تبیان، دستیار زندگی
امام رضا(ع) در دوران حیات پربركت خویش، فضایل و كرامات بسیاری داشته كه نقطه اوج آن، ورود تاریخی آن حضرت(ع) به نیشابور و تبرك جستن علما و اهل سنت آن منطقه به خاك پای مركب امام است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت امام رضا به روایت اهل سنت

زیارت امام رضا به روایت اهل سنت

چاپ نخست كتاب «زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) به روایت اهل سنت» تالیف محمدمحسن مروجی طبسی از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایبنا، این اثر تلاش می‌كند به صورت كوتاه و گویا، گزارش‌های تاریخی درباره زیارت اهل سنت و علاقه‌مندی آنان به زیارت آستان مقدس حضرت رضا(ع) را روایت كند، حركت مباركی كه در میان دوست‌داران و ارادت‌مندان سنی مذهب، رهروان فراوانی دارد.

امام رضا(ع) فرزند رسول خدا(ص) یكی از بندگان صالح خدا و امام هشتم شیعیان است كه آستان مقدس آن حضرت(ع) از سده سوم هجری قمری تاكنون مورد توجه خاص و عام امت اسلامی به ویژه اهل سنت قرار گرفته و تمامی مسلمین از نقاط دور و نزدیك با هر فرقه و مذهبی كه دارند، به زیارت و پابوسی آستان آن حضرت می‌روند.

با ظهور تفكرات بدعت‌آمیز و فتاوای خونین ابن‌تیمیه و گسترش آن توسط محمدبن عبدالوهاب، اتحاد مسلمین به مخاطره افتاد و این گروهك جعلی، با پیروی از اسلاف خویش(شجره ملعونه بنی امیه) با تكفیر و مهدورالدم دانستن قاطبه مسلمین، سعی در ایجاد شكاف و رخنه و فتنه‌گری بین مسلمین داشته‌اند و قاطبه مسلمین را كه به زیارت قبور انبیا و صالحین می‌رفتند و به آنها متوسل می‌شدند و یا به قبر آنها تبرك می‌جستند، قبریون و حجریون نامیده و با تكفیرشان خود را موحد حقیقی معرفی می‌كردند، در حالی كه زیارت، توسل، استغاثه و طلب رفع حوایج و تبرك به قبور انبیا و صالحین، از باورهای راستین و سنت‌های دیرین امت اسلامی است كه ریشه در آیات قرآنی و روایات صحیح نبوی دارد و قول و منش صحابه و تابعین و سیره مسلمین بر آن استوار است.

گروهك جعلی وهابیت، با پیروی از اسلاف خویش(شجره ملعونه بنی امیه) با تكفیر و مهدورالدم دانستن قاطبه مسلمین، سعی در ایجاد شكاف و رخنه و فتنه‌گری بین مسلمین داشته‌اند و قاطبه مسلمین را كه به زیارت قبور انبیا و صالحین می‌رفتند و به آنها متوسل می‌شدند و یا به قبر آنها تبرك می‌جستند، قبریون و حجریون نامیدند و با تكفیرشان خود را موحد حقیقی معرفی می‌كردند

با وجود اختلاف نظرهای موجود بین فرقه‌ها و مذاهب اسلامی كه امری طبیعی است، زیارت و توسل و سایر واژه‌های یاد شده را می‌توان از مسائل مورد اتفاق بین امت اسلامی دانست كه گزارش‌ها و نصوص تاریخی گواه بر این مدعاست. این نقاط مشترك بین مسلمین را، می‌توان یكی از محورهای یك زندگی مسالمت‌آمیز و به دور از تنش بین فرقه‌ها و مذاهب اسلامی دانست.

پژوهش حاضر، مجموعه‌ای كوتاه اما گویا از گزارش‌های تاریخی درباره علمای اهل سنت و پیروان آنها و توسلات و طلب رفع حوایج از امام رضا(ع) بر اساس منابع معتبر اهل سنت است كه در سه فصل؛ فضیلت زیارت، زیارت اهل سنت و آستان حضرت(ع) در رد توهمات بی‌اساس فرقه وهابیت درباره حرمت زیارت و توسل، تكفیر و مهدورالدم دانستن زائرین و متوسلین و تقویت اتحاد بیش از بیش مسلمین سامان یافته است و با نام زیارت حضرت رضا(ع) به روایت اهل سنت ارائه شده است.

در فصل نخست كتاب حاضر می‌خوانیم: «زیارت مرقد شریف امام رضا(ع) و انعكاس آن در روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و تاكید و سفارش معصومین(علیهم‌السلام) در مورد زیارت امام رضا(ع) در كتاب‌های اهل سنت، حاكی از اهمیت و جایگاه ویژه آن حضرت بوده و سنت بودن زیارت مرقد پاك وی را به وضوح نمودار می‌سازد كه متاسفانه این روایات مغفول واقع شده است. در این فصل، یازده روایت در فضیلت زیارت قبر امام رضا(ع) از زبان پیامبر اعظم(ص)، امام كاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام‌هادی(ع) در منابع معتبر اهل سنت وارد شده است.»

با وجود اختلاف نظرهای موجود بین فرقه‌ها و مذاهب اسلامی كه امری طبیعی است، زیارت و توسل و سایر واژه‌های یاد شده را می‌توان از مسائل مورد اتفاق بین امت اسلامی دانست كه گزارش‌ها و نصوص تاریخی گواه بر این مدعاست. این نقاط مشترك بین مسلمین را، می‌توان یكی از محورهای یك زندگی مسالمت‌آمیز و به دور از تنش بین فرقه‌ها و مذاهب اسلامی دانست

زیارت اهل سنت عنوان دومین فصل این اثر است. امام رضا(ع) در دوران حیات پربركت خویش، فضایل و كرامات بسیاری داشته كه نقطه اوج آن، ورود تاریخی آن حضرت(ع) به نیشابور و تبرك جستن علما و اهل سنت آن منطقه به خاك پای مركب امام است.

این كرامات و بركات به دوران حیات آن حضرت محدود نبوده است و پس از شهادت وی نیز به تصریح علمای اهل سنت، قبر شریف امام رضا(ع) از همان قرن سوم ـ‌ چهارم هجری تاكنون محل زیارت و توسل علمای اهل سنت و سایر مردم و شفا گرفتن از آن بقعه شریفه بوده است و بر اساس گزارش‌های آنان، توسلات و زیارات مردم هرسال گسترده‌تر شده است.

گویی روایات رسیده از پیامبر اعظم(ص) و سایر اهل‌بیت رسول خدا(ص)، كه بر زیارت قبر امام رضا(ع) و مظلومیت و غربت آن حضرت تاكید داشته است، چنین سیل خروشانی از مردم را به سمت مرقد آن حضرت روانه كرده و سبب احترام ویژه آنان به پاره تن رسول خدا(ص) شده است. این گزارش‌ها حاكی از این مساله است كه زیارت قبور اهل‌بیت(ع) یك سنت موكد نبوی(ص) است و خط بطلانی بر توهمات بی‌اساس وهابیت است.

فصل سوم كتاب در رد باور نادرست فرقه وهابیت تهیه شده است. فرقه وهابیت و سلفی بر این باور است كه بنا، بر قبور جایز نیست و از مصادیق شرك است و آن را ساخته و پرداخته حاكمان عثمانی دانسته‌اند، در حالی كه گزارش‌های تاریخی، قدمت بنای بر قبور را قبل از ظهور حاكمان عثمانی و بدعت ابن‌تیمیه، در قرون اولیه نشان می‌دهد. یكی از این موارد بنای گنبد و بارگاه مطهر امام رضا(ع) است كه ریشه در قرون سوم و چهارم هجری دارد كه در حال حاضر به صورت گنبد و بارگاه فعلی درآمده است كه در فصل سوم كتاب به این گزارش‌ها اشاره شده است.

چاپ نخست كتاب «زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) به روایت اهل سنت» در شمارگان 1500 نسخه، و بهای 11.000 صفحه راهی بازار نشر شده است.


منبع: مقاله ای از آقای محمد بیگدلی

تنظیم برای تبیان: سمانه دولت ابادی