تبیان، دستیار زندگی
عرفان عاشورایی در حقیقت عرفان قرآنی و عترت، عرفان وحیانی و سلوك ثقلینی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرفان عاشورایی

عرفان عاشورایی

چاپ نخست كتاب «عرفان عاشورایی» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدجواد رودگر منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایبنا، در این اثر همه‌ی اصول، روش‌ها، مولفه‌ها، مقامات و احوال عرفانی بر محور سیر سالكان عاشورایی و سلوك و جذبه اصحاب كربلایی ترسیم و تصویر شده است.

عرفان عاشورایی در حقیقت عرفان قرآنی و عترت، عرفان وحیانی و سلوك ثقلینی است كه همه ارزش‌های اخلاقی ـ سلوكی را در طی طریقت الهی بر پایه شریعت حقه محمدی(صلی الله علیه و ‌آله) برای نیل به حقیقت دربردارد.

مولف این اثر درباره «عرفان» و جایگاه آن در منابع دینی می‌نویسد: «ما از عرفان چه می‌خواهیم؟ مگر نه اینست كه ما از عرفان رهایی از هرچه غیر خداست و رسیدن به خدا، قرار گرفتن در ذیل اسماء جمال و جلال الهی، وجه خدا شدن، متوجه او در همه حال بودن، درد حق و خلق داشتن، عزیز و كریم‌النفس بودن و... را طلب می‌کنیم.»

عاشورا یك مكتب تمام عیار و ظهور توحید و ولایت حقیقی و طی مراحل سلوكی و مقامات معنوی و فتوحات غیبی است و در هر زمینه‌ای آموزه‌های راه گشا و كارآمد دارد

اگر نیم‌نگاهی به عاشورا داشته باشیم، خواهیم یافت كه هرچه در پی آنیم و در انتظارش نشسته‌ایم را باید از بینش‌ها، نگرش‌ها، گرایش‌ها، منش‌ها و روش‌های امام حسین(ع) و یارانش در جریان عاشورا بیابیم كه عاشورا داستان همه تاریخ انبیا و ائمه(ع) از بدو تا ختم و از آغاز تا انجام است و این كه از آدم(ع) تا خاتم(ص) و سپس از علی(ع) تا مهدی(عج) چشم امید به كربلا، عاشورا، امام حسین(ع) و اصحاب باوفا و باصفایش دوخته بودند و دوخته‌اند، خود برهانی است بر این كه هرچه در پی آنی در عاشوراست.

به عقیده نویسنده، عاشورا یك مكتب تمام عیار و ظهور توحید و ولایت حقیقی و طی مراحل سلوكی و مقامات معنوی و فتوحات غیبی است و در هر زمینه‌ای آموزه‌های راه گشا و كارآمد دارد و آینه‌ای است كه قوت و ضعف‌ها، محاسن و معایب و كمالات و نقائص عرفان‌های یاد شده و جریان‌های صوفیانه و معنویت‌گرا را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

حال چه نیكوست رهسپار سرزمین عاشورا شده، در كاروان عشق و عرفان و قافله معرفت و عبودیت عاشورائیان شویم و در كشتی نجات حسین‌بن علی(ع) سوار شویم و به ساحل مقصود و كعبه آمال برسیم كه آنان نیز به زبان قال و حال می‌گویند «یك دم بیا بر درگه ما، گر بر كامت نیامد گله كن» پس ابن‌الوقت باشیم و از نفحات عاشورایی بهره‌های لازم و كافی را ببریم.

نوشتار حاضر بیش از آن كه محصول یك كار «پژوهشی» به معنای مصطلح كلمه باشد، نتیجه شوریدگی و شیدایی است و بیش از آن كه از «قال» حكایت كند، از «حال» روایت می‌كند كه هرچه كمال و زیبایی است، از بركت عاشورا و عاشورائیان و نفحات و عنایات اباعبدالله‌الحسین(ع) كه پدر معرفت و عبودیت الهی است و الگوی جهاد همه‌جانبه و شهادت و اسوه سلوك صائب و صادق و هرچه نقص و زشتی است از ماست.

چاپ نخست كتاب «عرفان عاشورایی» در شمارگان 2000 نسخه، 268 صفحه و بهای 30000 ریال راهی بازار نشر شد.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی