تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم بن عباس كاتب گفت خدمت حضرت رضا (علیه السلام ) بودیم یكى از فقها گفت معنى نعیم در آیه شریفه لتسئلن یومئذ عن النعیم در آنروز سوال خواهید شد از نعمت، آب سرد است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطیرترین نعمت الهی چیست؟

اهل بیت

ابراهیم بن عباس كاتب گفت خدمت حضرت رضا (علیه السلام ) بودیم یكى از فقها گفت معنى نعیم در آیه شریفه " لتسئلن یومئذ عن النعیم " در آنروز سوال خواهید شد از نعمت، "آب سرد" است .

على بن موسى (علیه السلام ) با صداى بلند فرمود این طور تفسیر مى كنید آیه را و هر كسى به یك طریق معنى مى نماید بعضى مى گویند غذاى خوش طعم است؛ همانا پدرم از پدرش حضرت صادق (علیه السلام ) نقل فرمود كه وقتى این گفتار شما راجع به معنى نعیم خدمت آن جناب گفته شد خشمگین شده فرمود هرگز خدا بازخواست و سؤال نخواهد كرد مخلوق را راجع به چیزهائى كه به آنها تفضل فرموده و براى چنین چیزى منت نمى گذارد. این كار از مخلوق ناشایست است اگر از غذائى كه به دیگران داده یا آب سرد یا چیزهاى دیگر را منت گذارد، چگونه مى توان به خداى جلت عظمته نسبت داد چیزى را كه براى مردم شایسته نیست .

و لكن النعیم حبنا اهل البیت و موالاتنا یسأل الله عنه بعد التوحید و نبوة رسوله صلى الله علیه و آله ولى نعیم دوستى و ولایت با ما خاندان است كه خداوند بعد از توحید و نبوت از آن سوال خواهد كرد. زیرا بنده اگر به لوازم ولایت و محبت وفا كرد به نعیم بهشت كه زوال ندارد مى رسد.

حضرت رضا (علیه السلام ) فرمود پدرم از حضرت صادق و ایشان از امام باقر به همین طریق از على (علیه السلام ) نقل كردند كه پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود

: یا على ان اول ما یسأل عند العبد بعد موته شهادة ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله و انك ولى المومنین بما جعله الله و جعلته فمن اقر بذلك و كان معتقده صار الى النعیم الذى لازوال له .

یا على اولین چیزى كه بعد از مرگ از بنده سوال مى كنند شهادت به توحید و نبوت من و اقرار به ولایت تو است به آن طریقى كه خدا قرار داده و من نیز رسانیدم به آنها. هر كس اعتراف به این قسمت كرد و اعتقادش ‍ نیز همان بود بسوى نعمتى كه هرگز نابودى و زوال ندارد رهسپار خواهد شد.(1)

آگاه شویم، ج1، دوستی و دشمنی با آل یغمبر چرا؟

تنظیم: جهرمی زاده-گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت :

ینابیع الموده ، جزء اول ، ص 111