تبیان، دستیار زندگی
بدون شک اختراعات و ابداعات همواره با تلاش و کوشش بسیار همراه بوده است اما بعضی وقت ها این تلاش ها با یک تصادف و یا بهتر بگوییم با یک الهام عجیب و غریب اتفاق افتاده است که سایت popsci به بررسی 10 مورد از مهمترین ها پرداخته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 اختراع تصادفی دنیا

بدون شک اختراعات و ابداعات همواره با تلاش و کوشش بسیار همراه بوده است اما بعضی وقت ها این تلاش ها با یک تصادف و یا بهتر بگوییم  با یک الهام  عجیب و غریب اتفاق افتاده است که سایت popsci به بررسی 10 مورد از مهمترین ها پرداخته است.

اجاق مایکروویو

1. اجاق مایکروویو

اولین اختراع معرفی شده تصادفی را به فردی به نام پرسی اسپنسر نسبت می دهند در تاریخچه او آمده است که وی پس از گذراندن دوره سربازی خود در نیروی دریایی، در شرکت ریتون مشغول به کار بود وی که به عنوان یک نابغه الکترونیک شناخته می‌شد. در سال 1954 میلادی اسپنسر مشغول کار با مگنترون مایکروویو  بود که در آن زمان در  رادار به کار گرفته می شده است، که متوجه می شوند که بسته شکلات در جیبش آب شده است. بسته شکلات به طور سریع و ناگهانی آب شده بود که گویی گرم شده اسپنسر به این نتیجه رسید که تشعشع مایکروویو خروجی حاصل از مگنترون سبب گرم شدن شکلات شده است، اسپنسر به سرعت به تحقیق و کار بر روی این موضوع و استفاده های کاربردی از آن پرداخت که نتیجه نهایی در حال حاضر به عنوان ناجی تمام مردان مجرد و دوست‌داران خوراکی‌های فوری در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود و آن اجاق مایکروویو یا همان مایکروفر است.

قند مصنوعی

2. ساخارین، قند مصنوعی

در سال 1879 یعنی چیزی حدود 130 سال پیش، ایرا رمسن و کنستانتین فالبرگ که در آزمایشگاه خود در دانشگاه جان هاپکینز مشغول کار بودند، جهت صرف ناهار به خوردن غذا مشغول شدند البته گویا آقای فالبرگ فراموش می کند دست خود را بشوید  که البته همان طور که مستحضرید در مورد شیمیدانان این کار مساوی با مرگ است البته در این مورد خاص منجر به اختراع شد چون او  مزه شیرین و عجیبی را در زمان غذا خوردن احساس کرد که نهایتا منجر به ساخت نخستین قند مصنوعی جهان شد. رمسن و فالبرگ نتایج کار خود  را با یکدیگر منتشر کردند، اما با آنکه مشخص نشد دقیقا چه اتفاقس افتاد ولی تنها نام فالبرگ در حق امتیاز این محصول ذکر شد.

به نظر می‌رسد این موضوع آقای رمسن را زیاد خوشحال نکرد. زیرا وی بعدها در این مورد گفت: "فالبرگ یک رذل واقعی است. من متنفرم که مردم  اسم من  و او  را در کنار هم بیاورند".

فنر بازی

3. فنر بازی

در سال 1943، یک مهندس نیروی دریایی آمریکا به نام ریچارد جیمز بر روی موضوعی تحقیق می کرد در زمینه چگونگی استفاده از فنر، جهت جلوگیری از آسیب تجهیزات حساس بیرون کشتی‌ها در اثر نوسانات.

در حین کار وی یکی از مدل‌های خود را با عصبانیت از روی میز به پایین پرتاب کرد. اما اختراع وی به جای این‌که محکم با زمین برخورد کند، به شکل زیبایی جهش کرد و مجددا شکل اصلی خود را گرفت؛ این فنر به یک اسباب‌بازی محبوب برای کودکان تبدیل شد. در حال حاضر بیش از  300 میلیون از این فنرها در دنیا فروخته است!

خمیر بازی

4. خمیر بازی

قبل از اینکه خمیر بازی Play-Doh به یک وسیله آموزشی تبدیل شود، به عنوان یک محصول پاک‌کننده اختراع شده بود. این خمیر ابتدا به عنوان محصولی برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌ به بازار معرفی شد، اما این مساله مربوط به قبل از زمانی می‌‌شود که شرکت Kutol در حال سقوط باشد.

آن‌چه شرکت Kutol Products را از ورشکستگی نجات داد، موفقیت محصول آنها در تمیز کردن دیوارها نبود، بلکه استفاده بچه‌های دبستانی از این محصول برای خلق کاردستی‌های مجسمه‌سازی سال نو بود. با حذف ترکیبات پاک‌کننده و اضافه کردن رنگ و یک عطر ملایم، شرکت محصولات پاک‌کننده خود را به یکی از محبوب ‌ترین اسباب‌بازی‌های تمام تاریخ تبدیل کرد: خمیر مجسمه‌سازی. به این ترتیب شرکتی که در حال ورشکستگی بود، ناگهان به موفقیت عظیمی رسید. گاهی اوقات شما نمی‌دانید که چقدر باهوش هستید، تا این‌که یکی از راه می‌رسد و شما را متوجه آن می‌کند!

چسب همه کاره

5. چسب همه کاره

دکتر هری کوور از آزمایشگاه کداک در سال 1942 به این نتیجه رسید که ماده سیانواکریلیت که وی ساخته بود، شکست خورده است و کارایی مورد نیاز وی را ندارد.

او قصد داشت، این ماده را برای ساخت یک دستگاه زاویه‌یاب با دقت بالا به کار گیرد. ماده‌ای که وی ساخته بود به طرز باورنکردنی به هر چیزی می‌چسبید، بنابراین وی این ماده را کنار گذاشت.

شش سال بعد کوور سرپرست یک پروژه در خصوص طراحی پوشش جدیدی برای هواپیما شد و باز نگران استفاده از سیانواکریلیت بود. اما این دفعه کوور متوجه شد که این ماده، اتصالی قوی را بدون نیاز به دیدن گرما ایجاد می‌کند. کوور و گروهش مواد مختلفی را در آزمایشگاه با استفاده از این ماده تعمیر کردند و در نهایت یک استفاده مفید را برای آن کننده پیدا کردند. کوور حق امتیاز کشف خود را ثبت کرد و در سال 1958 سانواکریلیت به عنوان یک چسب همه کاره در تمام فروشگاه‌ها عرضه شد.

شاید بهتر باشد وقتی به چیزی می رسید که انتظار شما را بر آورده نمی کند به زاویه ای دیگر از آن بنگرید.

ادامه دارد...


منبع:

http://www.popsci.com/technology/gallery/2010-08/gallery-whoops-10-greatest-accidental-inventions-all-time

نوشته: فائزه سیدخاموشی

گروه دانش و فناوری تبیان