تبیان، دستیار زندگی
از هنگامی که خورشید تمدن، چشمانش را بر بین‌النهرین گشود، عراق شاهد جنگ‌ها، درگیری‌ها و ناملایمات زیادی بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصائب تاریخی مردم عراق

تاریخ عراق

مترجم و مولف کتاب «تاریخ عراق» معتقد است طمع و آز جاه‌طلبان داخلی و قدرت‌های خارجی برای تسلط بر هلال حاصل‌خیز و به‌خصوص عراق و دیگری تضاد‌های فکری، اعتقادی، دینی، مذهبی، قومی و ایدئولوژیک در عراق باعث خصومت و خشونت بین پیروان آن‌ها و علت این‌همه مصائب برای عراق است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر» تألیف دکتر علی الوَردی از استادان دانشگاه بغداد از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شد.

این کتاب  8 جلد است که جلد اول آن را دکتر هادی انصاری(فرهنگ) به فارسی برگردانده است.

مترجم و مولف این کتاب درباره این اثر به خبرآنلاین گفت: «از هنگامی که خورشید تمدن، چشمانش را بر بین‌النهرین گشود این سرزمین شاهد جنگ‌ها، درگیری‌ها و ناملایمات زیادی بوده است. این فتنه‌ها هنوز هم ادامه دارد. طی سه دهه‌ اخیر جنگ با ایران، تحریم‌های ویران‌گر سازمان ملل، دو جنگ خلیج فارس و اخیراً دهشت‌افکنی خانمان‌برانداز کام مردمی با این پیشینه‌ تمدنی و فرهنگی را چون زهر تلخ کرده است.

از هنگامی که خورشید تمدن، چشمانش را بر بین‌النهرین گشود، عراق شاهد جنگ‌ها، درگیری‌ها و ناملایمات زیادی بوده است

البته عراق دوران صلح و آرامش و پیشرفت نیز داشته است اما زشتی این خونریزی‌ها و عذاب ناشی از این خشونت‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها گذشت و باید برای ریشه‌کنی این حوادث ناگوار که تن عراق را زخمی کرده و جانش را آزرده اندیشید.»

وی توضیح داد: «شاید علت این‌همه مصائب برای عراق را در دو چیز دانست. یکی طمع و آز جاه‌طلبان داخلی و قدرت‌های خارجی برای تسلط بر هلال حاصل‌خیز و به‌خصوص عراق و دیگری تضاد‌های فکری، اعتقادی، دینی، مذهبی، قومی و ایدئولوژیک در عراق که باعث خصومت و خشونت بین پیروان آن‌ها شده است.»

انصاری که خود از نوادگان میرزای نائینی است، با بیان اینکه تقریبا همه مردم عراق با هر سلیقه و گرایشی، این کتاب دکتر الوردی را خوانده و یا نسبت به آن آگاهی دارند، درباره نویسنده گفت که او شیعه اما دارای نگاهی سکولار در بحث سیاست ‌و حکومت‌ است که با این وجود دیدگاه‌های منصفانه‌ای نسبت به ایران دارد.

نویسنده‌ی کتاب دارای نگاهی سکولار در بحث سیاست ‌و حکومت‌ است که با این وجود دیدگاه‌های منصفانه‌ای نسبت به ایران دارد

وی ادامه داد: «اگر‌چه دیدگاه‌های جامعه‌شناختی وی در جهان به‌خصوص در میان اعراب، مخالفین و موافقینی دارد اما این تلاش علمی وی که از سر دردمندی و دل‌سوزی برای کشور‌ش است قابل توجه است. اهمیت کار وی آنگاه دوچندان نِمود پیدا می‌کند که وی یک محقق شیعه و تحصیل‌کرده‌ی دانشگاه تگزاس آمریکا است و نظراتی برخلاف دیدگاه غالب ارائه می‌دهد.»

انصاری تاکید کرد: «الوردی کتاب خود را با دید جامعه‌شناسانه فراهم آورد، او به بررسی تاریخ عراق از چهار قرن پیش که عراق از زیر نفوذ و قدرت دولت صفویان بیرون آمد و تحت سلطه دولت عثمانی قرار گرفت، آغاز کرده است و این تاریخ را تا میانه دوره پادشاهی عراق در نیمه قرن بیستم میلادی ادامه داده است و پس از آن به علت اختناق و فشاری که از سوی رژیم بعث عراق در آن هنگام وجود داشت، از ادامه آن باز ماند.»

وی معتقد است همانگونه که آیت الله بروجردی(ره) مذهب را در ایران نهادینه کرد، و این گامی شد برای ارتقای فرهنگ و بینش ایرانی جهت پذیرش و انجام انقلاب توسط حضرت امام(ره)، باید دانست که شرایط امروز عراق محصول «جهل فرهنگی» مردم عراق است و علی رغم تدین و تعهد مردم این کشور پایین بودن فرهنگ سیاسی عامل بسیاری از مصائب امروز عراق است.

کتاب حاضر در 652 صفحه، به قیمت 10.500 تومان و اواسط پاییز امسال به بازار نشر ایران عرضه شده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی