تبیان، دستیار زندگی
مجموعه تلویزیونی انگلیسی «رابین‌هود» كه سال 2006 برای یك فصل 13 اپیزودی ساخته شد، یكی از بی‌شمار مجموعه‌های تلویزیونی است كه درباره افسانه قدیمی راهزن خوش‌قلب جنگل شروود تهیه شده است، اما این مجموعه در بین بقیه كارهای تلویزیونی كه در این باره ساخته شده جا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد آهنی یا سارق جنگل شروود

رابین هود

مجموعه رابین‌هود كه از شبكه تهران پخش می‌شود 39 اپیزود دارد

مجموعه تلویزیونی انگلیسی «رابین‌هود» كه سال 2006 برای یك فصل 13 اپیزودی ساخته شد، یكی از بی‌شمار مجموعه‌های تلویزیونی است كه درباره افسانه قدیمی راهزن خوش‌قلب جنگل شروود تهیه شده است، اما این مجموعه در بین بقیه كارهای تلویزیونی كه در این باره ساخته شده جایگاه ویژه‌ای دارد و از اعتبار خاصی برخوردار است.

جذابیت و ساخت خوب و دقیق مجموعه، رضایت و استقبال تماشاگران را در انگلستان و بقیه كشورهای جهان به همراه داشت و باعث شد تا 2 فصل دیگر آن هم در سال‌های بعد ساخته شود. به این ترتیب، 39 اپیزود رابین‌هود تا سال 2009 در شبكه بی‌بی‌سی روی آنتن رفت و صحبت‌هایی شنیده می‌شود كه قرار است فصل تازه‌ای از آن هم در دستور تولید قرار گیرد. از قرار معلوم، احتمال تولید مجموعه رابین‌هود ریدلی اسكات (كه پس از عدم موفقیت نسخه سینمایی آن قرار شد به جای قسمت دوم فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی آن جلوی دوربین برود)‌ خالقان رابین‌هود قبلی را به فكر تولید دنباله جدیدی از آن انداخته است.

قهرمان مردمی

خوز آلن و دومینیك مینگلا خالقان رابین‌هود سال 2006 با بهره‌گیری از افسانه معروف سارق جنگل شروود، مجموعه‌ای با یك حال و هوای جدید خلق كردند و چیزهای تازه‌ای را به آن قصه كلاسیك اضافه كردند. آنها برای محصول 13 میلیون دلاری خود كه لوكیشن‌های بوداپست مجارستان را به عنوان مكان اصلی فیلمبرداری انتخاب كرد، از جیسون آرمسترانگ بازیگر جوان و مطرح تلویزیونی دعوت كردند تا ایفای نقش رابین‌هود را به عهده بگیرد. اكشن ماجراجویانه و درام رومانتیك رابین‌هود در دست آلن و مینگلا تبدیل به افسانه‌ای امروزی شد كه هر قسمت آن حدود 45 دقیقه طول می‌كشید. فیلمنامه مجموعه را این دو با همكاری حدود 10 فیلمنامه‌نویس دیگر نوشتند و 12 كارگردان اپیزودهای مختلف آن را كارگردانی كردند. متیو ایوانز با كارگردانی 8 اپیزود مجموعه، بیشترین همكاری را با این پروژه داشته است.

اكشن ماجراجویانه و درام رومانتیك رابین‌هود در دست آلن و مینگلا تبدیل به افسانه‌ای امروزی شد كه هر قسمت آن حدود 45 دقیقه طول می‌كشید. فیلمنامه مجموعه را این دو با همكاری حدود 10 فیلمنامه‌نویس دیگر نوشتند و 12 كارگردان اپیزودهای مختلف آن را كارگردانی كردند. متیو ایوانز با كارگردانی 8 اپیزود مجموعه، بیشترین همكاری را با این پروژه داشته است.

پخش مجموعه رابین‌هود با استقبال منتقدان هم روبه‌رو شد. آنها نسبت به دقیق و واقعی بودن رویدادهای تاریخی قصه ابراز شك و تردید كردند، ولی با این حال وجود آن را امری اجتناب‌ناپذیر ارزیابی كردند. این مجموعه براساس قصه زندگی و مبارزات یك چهره افسانه‌ای ساخته شد كه اطلاعات دقیقی پیرامون آن در دسترس نیست. به همین دلیل، هر فیلمسازی می‌تواند روایت شخصی خودش را از این افسانه ارائه كند. افسانه رابین‌هود نام نویسنده مشخصی را روی خود ندارد و برگرفته از قصه‌های سنتی است كه درباره این قهرمان فولكلور انگلیسی گفته و دهان به دهان نقل شده است. شبكه بی‌بی‌سی در سومین فصل رابین‌هود و پس از آن كه متوجه شد شمار تماشاگران آن بشدت كاهش یافته، تصمیم گرفت ماجراجویی‌های رابین‌هود را به یك پایان و فرجام ناخواسته برساند. این اتفاق در شرایطی رخ داد كه جیسون آرمسترانگ هم اعلام كرد قصد ادامه بازی در نقش رابین‌هود را ندارد.

رابین هود

رابین‌هود در میان شخصیت‌های جدید

خالقان رابین‌هود قصد داشتند آن را به عنوان رقیبی جدی برای مجموعه علمی ـ تخیلی و پربیننده «دكتر هو» مطرح كنند و زمان شروع پخش آن دقیقا زمانی بود كه یكی از فصل‌های این مجموعه به پایان خود رسیده بود و كار تولید فصل جدید آن هنوز آغاز نشده بود. انتخاب جیسون آرمسترانگ برای ایفای نقش رابین‌هود بحث‌های مختلفی را برانگیخت. ایراد اصلی به انتخاب این بازیگر این بود كه وی برای بازی در نقش چهره‌ای افسانه‌ای همچون رابین‌هود كمی جوان و بی‌تجربه است. سالی وینرایت یكی از فیلمنامه‌نویسان 3 فصل مجموعه، بعدها به رسانه‌ها گفت از او دعوت شده بود تا به احیای قصه رابین هود برای فصل چهارم آن بپردازد، ولی مذاكرات با وی در همان روزهای ابتدایی كار به حالت تعلیق درآمد. با آن‌كه خالقان رابین‌هود تغییرات خاص خود را در رابطه با مجموعه خود اعمال كردند، ولی اكثر شخصیت‌های ریز و درشت افسانه فولكلور رابین‌هود، در مجموعه آنها هم حضور دارند. با این حال، در فصل سوم مجموعه گروه تازه‌ای از شخصیت‌های جدید وارد ماجراجویی‌های قصه شدند و از بین چهره‌های قدیمی و سرشناس فصل‌های قبلی، فقط این رابین‌هود بود كه باقی ماند. سازندگان مجموعه در فصل سوم مجبور شدند ماجراجویی‌های تازه‌ای را برای رابین‌هود خلق كنند كه مشابه آن در فصل‌ها و اپیزودهای قبلی دیده نشده بود و این مساله، كار را برای گروه فیلمنامه‌نویس آن مشكل می‌‌كرد و باعث می‌شد تا قصه اپیزودها در دور تكرار كلیشه بیفتد. به اعتقاد منتقدان تلویزیونی، یكی از دلایل عدم استقبال تماشاگران از فصل سوم مجموعه را باید در همین موضوع جستجو كرد. با این وجود،‌همین منتقدان نوآوری‌هایی را كه خالقان مجموعه در قصه سنتی رابین‌هود بوجود آوردند تحسین كردند و گفتند همین نوآوری‌ها باعث تفاوت كلی مجموعه آنها با كارهای مشابه شده است.

سرقت از رابین‌هود

رابین هود

در دوران تولید فصل اول رابین‌هود اتفاقی رخ داد كه اگرچه ارتباطی به مجموعه و صحنه تولید آن نداشت، اما توجه فراوانی را به خود جلب كرد. رسانه‌های انگلیسی در آگوست 2006 اخبار و شایعاتی را منتشر كردند كه حكایت از سرقت چند حلقه فیلم فیلمبرداری شده رابین هود در اتاق تدوین مجموعه در كشور مجارستان می‌كرد. از قرار معلوم یكی از كارگردانان معمولی اتاق تدوین این فیلم‌ها را به سرقت برده بود. سازندگان مجموعه كمی بعد نامه‌ای را دریافت كردند كه رباینده در ازای بازپس فرستادن فیلم‌های به سرقت رفته، درخواست 2 میلیون دلار پول كرده بود. خالقان مجموعه یك پاداش 700 هزار دلاری برای پیدا كردن فیلم‌ها تعیین كردند. اما هیچ پولی در این رابطه رد و بدل نشد و پلیس مجارستان یك ماه بعد فیلم‌های به سرقت رفته را پیدا كرد.

جام جم

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی