تبیان، دستیار زندگی
نویسنده برای نگارش این کتاب با قهرمانان اصلی داستان به گفت‌وگو نشسته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت یک داستان واقعی

ترنم شالیزار

«ترنم شالیزار»، نام رمانی از راحله رضایی است كه به تازگی در قفسه كتابفروشی‌ها جای گرفته است. نویسنده در این رمان كه از نگاه راوی اول و سوم شخص بیان می‌شود، استفاده از فرم را با زبانی توصیفی و در بخش‌هایی شاعرانه به كار برده است.

به گزارش ایبنا، رضایی كه این داستان را براساس یك ماجرای واقعی نوشته، قبل از نگارش كتاب با قهرمانان اصلی داستان به گفت‌و‌گوهایی مفصل نشسته است.

وی در نگارش این داستان دو زن را برای بیان روایت انتخاب كرده كه شاید یكی از دلایل آن گفت‌و‌گوی نویسنده با قهرمانان داستان پیش از نگارش این كتاب باشد و او برای پرداخت به برخی جزییات مستند و واقعی، این دو زاویه نگاه را برگزیده باشد.

رضایی در نگارش «ترنم شالیزار» به استفاده از زبانی روان اندیشیده و لحنی گزارشی را برای بیان موقعیت‌های داستانی برگزیده است.

نویسنده در نگارش این داستان دو زن را برای بیان روایت انتخاب كرده كه شاید یكی از دلایل آن گفت‌و‌گوی نویسنده با قهرمانان داستان پیش از نگارش این كتاب باشد

وی در باره‌ی این کتاب گفته است: همیشه زندگی واقعی افراد برای نوشتن داستان برایم جالب بوده و دوست داشتم كه آن را از زبان خودشان بشنوم و در قالب داستان روایت كنم. داستان كتاب «ترنم شالیزار» درباره زندگی واقعی زن و مردی است كه بعد از مصاحبه من برای نوشتن این رمان، فوت كردند. زندگی این زوج از این حیث كه شیوه خاصی را در مواجهه با مشكلات زندگی داشتند، برایم جالب بود. به نظر من نوع برخورد آن‌ها با رنج‌ها و مشكلات واقعا تحسین برانگیز است.

بخشی از این كتاب این‌گونه نوشته شده است:

«ماه رفته است. سایه سنگین و بی‌حركت درختان روی آسفالت خیابان موج می‌اندازد. صدایی خش‌دار سكوت مه‌آلود هوا را درهم می‌شكند. «به احترام تازه در گذشته كمی سكوت كنید لطفا». كمی آن سوتر جماعتی محترم، ‌آرام و موزون از كنار تابوت می گذرند. مراسم تدفین و تشییع جنازه باشكوهی برگزار می‌شود . سارا با چشمانی اشك‌آلود گوشه‌ای ایستاده و گاه به گاه با میهمانان صحبت می‌كند...»

رمان «ترنم شالیزار»، امسال(89)، از سوی نشر «آموت» روانه بازار كتاب شد. این كتاب 201 صفحه‌ای با قیمت 4500 تومان ارایه می‌شود.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی