تبیان، دستیار زندگی
شفق یا سُرخی قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره ی زمین است. شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. شفق های قطبی در سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان رنگارنگ قطب

شفق یا سُرخی قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره ی زمین است. شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند.

آسمان رنگارنگ قطب
آسمان رنگارنگ قطب

شفق های قطبی در سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها فقط در نیم کره ی شمالی دیده می‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که بتوانید آنها را ببینید.

آسمان رنگارنگ قطب
آسمان رنگارنگ قطب

به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان دیدن آنها بسیار زیاد است.

شفق‌های قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشد ولی در افق شمالی به صورت سبز بر افروخته و در طلوع خورشید به صورت قرمز کمرنگ دیده می‌شود.

آسمان رنگارنگ قطب
آسمان رنگارنگ قطب

بنجامین فرانکلین اولین کسی بود که به شفق‌های قطبی توجه نشان داد. او بر این اعتقاد بود که علت وقوع شفق‌های قطبی این انتقال نور در مرکز بار الکتریکی در سرزمینهای قطبی توسط برف و رطوبت شدت می‌گیرد.

سرخی‌های قطبی در بلندی 80 تا 100 کیلومتری بالای زمین (بیشتر اوقات در بلندی 100کیلومتر) پدیدار می‌شوند.

آسمان رنگارنگ قطب
آسمان رنگارنگ قطب

شفق‌های قطبی یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین پدیده‌های جو زمین است. پدیده مزبور عبارت از ذرات بارداری هستند که از خورشید به سوی لایه‌های زیرین جو زمین سرازیر می‌شوند و روشنی‌هایی را که کلاً شفق‌های قطبی نام دارند پدید می‌آورند.

آسمان رنگارنگ قطب
آسمان رنگارنگ قطب

نورهای قطبی درست همانند تابش‌های رنگی در آسمان هستند. نورهای قطبی در اثر الکترون‌هایی که در طول خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین حلقه می‌زنند، به وجود می‌آیند. این حلقه‌های الکترونی وارد جو زمین می‌شوند و باعث می‌گردند که گازهای رقیقی که در ارتفاعات بالای جو قرار دارند، همانند نور لامپ فلورسنت بدرخشند.

وقتی که سطح خورشید خیلی فعال باشد، ما نورهای قطبی بیشتری را مشاهده می‌کنیم تا زمانی که خورشید آرام‌تر است. نور قطبی می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. بعضی وقت‌ها شبیه به پرده ی آویزان، یا نورهای متحرک و یا پرتوهای نور است. رنگ آن نیز تغییر می‌کند ولی بیشتر مواقع دارای سایه ی سبز یا صورتی است.

ترجمه و تنظیم : مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

سنگ های متحرک اسرار آمیز

 ساحل کفی

بزرگترین دشت نمک

سوکوترا جزیره ای حیرت انگیز

چشمه آب گرم منشوری

دریاچه خون در ژاپن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.