تبیان، دستیار زندگی
در كمیسیون فرهنگی مجلس نهایی شد عماد افروغ كه به همراه 7 تن دیگر از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اصفهان حضور یافته است، در دیدار با مسؤولان و مدیران فرهنگی شهر اصفهان گفت: حل مشكل ازدواج جوانان به عنوان منشاء ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرحهای تسهیل ازدواج و ساماندهی مد و لباس در كمیسیون فرهنگی مجلس نهایی شد

عماد افروغ كه به همراه 7 تن دیگر از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اصفهان حضور یافته است، در دیدار با مسؤولان و مدیران فرهنگی شهر اصفهان گفت: حل مشكل ازدواج جوانان به عنوان منشاء بسیاری از معضلات اجتماعی و ساماندهی مد و لباس و احیای هویت اسلامی و ایران، مهم‌ترین دغدغه كمیسیون فرهنگی مجلس است.

وی این شهر را شهری با سابقه كهن و تاریخی و نمود واقعی تاریخ باستانی و تاریخی ایران توصیف كرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران تا حدی الگوی خود را از عصر صفویه در اصفهان برگرفته است و تلفیق رهبری دینی و رهبری سیاسی در انقلاب اسلامی از بركات تشكیل حكومت جمهوری اسلامی است.

وی اصفهان را شهری تاریخی و زیبا دانست و گفت: با این كه در سال‌های اخیر جنایت‌هایی در عرصه فرهنگی شهر اصفهان صورت گرفته ولی در عین حال هنوز این شهر در اوج قله مسائل فرهنگی كشور وجود دارد.

افروغ در گزارشی به تشریح فعالیت‌های كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: كمیسیون فرهنگی مجلس در 5 كمیته در حال بررسی مسائل فرهنگی جامعه و ارائه راهكارهای مناسب به منظور رفع مشكلات فرهنگی جامعه و كشور است.

وی گفت: یكی از تحقیقات كمیسیون فرهنگی مجلس، كمیته ارشاد و تبلیغات اسلامی است كه در آن كمیته مباحث دینی و تبلیغاتی با رویكرد دینی در حال پیگیری است و یكی از مهم‌ترین كارهای این كمیته ساماندهی مداحی در كشور است.

وی با اعلام این نكته كه در سال‌های اخیر مداحی و مدیحه سرایی و نوحه خوانی در كشور رها شده است، اظهار داشت: تمثال گرایی در مداحی توجیه شرعی ندارد و استفاده از این توصیفات به نوعی عوام فریبی و عوام زدگی و خرافه گرایی و عاطفه گرایی است.

وی اظهار داشت: اعتلای متون قرآنی و مفاهیم قرآنی نیز در دستور كار این كمیته قرار دارد و تلاش داریم تا قرآن را از استفاده صرف به عنوان روخوانی خارج كرده و آن را به زندگی حقیقی مردم و مسؤولان بیاوریم.

افروغ در ادامه یادآور شد: ساماندهی تبلیغات دینی در كشور نیز متأسفانه در حال حاضر با مخاطراتی روبه‌روست كه به دلیل به روز نبودن تبلیغات دینی، تكراری و موازی بودن فعالیت‌های ارگان‌ها و سازمان‌های متولی و اتلاف سرمایه‌ه، استقبال چندان را در جامعه با خود به همراه نمی‌آورد.

وی گفت: باید ضرورت‌های مسائل فرهنگی شناسایی شده و آسیب شناسی مسائل فرهنگی بعد از انقلاب صورت گیرد تا با تغییر در عرصه‌های فرهنگی كشور شاهد رشد و شكوفایی فرهنگ باشیم.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به فعالیت‌های كمیته زن و خانواده این كمیسیون اشاره كرد و گفت: در سال گذشته به خاطر اهمیتی كه این كمیته داشته دو طرح را نهایی كرده و به صحن علنی مجلس بردیم كه یك طرح ان طرح تسهیل ازدواج جوانان و همچنین ساماندهی مد و لباس در جامعه بوده است.

وی با اعلام این مطلب كه قصد نداریم مد خاصی را به جوانان و جامعه القا كنیم، تصریح كرد: بنا داریم تا جوانان به استقبال مد برویم و بر اساس نمادهای دینی و اسلامی و ملی مد ایجاد كنیم و بدین ترتیب هویت ایرانی را احیا كنیم.

وی در خصوص فعالیت كمیته هنر و رسانه‌ها گفت: در برنامه چهارم توسعه بحثی را در ارتباط با استفاده از ماهواره در كشور داشتیم و هم اكنون به این نتیجه رسیده‌ایم كه برخورد سفر و یك با ماهواره جواب نخواهد داد و تاكنون نیز نداده است و در صورتی كه این طرح مقابله با ماهواره جواب می‌داد، هم اكنون بر بام بسیاری از خانه‌ها دیش‌های ماهواره وجود نداشت.

وی اظهار امیدواری كرد كه با ارائه این طرح استفاده از ماهواره از سوی دولت یا صدا و سیما به صورت لایحه به صورت مشروط و كنترل شده از ماهواره در كشور استفاده شود.

افروغ رفع مشكلات معیشتی اصحاب هنر و رسانه‌ها را از جمله مسائل مهم عرصه‌های فرهنگی ذكر كرد و گفت: متأسفانه هنوز دولت بعد از یك سال لایحه خود در این خصوص را به مجلس ارائه نكرده است.

وی در خصوص جرایم مطبوعاتی گفت: به نظر ما زیبنده نظام نیست كه كسی به خاطر بیان به زندان بیفتد و بحث حبس‌زدایی از مجرمان و متخلفان مطبوعاتی در حال پیگیری است.

وی تأكید كرد: درست است كه جرم مطبوعاتی در كشور وجود دارد و باید هم با متخلفان برخورد شود ولی باید برخی خطوط و رعایت مسائل آزادی بیان را نیز رعایت كرد.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یكی از چالش‌های بعدی این كمیته را مسائل گردشگری عنوان و تصریح كرد: بحث ما در این كمیته این است كه در شرایط تاریخی ایران چگونه می‌خواهیم گردشگری را تعریف كنیم و محوریت را در ابتدا باید به میراث فرهنگی بدهیم و یا به گردشگری؟

و به رغم بودجه بالایی كه میراث فرهنگی به خود اختصاص داده اما متأسفانه شاهد دستاوردهایی متناسب با این افزایش بودجه در سطح كمی و كیفی برنامه‌های میراثی كشور نبوده‌ایم.

وی گفت: در خصوص مسائل گردشگری كشور یكی از نقاط گردشگری اراضی سواحل شمال ایران است و این اراضی در اختیار مردم نیست و در هیچ جای دنیا اراضی ساحلی در بخش خصوصی وجود ندارد.

در ادامه این جلسه مدیركل صدا و سیمای مركز اصفهان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان، مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری، مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری و تنی چند از مسؤولان فرهنگی شهر به بیان دیدگاه‌های خود در مسائل فرهنگی و مشكلات موجود در عرصه‌های كاری خود پرداخت.

روابط عمومی موسسه تبیان