تبیان، دستیار زندگی
ناخن یكى از ضمایم پوستى است كه نقش مهمى را در كارهاى دست و زیبایى آن ایفا مى كند، لذا از گذشته هاى دور همیشه زنان سعى مى كردند ناخن هاى خود را زیباتر جلوه دهند و تغییرات مختلفى را از نظر رنگ، فرم و شكل به آنها بدهند؛ همچنین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات ناخن هاى مصنوعى

ناخن یكى از ضمایم پوستى است كه نقش مهمى را در كارهاى دست و زیبایى آن ایفا مى كند، لذا از گذشته هاى دور همیشه زنان سعى مى كردند ناخن هاى خود را زیباتر جلوه دهند و تغییرات مختلفى را از نظر رنگ، فرم و شكل به آنها بدهند؛ همچنین براى برطرف كردن بیماری هاى مختلف ناخن و به طور كلى براى زیبا كردن و تغییر شكل دادن ظاهر ناخن كارهاى متعددى انجام مى دادند.

یكى از روش هایى كه زنان براى زیبا كردن ناخن هاى خود به كار مى برند، استفاده از ناخن هاى مصنوعى یا موادى است كه سطح یا شكل ناخن را به فرم دلخواه در آورد، هرچند تحقیقات در سال هاى اخیر روشن كرده است استفاده از اینگونه ناخن ها و حتى كاشت آنها مى تواند باعث بروز عوارضى براى این افراد شود.

بهترین روش براى جدا كردن ناخن هاى مصنوعى استفاده از آب ولرم است كه در این حالت ناخن ها خود به خود جدا مى شوند؛ خانم ها مى توانند براى بهبودى عوارض چسب ناخن از كرم هاى مرطوب كننده مانند «اوسرین» استفاده نمایند.

دكتر «حبیب انصارین» استاد دانشگاه علوم پزشكى ایران و متخصص پوست و مو معتقد است: امروزه زنان به دو دلیل از ناخن هاى مصنوعى یا كاشت ناخن استفاده مى كنند، یكى به دلیل بیماری هاى مختلفى است كه صفحه ناخن از بین رفته و تغییر شكل یافته است و براى پوشاندن این آسیب از ناخن هاى مصنوعى استفاده مى شود. همچنین دسته دیگرى از زنان به دلیل زیبایى به كاشت ناخن هاى مصنوعى به روش هاى مختلفى روى مى آورند.

وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى بعد از تمیز كردن سطح ناخن به اندازه ناخن بریده مى شوند و توسط چسب هاى مخصوصى چسبانده مى شوند كه یا رنگى بوده و یا این كه بعد از چسباندن توسط لاك هاى مختلفى به دلخواه رنگ مى شوند، ناخن هاى مصنوعى (ورقه هاى پلاستیكى) معمولاً سه ، چهار روز بیشتر نباید باقى بمانند زیرا اولاً برخورد با مواد شوینده و مواد شیمیایى سبب جدا شدن آنها مى شود و ثانیاً تبخیر تركیبات ناخن موجب جدا شدن آنها مى شود كه در صورت باقى ماندن صدماتى را براى ناخن ها به وجود مى آورد.

وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى به دو فرم كاشته مى شوند؛ در ابتدا مانند پر كردن دندان توسط وسیله اى دور حاشیه ناخن قرار مى گیرند و محكم مى شوند و در این صورت صفحه ناخن كاملاً صاف شده و به اصطلاح حاشیه ناخن ها مانیكور مى شوند و با موادى كه حاوى فایبرگلاس است آن ناحیه را پر مى كنند و به اندازه دلخواه در مى آورند.

همچنین به دلیل این كه ناخن دائماً در حال رشد است بعد از مدتی باعث به وجود آمدن فاصله بین ناخن اصلى و ناخن كاشته شده مى شود كه مرتباً باید تعویض شود تا فرم آن به صورت درستى حفظ شود.

وى معتقداست: ناخن هاى مصنوعى به دلیل این كه روى ناخن طبیعى گذاشته مى شوند توسط چسب هاى خاصى محكم مى شوند. این ناخن ها دائماً باید تعویض شوند كه همین امر مى تواند باعث دردناك شدن ناخن ها شود و حتى باقى ماندن آنها روى ناخن باعث جدا شدن ناخن ها می شود.

وى درباره عوارض اینگونه ناخن ها و كاشت آنها مى گوید: درماتیت (اگزماى تماسى) كه به دلیل تحریك و آلرژی در پوست دور ناخن و در قسمت هاى مختلف بدن ایجاد مى شود از مهمترین عوارضى است كه در اثر استفاده از ناخن ها به وجود مى آید؛ همچنین براساس گزارشات به دست آمده افراد آرایشگرى كه كار كاشت ناخن را انجام مى دهند به علت آزاد شدن سم سیانید و بخار ناشى از آن دچار مسمومیت مى شوند.

وى مى گوید: همچنین در اثر استفاده از این ناخن ها انیكولایزیس كه در واقع كندگى لبه آزاد ناخن از بستر است ایجاد مى شود، ناصافى، تغییر ناخن، خط خط شدن آن، شكنندگى و خرد شدن ناخن نیز در اثر استفاده از ناخن هاى مصنوعى به وجود مى آید؛ حتى بعضى از مواقع ناخن به طور كامل از بین مى رود و تغییراتى در رنگ ناخن ها به وجود مى آید. التهاب حاشیه ناخن، و بروز عفونت هاى معمولى یا قارچى نیز از دیگر عوارض آن است.

دكتر «داود مسعودى» متخصص پوست و مو نیز معتقد است: اصولاً ناخن هاى مصنوعى به دلیل این كه به ناخن ها زیبایى و تنوع می دهد و عیوب ناخن هاى بیمار و تغییر شكل داده شده را مى پوشاند مورد تقاضاى زنان قرار مى گیرد.

براى چسباندن ناخن از حلال هاى مختلفى استفاده مى شود بنابراین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن در ناخن مصنوعى، ناخن ها استحكام خود را از دست مى دهند و حالت نرمى شكل پیدا مى كنند و آسیب پذیرتر مى شوند و میكروب ها خصوصاً عفونت هاى قارچى به راحتى وارد لایه زیرین ناخ

وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى به چند حالت در بازار موجود است و مورد استفاده خانم ها قرار مى گیرد. بعضى از آنها كه به شكل آماده موجودند، روى ناخن ریخته شده و سپس شكل مى گیرند، این نوع از ناخن هاى مصنوعى بى رنگ هستند و افراد بنا به دلخواه خود مى توانند از انواع لاك براى زیباتر كردن آنها استفاده كنند و نیاز به چسب ندارند. وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى كه توسط چسب هاى مخصوص روى ناخن قرار مى گیرد باعث بروز عوارضى همچون انواع آلرژى هاى پوستى مى شود كه با عوارض قرمزى، التهاب، پوسته ریزى و خارش ظاهر مى شوند؛ همین بعضى از انواع این نوع از ناخن ها ممكن است پس از چند بار استفاده حساسیتى در فرد ایجاد نكند ولى پس از استفاده مكرر این حساسیت ها بروز مى كند كه در این صورت ناخن دچار آسیب و تغییر شكل مى شود؛ همچنین در این موارد صفحه ناخن تغییر رنگ مى دهد كه این مسئله به صورت موقت و گاهى طولانى مدت روى ناخن تظاهر مى كند.

وى معتقد است، آلرژى به چسب هایى كه براى قرار گرفتن ناخن هاى مصنوعى روى ناخن مورد استفاده قرار مى گیرد در زنان بیشتر مشاهده مى شود. در صورت بروزعوارض مذكور، خانم ها باید از داروهاى ضد حساسیت كه اكثراً كورتون هاى موضعى هستند براى بهبودى استفاده نمایند.

دكتر «غلامحسین غفارپور» متخصص پوست و مو معتقد است چسب هایى كه براى استحكام ناخن هاى مصنوعى به كار مى روند بعد از مدت ها باعث عوارضى براى مصرف كنندگان مى شود كه از این عوارض مى توان به خالى شدن ناخن هاى طبیعى، سوراخ شدن، چروكیده و شكننده و بد رنگ شدن آنها اشاره كرد كه امكان باقى ماندن آن تا آخر عمر روى ناخن فرد وجود دارد.

البته باید گفت این عوارض در افراد به صورت متفاوت بروز مى كند. وى مى گوید: بهترین روش براى جدا كردن ناخن هاى مصنوعى، استفاده از آب ولرم است كه در این حالت ناخن ها خود به خود جدا مى شوند؛ زنان مى توانند براى بهبودى عوارض ِ چسب ناخن، از كرم هاى مرطوب كننده مانند «اوسرین» استفاده نمایند.

«لیلا روانبخش» آرایشگر معتقد است: در صورتى كه عمل كاشت ناخن به طور بهداشتى و مناسب انجام نشود عفونت هاى قارچى را در افراد افزایش مى دهد و همچنین به دلیل این كه پوست كناره ناخن در بعضى از مواقع دچار خونریزى مى شود و ابزار ِ كار را آلوده مى كند، در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال انتقال بیماری هاى ویروسى همچون  ایدز  و هپاتیت  را افزایش مى دهد.

وى مى گوید: ناخن هاى مصنوعى به خودى خود باعث عوارض نمى شود بلكه چسب آن باعث نرسیدن هوا به ناخن ها می شود و به مرور زمان ناخن ها از حالت طبیعى خود خارج و خشك مى شوند و حتى رنگ آنها به صورت نارنجى كمرنگ در مى آید.

«عاطفه محمودى» كارشناس بهداشت پوست نیز معتقد است : در زنانى كه از مانیكور و كاشت ناخن براى زیباتر جلوه دادن ناخن ها استفاده مى كنند التهاب پوست دور ناخن افزایش مى یابد. وى مى گوید: براى چسباندن ناخن از حلال هاى مختلفى استفاده مى شود بنابراین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن در ناخن مصنوعى، ناخن ها استحكام خود را از دست مى دهند و حالت نرمى شكل پیدا مى كنند و آسیب پذیرتر مى شوند و میكروب ها خصوصاً عفونت هاى قارچى به راحتى وارد لایه زیرین ناخن مى شود. همچنین براى ترمیم ناخن از مواد ضد قارچ استفاده مى شود، كه متأسفانه باعث سوزش پوست كنار ناخن مى شود.

وى معتقد است: زنانى كه براى زیبا شدن ناخن هاى خود از مانیكور و كاشت ناخن استفاده مى كنند در صورت خون آلود شدن دست و آلوده شدن قیچى و وسایل مورد استفاده باید رعایت احتیاط و مسائل بهداشتى را بكنند زیرا استفاده از این وسایل آلوده مى تواند عفونت هاى ایدز و هپاتیت را به فرد دیگرى انتقال دهد.

محمودی توضیح می دهد: ناخن از چند قسمت تشكیل شده است،ماتریكس كه باعث رشد ناخن ها مى شود؛صفحه ناخن كه سلول هاى آن شاخى شده و به حالت ضخیم درمى آید؛فیتیكول، لایه نازكى كه روى ناخن قرار مى گیرد؛بستر ناخن كه زیر صفحه ناخن قرار مى گیرد و باعث چسبیدن ناخن به سطح زیرین مى شود؛هلال ناخن؛ شیار ناخن كه قابل رؤیت نیست؛زیر ناخن ( قسمتى از پوست كه زیر لبه آزاد ناخن قرار گرفته و از بروز عفونت به داخل ناخن جلوگیرى مى كند). بنابراین ناخن ها در اثر تغییرات طبیعى و غیرطبیعى ، بیماری هاى پوستى و دیگر بیماری هاى داخلى سیستم ایمنى مانند بیمارى هاى دریچه قلب، ریه، صدف (پسوریازیس) ، عروقى باعث تغییر شكل ناخن مى شوند و در این حالت آنها به شكل چخماقى و فرو رفته ، انحنا یافته ، ضخیم شده، شیار شیار شده، در می آیند و لكه هاى رنگى روى ناخن ایجاد مى شوند.

گزارش : ارمغان جوادنیا

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

ویژه نامه ایدز

تاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.