تبیان، دستیار زندگی
بنا به اعلام سازمان هواشناسی جهانی غلظت گازهای عمده‌ی گلخانه‌ای در جو زمین به بیشترین حد خود رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد جدید گازهای گلخانه‌ای

بنا به اعلام سازمان هواشناسی جهانی غلظت گازهای عمده‌ی گلخانه‌ای در جو زمین به بیشترین حد خود رسیده است.

گازهای گلخانه ای

آژانس هواشناسی سازمان ملل در آخرین بیانیه خود در رابطه با گازهای گلخانه ای اعلام کرد که برغم رکود اقتصادی غلظت این گازها در سال‌های اخیر به تدریج افزایش یافته است.

افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای باعث بیشتر شدن تشعشعات در جو و گرمی سطح زمین می شود که این امر تغییرات آب و هوایی را به‌دنبال دارد.

قرار است این یافته ها در نشست سازمان ملل در کنکان مکزیک از 29 نوامبر تا 10 دسامبر برای مطالعه تغییرات جوی مورد بررسی قرار گیرند.

به گفته‌ی سازمان هواشناسی جهانی دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی است و 63.5 درصد از کل تشعشعات را تشکیل می‌دهد. غلظت آن از سال 1750 تاکنون  38 درصد افزایش یافته است که علت عمده آن مواد ناشی از سوخت های فسیلی، قطع درختان جنگلی و تغییر در کاربرد زمین است.

بنا به این گزارش، به عنوان مثال انتشار گاز متان باعث ذوب یخ های قطب شمال شده و نیز موجب افزایش بارندگی در مناطق مرطوب شده است و این اهمیت گرم شدن کره زمین را دوچندان می‌کند.

شصت درصد انتشار گاز متان به‌دلیل فعالیت‌های انسانی مانند چرای دام، کاشت برنج، استخراج سوخت‌های فسیلی و دفن زباله بوده و مابقی منشا طبیعی دارند.

منبع: ستنا

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی