تبیان، دستیار زندگی
اگر مرتب ندایی در گوشتان می پیچد و سیلی از افكار منفی را به سوی ذهنتان سرازیر می كند. اگر این ندا كلماتی را تكرار می كند كه می تواند لحظه های با نشاط زندگی را در كام خود فرو برد و سد راهی برای برداشتن قدم های موفقیت آمیز در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ندای درونی شما: مثبت یا منفی؟

اگر مرتب ندایی در گوشتان می پیچد و سیلی از افكار منفی را به سوی ذهنتان سرازیر می كند. اگر این ندا كلماتی را تكرار می كند كه می تواند لحظه های با نشاط زندگی را در كام خود فرو برد و سد راهی برای برداشتن قدم های موفقیت آمیز در مسیر راهتان شود، باید هرچه سریع تر دست به كار شوید و برای مبارزه با آن چاره ای بیندیشید.

همیشه به این نكته توجه داشته باشید كه همین ندا می تواند زندگی شما را تغییر دهد و مطابق میل خود پایه ریزی كند و شكل دهد. مثلاً به این فكر كنید كه ممكن است این توانایی در شما وجود داشته باشد كه به فردی بسیار موفق تبدیل شوید، اما این ندا به شما القا می كند كه توانایی رسیدن به موفقیت  در شما نیست؛ و اگر ناآگاه باشید و حرفش را باور كنید، در واقع مسیر زندگی خود را به خاطر باور آن، به سوی سیاهی تغییر داده اید.

حال برای مقابله با چنین نداهایی كه بارها و بارها در طول زندگی در گوشمان می پیچند، می توانیم از راه های سودمند بسیاری استفاده كنیم. در این راستا، برایتان یك تمرین در نظر گرفته ایم. تمرینی كه امیدواریم به شما كمك كند تا صداها و افكار منفی را از گوش و ذهن خود بیرون برانید و بتواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

1- یك روز مشخص را كه وقت آزادتری برای انجام این تمرین دارید، در نظر بگیرید.

2- یك قلم و كاغذ بردارید چرا كه امروز احتیاج دارید تا یادداشت هایی برای خود بنویسید.

3- نیاز است كه امروز چند كار مهم انجام دهید و در روزهای بعد نیز آنها را تمرین كنید. باید برای انجام درست و پیشگیری از فراموش كردن، آنها را یك به یك در دفتر خود یادداشت كنید تا هر دو ساعت آنها را مرور كرده و نتایج را به ثبت برسانید.این كارها قرارهایی هستند كه با خود می گذارید و درباره شان با خودتان صحبت می كنید؛ كه به شرح زیر هستند:

- درباره چهره تان صحبت كنید.

- درباره هوش و استعداد خود صحبت كنید.

- درباره مهارت ها و توانایی های خود صحبت كنید.

- درباره ارزش وجود خود صحبت كنید.

سعی كنید تمام این حرف ها را طوری بزنید كه به راحتی بتوانید صدای خود را بشنوید.

4 - تجسم كنید فردا كه سركار می روید، می خواهید كار خود را به بهترین شكل انجام دهید. به تمام جنبه ها فكر كرده و برایش برنامه ریزی كنید. خود را در محل كار ببینید و كارهایی را كه نیاز است انجام دهید مد نظر قرار دهید و با خود تمرین كنید.

مثلاً اگر در یك فروشگاه بزرگ كار می كنید، پیش خود فكر كنید كه بهترین روز كاری را آغاز كرده اید و سعی می كنید به بهترین شكل با مشتریان ارتباط برقرار كنید و با رئیس خود نیز رابطه بسیار خوبی دارید. به ندایی كه در گوشتان می پیچد خوب گوش فرا دهید. چه چیزی می گوید؟ تمام آنچه كه ندا می گوید و پاسخ هایی را كه شما برایش در نظر گرفته اید، یك به یك در دفتر یادداشت بنویسید.

5 - به مواردی كه پیشتر در خصوص چهره، هوش و استعداد، مهارت ها و توانایی ها و ارزش وجود خود و همچنین نكاتی كه در بالا اشاره كردیم؛ در دفتر یادداشتتان نوشته اید، خوب دقت كنید. چه شباهتی می بینید؟ چه نكات مشتركی هست كه در هر دوی آنها ذكر كرده اید؟ حالا این نكات مشترك را نیز در دفتر یادداشت كنید.

6 - اكنون نوبت بررسی نوشته های شماست. حرف هایی كه صدای درونتان گفته و مكالماتی كه در ذهن با خود داشته اید، را به دقت بخوانید و مورد ارزیابی قرار دهید.

این ندا به شما چه می گوید؟ دائماً كلامش منفی و آزار دهنده است، یا این كه با افكاری مثبت، شور و شوق به زندگی را در شما بر می انگیزد؟ آیا نكته بخصوصی هست كه ذهن شما را دائم به خود مشغول كرده باشد؟ به گفته های مثبت و منفی صدا دقت كنید و صحت و علت آنها را بررسی نمایید.

7 - حالا می توانید تشخیص دهید كه صدای درونتان چه جمله هایی را زمزمه می كند. اگر دائماً از افكار منفی برایتان سخن می گوید، همان سد راه پیشرفت در زندگی است كه در ابتدا به آن اشاره كردیم و اگر صحبت هایش مثبت، آرامش بخش و امیدوار كننده است، این را بدانید كه شما یك دوست خوب برای خود هستید كه با انرژی مثبت، بستری مناسب را برای موفقیت خود در زندگی فراهم می سازید.

هموطن سلام

مطالب مرتبط

کار را از سایر امور جدا کنید

راههای مقابله با مشكلات

چگونه با خستگی مبارزه كنیم

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.