تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینکه برخی گاز ها از جمله هلیوم از هوا دانسیته کمتری دارند و سبک تر می باشند، می توان بدون گرم کردن از آنها برای بالا بردن بالون استفاده نمود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالون های گازی یا کشتی های هوایی چگونه کار می کنند؟

بالون های گازی یا کشتی های هوایی چگونه کار می کنند؟

هوا مخلوطی از گازهایی می باشد که ما نمی توانیم آن ها را ببینیم، بو بکشیم یا مزه کنیم. گازهای اصلی تشکیل دهنده هوا نیتروژن و اکسیژن می باشند ولی مقدار کمی از گازهای دیگری چون دی اکسید کربن، بخار آب و برخی گاز های نادر چون هلیوم نیز در هوا موجود می باشند. مقدار بسیاری کمی نیز از ذراتی مانند نمک و گرد و خاک نیز معمولاً در هوا موجود می باشد.

بالون های گازی یا کشتی های هوایی چگونه کار می کنند؟

هلیوم گازی است که هفت برابر از هوا سبک تر می باشد و کاربرد هایی مانند ساخت بالن های گازی، ساخت لامپ فلورسنت، ساخت لیزر و... دارد.

با توجه به اینکه برخی گازها از جمله هلیوم از هوا دانسیته کمتری دارند و سبک تر می باشند، می توان بدون گرم کردن از آن ها برای بالا بردن بالون استفاده نمود.

یکی از بهترین گاز های سبک که برای پر کردن بالن های مدرن استفاده می شود هلیوم می باشد. چون هوا از هلیوم سنگین تر است، در بالون های گازی، هوا را درون محفظه هایی بنام بالونِت حبس می کنند تا با هلیوم مخلوط نگردد. با استفاده از این بالونت ها می توان ارتفاع بالون را تنظیم نمود. پمپ کردن هوا به درون بالونت ها، باعث می شود که وزن بالون ها افزایش یابد و لذا ارتفاع آن کم شود.

ساختار داخلی یک بالون هلیوی را در شکل زیر مشاهده می نمایید:

بالون های گازی یا کشتی های هوایی چگونه کار می کنند؟

اجزاء شماره گذاری شده در شکل فوق عبارتند از:

1. بدنه بالون که از مواد سبک و مقاوم از جنس پلی استر انعطاف پذیر ساخته می شود.

2. هلیوم درون بالون: بخش اصلی فضای داخل بالون از گاز هلیوم پر می شود و به دلیل اینکه هلیوم از هوا بسیار سبک تر است باعث بالا رفتن بالون می شود.

3. بال های هدایت کننده: بر خلاف بالون های هوای گرم، این بالون ها دارای پروانه هایی می باشند که به وسیله موتور می چرخند و می توانند جهت حرکت بالون را تغییر دهند. جهت و سرعت حرکت بالون توسط این پروانه ها و بال های هدایت کننده تعیین می شود.

4. بالا بر مخصوص حرکت عمودی.

5. سکان مخصوص چرخش بالون.

6. بالونت هوا: با پر و خالی کردن دو عدد از این بالونت ها ارتفاع بالون گازی را تنظیم می کنند.

7. خروجی بالونت.

8. پروانه.

9. کابین.

10. خروجی بالونت.

11. بالونت هوا.

شماتیک یک بالون گازی در شکل زیر نشان داده شده است. همانگونه که توضیح دادیم، وقتی که دریچه بالونت های هوا باز شد، هوای درون آن ها خارج می شود و بالون سبک می شود و هلیوم موجود در بالون باعث بالا رفتن آن می شود. برای سنگین تر کردن بالون و در نتیجه کاهش دادن ارتفاع آن نیز هوا به درون بالونت ها پمپ می گردد.

بالون های گازی یا کشتی های هوایی چگونه کار می کنند؟

مطالب مرتبط:

اولین اجسام پرنده ساخته شده

بالون هوای گرم چگونه کار می کند؟

 ملخ هواپیما

هلی کوپترها

به زمین نشستن هواپیما

شروع پرواز

آشنایی با نحوه یافتن مسیرهای هوایی

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: سمیرا بادامستانی