تبیان، دستیار زندگی
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در برخی از کشورهای آسیای مرکزی، اوضاع ایدز وخیم‌تر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایدز در ایران رو به گسترش است

  بخش اجتماعی -سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در برخی از کشورهای آسیای مرکزی، اوضاع ایدز وخیم‌تر شده است.

ایدز

آمار ایدز در ایران رو به افزایش است. این را دیگر همه می‌دانند. حالا همه دیگر بر این موضوع اتفاق دارند که ایدز در ایران دارد به مرحله هشدار می‌رسد.  اما شاید باید یکی از مسئولانی که در چند سال اخیر سعی کرده که در مورد مبتلایان به ایدز و آمار آن‌ها تعارفی با کسی نداشته باشد، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم است که در چندماه اخیر در مصاحبه‌هایی که انجام داده، حتی سعی کرده پا را روی خط قرمزهایی که همیشه در مورد مبتلایان به اچ آی وی مثبت و راه‌های ابتلای به آن وجود داشته، بگذارد و بعضی نکته‌ها را در این مورد روشن‌تر کند.

بعد از آنکه وزیر بهداشت چندی پیش نسبت به شیوع ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر هشدار داد، چند روز پیش در اظهارنظری جالب گفته است که « باید در نظر داشت که تا سال87 تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی 8.3 درصد کل مبتلایان بود اما در سال 87 این میزان 13.3 درصد شد لذا با یک آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری که اگر این روند ادامه یابد ظرف 5 سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شود.» دستجردی در حالی این سخنان را بر زبان آورده است که آمارهای داخلی و جدیدترین آمار سازمان جهانی بهداشت هم بر این موضوع صحه می‌گذارند؛ هرچند هنوز در بیشتر آمارهایی که از سوی نهادهای داخلی در مورد انواع راه‌های ابتلای افراد به ایدز منتشر می‌شود، بر پایین بودن تعداد افرادی که از طریق روابط جنسی به این ویروس مبتلا شده‌اند، اصرار می‌شود.

وزیر بهداشت:باید در نظر داشت که تا سال87 تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی 8.3 درصد کل مبتلایان بود اما در سال 87 این میزان 13.3 درصد شد لذا با یک آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری که اگر این روند ادامه یابد ظرف 5 سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شودو

آمارهای رسمی می‌گویند: 22 هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا اول مهر ماه سال جاری مجموعا 21 هزار و 890 فرد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 2/92 درصد آنها را مردان و8/7 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تاکنون 2 هزار و 603 مبتلا به ایدز شناسایی شده و 3 هزار و 927 نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند.

براساس این گزارش، 7/46 درصد از مبتلایان به HIV‌ در زمان ابتلا، در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

علل ابتلا به HIV‌ در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (9/69درصد)، رابطه جنسی (3/9درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (7/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 19 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

بر اساس اعلام وب‌دا، در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/71 درصد، برقراری روابط جنسی 18 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/1 درصد را تشکیل داده است. در 2/9 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

سازمان جهانی بهداشت: وضعیت ایدز در آسیای میانه وخیم است

از سوی دیگر، طبق اخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، که سه روز پیش منتشر شد، هم‌اکنون 4/33 میلیون فرد آلوده به

ایدز

ویروس ایدز در جهان زندگی می‌کنند.

برطبق این آمار 7/2 میلیون نفر به تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و در سال 2008 نیز دو میلیون بیمار مبتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند. بر همین اساس کشورهای صحرای آفریقا هنوز بیشترین میزان آلودگی به ویروس ایدز را دارند.

به گزارش سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت، در سال 2008، 67 درصد از کل مبتلایان به ایدز در جهان، 68 درصد از مبتلایان جدید در بین بزرگسالان و 91 درصد از مبتلایان جدید در بین کودکان مربوط به منطقه صحرای آفریقا بوده است. این منطقه در همین سال 72 درصد کل مرگ و میرهای ناشی از ایدز را در جهان داشته است.

طبق گزارش جدید دفتر برنامه مقابله با ایدز سازمان ملل متحد (UNAIDS) در سال 2009 میلادی، تقریبا 6/2 میلیون نفر در جهان به تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند که نسبت به دهه 1990 این روند تقریبا 20 درصد کاهش داشته است. در 25 کشور جهان اقدامات برای مقابله با این عفونت بهبود پیدا کرده است که شامل چندین کشور در آفریقای جنوبی هستند.

همزمان در برخی از کشورها به ویژه‌ در منطقه اروپای شرقی و آسیای مرکزی، اوضاع وخیم‌تر شده است. در این کشورها اپیدمی ایدز بین معتادان تزریقی هروئین با روابط جنسی نامشروع متمرکز شده است. همچنان که در افغانستان و آسیای جنوب شرقی مسیر‌های تازه‌ای برای جابه‌جایی هروئین باز می‌شود بر تعداد معتادان نیز افزوده می‌گردد و شیوع عفونت ایدز در این کشورها بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا میشل سیدیب، مدیر اجرایی دفتر برنامه مقابله با ایدز سازمان ملل متحد ـ در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ منهتن ضمن ارائه آمار فوق و ابراز نگرانی از اوضاع وخیم شیوع ایدز در منطقه آسیای مرکز تاکید کرده است: « در مورد کشور ایران استثناهای مثبتی وجود دارد. من بسیار شگفت زده شدم وقتی فهمیدم که در ایران حتی در زندان‌ها هم بیشترین برنامه‌های پیشگیری وجود دارد. برای مثال حتی به زندانی‌ها اجازه داده می‌شود که با همسران خود در شرایط خصوصی ملاقات داشته باشند و وسایل پیشگیری هم بین زندانی‌ها توزیع می‌شود.»

منبع:خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی