیات مربوط به آن اینگونه نتیجه می گیرد:

" بدون شک چنین عملیات دقیق و بی نقصی که حتی در آن پیشبینی های لازم برای به حداقل رساندن تعداد تلفات لحاظ شده بوده است بدون دخالت سازمان های اطلاعاتی خارجی امکان پذیر نبوده است."

مواردی که در تشریح این عملیات به عنوان نشانه هایی بر پیچیده بودن و حرفه ای بودن آن ذکر شده عبارت است از:

*افراد به خدمت گرفته شده برای حمله به دانشمندان، شناخت بسیار دقیقی به جغرافیای محل رفت و آمد اهداف خود پیدا کرده بودند. آنها همچنین اطلاعات دقیقی از ساعت و نحوه رفت و آمد دانشمندان هسته ای ایران به محل کار خود و اینکه هر روز از چه مسیری با چه وسیله ای و با چه افرادی و به کجا می روند به دست آورده بودند.

*موتورسواران حمله کننده به خوبی درباره نحوه چسباندن LED ( وسیله انفجاری قابل نصب) ها به وسیله مورد نظر و فاصله گرفتن سریع از آن برای حفظ جانشان و یا پرهیز از زخمی شدن و باقی ماندن در محل آموزش دیده بوده اند.

*طراحی "ال ایی دی" ها بسیار پیچیده و حرفه ای بوده است به گونه ای که از جدیدترین روش ها در آن استفاده شده بوده است به طور مثال این ال ای دی ها به گونه ای طراحی شده بوده اند که صرفا برای ضربه زدن به هدف اصلی و پرهیز از برجای گذاشتن تلفات زیاد مناسب باشند. به همین دلیل وقتی آقای عباسی که به هر دلیلی متوجه حمله شده بوده توانسته تنها با دور شدن دو متر ازمحل انفجار جان سالم بدر به برد.

شباهت ترورها نشانه چیست؟

این مقاله که به شدت می کوشد صرفا از زاویه ای کارشناسی به ترورها نگاه کند در ادامه می نویسد: " ازشباهت های موجود میان ترور مسعود علی محمدی، شهریاری و فریدون عباسی و نیز با توجه به ترور یکی دیگر از دانشمندان ایرانی به نام اردشیر حسن پور در سال 2007 که استراتفور آن را به اسرائیلی ها نسبت داد، به خوبی می توان نتیجه گرفت که یک عملیات کاملا سری برای حمله به دانشمندان ایرانی در جریان است.

این حملات درست ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ویکی لیکس موج جدیدی از اسناد خود درباره خصومت های کشورهای منطقه با ایران را فاش کرد.  از جمله اینکه ملک عبدالله و مقامات آمریکایی رسما درباره ترور رهبران ایرانی با هم مذاکره کرده بودند، یا افشای اینکه اسرائیل و آمریکا در پشت ماجرای استاکسنت، کرمی که سیستم کامپیوتری برنامه هسته ای ایران را آلوده کرد قرار دارند. مجموعه ای ازا ین قرائن و شواهد به خوبی نشان می دهد که قدرت های خارجی کاملا در تلاش هستند تا برنامه هسته ای ایران را ولو با دست یازیدن به ترورهای هدفمند فلج کنند. اگرچه انجام این کار در تهران به سادگی انجام آن در دوبی نیست. ایران مثل امارات کشور بازی نیست که هرکس با هر پاسپورتی ولو پاسپورت های جعلی اروپایی وارد آن شود و یکی از مقامات بلند پایه حماس را ترور کند و از آن خارج شود. به همین دلیل باید اذعان کرد دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خارجی فعال در این ترورها قطعا افرادی را در ایران برای انجام این عملیات ها به خدمت گرفته اند. "

مخالفان داخلی،آماده همکاری با سرویسهای جاسوسی

ترور

استراتفور که مروری بر مطالب منتشر شده در آن نشان می دهد که زاویه دید آنها به رویدادها بیش از آنکه سیاسی باشد برگرفته از تجربیات عینی، علمی و عملی تهیه کنندگان آن در حوزه های مربوط به جاسوسی، ضد جاسوسی و عملیات های خربکارانه و ضد خرابکاری است،  در ادامه پاسخ این فرضیه را می دهد و می نویسد: " قطعا در ایران چنین مخالفانی که داوطلبانه حاضر به همکاری با سرویس های اطلاعاتی خارجی برای ضربه زدن به منافع نظام باشند وجود دارند. "

گروه های تروریستی پژاک، مجاهدین خلق، وهابی های افراطی سیستان و بلوچستان که با نام گروهک جندالله  شناخته می شوند و حتی با احتمالی ضعیف تر، پان ترکیست ها از جمله گروه هایی هستند که پایگاه اطلاع رسانی استراتفور از آنها به عنوان داوطلبان همکاری با این دستگاه های اطلاعاتی خارجی برای ضربه زدن به منافع نظام از آنها نام می برد.

برجستگی نقش منافقین

در این مقاله با ظرافت خاصی ،مجاهدین خلق بیشتر از سایر گروه های ترویستی داخلی مورد توجه قرار گرفته چرا که بلافاصله پس از نام بردن از آنها می نویسد : آنهاهمان کسانی هستند که برای اولین بار اطلاعات هسته ای ایران را به آمریکا ارائه کردند. این جمله به خوبی حامل این پیام است که  این عملیات نیز در راستای همان ضربه اطلاعاتی سابقی است که مجاهدین خلق به دولت ایران وارد کردند. مضاف براینکه این گروهک بیشترین تعداد از عملیات تروریستی را در ایران انجام داده اند و همچنان دارای عوامل و بقایایی در این کشور هستند.

همکاری داخلی وخارجی

اما سوال دیگری مطرح است و اینکه آیا این گروه ها به تنهایی قابلیت و توانایی انجام چنین عملیاتی را که هدف از آن ترور دو شخصیت عالی رتبه علمی هسته ای ایران بوده آن هم درست در قلب تهران را داشته اند؟ پاسخ این سوال کاملا روشن است: بدون شک بدون کمک های حرفه ای از ناحیه خارج خیر.

از آنجا که هیچ قدرت خارجی با توجه به ضریب بالای هوشیاری دستگاه های امنیتی ایران به تنهایی قادر به هدایت و انجام این عملیات نیست و از آنجا که هیچ یکی از گروه های مخالف نظام ایران نیز به تنهایی قادر به طراحی، تجهیز و انجام این عملیات پیچیده نیستند لاجرم باید گفت که ترکیبی از این دو در ماجرای ترورهای اخیرایران که دانشمندان هسته ای را هدف قرار داده است وجود دارد.

در ترور شهریاری دانشمند هسته ای ایران رد پای موساد(سازمان جاسوسی)‌ اسرائیل وجود دارد که عملیات مشابهی را طی چند دهه در کشورهای دیگر انجام داده است .

مجله تایم نوشت: در ترور دانشمندان ایرانی رد پای موساد به چشم می خورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، تایم در تحلیلی درباره ترور اخیر دو دانشمند هسته ای ایران نوشت: در ترور شهریاری دانشمند هسته ای  ایران رد پای موساد(سازمان جاسوسی)‌ اسرائیل وجود دارد که عملیات مشابهی را طی چند دهه در کشورهای دیگر انجام داده است .

به نوشته این مجله معمولا در این شیوه ترور ها  گروهی از ماموران موساد طی یک دوره چند ماهه هدف مورد نظر و فعالیت های معمول وی را تحت نظر قرار می دهند، آسیب پذیری ها و فرصت ها برای فرار پس از عملیات را ارزیابی می کنند.

دکتر مجید شهریاری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دوشنبه در اقدامی تروریستی به شهادت رسید.

بر اثر انفجار بمب روز دوشنبه در دو نقطه شهر تهران، یکی از استادان دانشگاه شهید بهشتی به شهادت رسید و سه نفر دیگر زخمی شدند.

در یکی از این انفجارهای تروریستی که ساعت 7 و 10 دقیقه بامداد دوشنبه در منطقه بلوار ارتش تهران روی داد، دکتر مجید شهریاری استاد دانشگاه شهیدبهشتی تهران که به همراه همسرش عازم محل کار خود بودند، به شهادت رسید و همسر وی نیز زخمی شد.

در انفجار تروریستی دیگری نیز که ساعت 7 و 30 دقیقه بامداد دوشنبه در منطقه ولنجک تهران روی داد، دکتر فریدون عباسی استاد دانشگاه شهید بهشتی به همراه همسرش زخمی شدند.

منبع:سایت تابناک

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی