تبیان، دستیار زندگی
دسته گل عروس که امروزه به عنوان یکی از مقدمات مراسم ازدواج دختر و پسران جوان محسوب می شود در بسیاری از مناطق تهران هزینه های سرسام آوری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه هزینه ها برای عروسی

ازدواج

اگرچه کشور ما از کشورهای جوان جهان به شمار می آید و یکی از ویژگیهای جوامع جوان نرخ بالای ازدواج در آن است اما در ایران نرخ ازدواج در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

در بررسی ازدواج و طلاق، یافته‌های پژوهش ها حاکی از آن است که نرخ رشد ازدواج طی سال‌های 1370تا سال 1388با روندآرامی هر ساله کاهش یافته است، به طوری که در سال 1387 تعداد ازدواج‌های ثبت شده کمتر از نیم درصد جوانان گروه سنی 20-29 سال (جوانان دم بخت) را تشکیل می‌دهد که این رقم نسبت به تعداد جمعیت آماده ازدواج رقم قابل قبولی نیست.اما برخی گمان می کنند این مساله فقط مربوط به شهرهای بزرگ است اما کاهش آمار ازدواج طی این سال‌ها نه تنها کلان شهرها و شهرهای کوچک را در بر گرفته، بلکه به روستاها هم رسیده است.

این آمار ها صاحب نظران حوزه جامعه شناسی و سیاستگذاری عمومی در ایران را بسیار نگران کرده است.تحقیقات و پژوهشهای فراوانی درباره علل و عوامل این مساله انجام شده است.عده ای از پژوهشگران کاهش سطح ازدواج را به بحران اشتغال جوانان و کاهش فرصتهای شغلی مرتبط می کنند.عده ای دیگر بالا رفتن سن بلوغ اقتصادی برای پسران را به علت لزوم انجام خدمت سربازی و دوره های تحصیلی دانشگاهی بری رسیدن به سن اشتغال دلیل اصلی بالا رفتن سن ازدواج می دانند.در مقابل عده ای تغییر ساختار ذهنی و گرایشی نسل امروز و افزایش میل به تجرد خود خواسته را به عنوان یک دلیل جدی ذکر می نمایند.

اما به نظر می رسد علاوه بر تمام این دلایل بنیادین جامعه شناختی ،یک دلیل عجیب و قابل رفع از سوی ما مردم، یکی از جدی ترین دلایل کاهش نرخ ازدواج است و آن افزایش هزینه های غیر منطقی تشریفات و جشن عروسی است.

در روز های گذشته آمارها و اخبار تاسف برانگیزی در باره هزینه های ازدواج در رسانه ها مطرح شد که این سوال را ذهن مطرح نمود که اگر اینها مصداق اسراف و تبذیر نیست دقیقا مصداق این دو مفهوم کجاست؟

دسته گل یک شب عروس

بنابر گزارشی که فارس منتشر کرد، در حال حاضر هزینه دسته گل عروس در منطقه خاوران از 50 هزار تومان تا 250 هزار

ازدواج

تومان و هزینه تزئین ماشین عروس هم از 60 هزار تومان تا 800 هزار تومان بسته به نوع گل و تعداد آن؛ در منطقه نازی‌آباد دسته گل عروس از 15 هزار تومان تا 50 هزار تومان و ماشین عروس از قیمت 50 هزار تومان تا 250 هزار تومان؛ منطقه فاز یك شهرك غرب دسته گل عروس از 20 هزار تومان تا 500 و ماشین عروس از 100 هزار تومان تا 350 هزار تومان؛ در منطقه پاسداران دسته گل عروس از 70 هزار تومان تا 200 هزار تومان ماشین عروس هم از 100 هزار تومان تا 800 هزار تومان در منطقه ستارخان هزینه‌ دسته گل عروس از 40 هزار تومان تا 120 هزار تومان می شود.

اما این همه ماجرا نیست متاسفانه سنت تجمل گرایی و اشرافی به اینجا ختم نشده و بروز بسیار تلخی در جامعه ما یافته است. تبلیغ دسته گل عروس از جنس طلای خالص 24 عیار از اقدامات جدید یکی از مجلات تبلیغاتی کشور برای برگزاری مراسم عروسی در بین زوج های جوان است. در این تبلیغ با به تصویر کشیدن دسته گلی از طلای خالص یک مراسم خاص و تمام عیار در ذهن هر بیننده ایی متبادر می شود. قیمت فروش هر یک دسته گل طلای خالص در این تبلیغ 4 میلیون و 850 هزار تومان و قیمت اجاره این دسته گل ها 475 هزار تومان تعیین شده است!!

تالار عروسی ،باغ و یا دوبی؟

ازدواج

در سالهای نه چندان دور اکثر عروسی ها در حیاط خانه های عروس خانم یا آقا داماد برگزار می شد.اما امروزه با توسعه فرهنگ آپارتمان نشینی از یک سو و میل به تجمل گرایی از سوی دیگر عروسی ها به هتل ها،تالارها ،باغها و اخیرا به خارج از کشور کشیده شده است. عروسی گرفتن در سالن های بزرگ هتل های چهار و پنج ستاره این روزها بیشتر از گذشته باب شده  است. گروههای برگزاری مراسم به زوجهای جوان وعده می دهند:می توانید نگران شام و پذیرایی نباشید و فقط به تنوع غذا و پذیرایی و آسایش میهمانان فکر کنید.

اما هزینه ی گرفتن عروسی در هتل حق انتخاب شما را محدود می کند. هر هتل معمولا پنج منو در اختیار عروس و دامادها قرار می دهد که می توانند یکی را انتخاب کنند.

۱۴تا ۲۷ و گاه ۳۰ میلیون تومان، هزینه برگزاری تنها یک شب عروسی است. پولی که می شود با آن یک آپارتمان رهن کرد، یا یک آپارتمان نقلی در اطراف تهران با آن خرید. کف هزینه ها یعنی ۶ میلیون قیمت خرید یک اتومبیل شخصی است، که نه برای یک شب، که برای سال ها می تواند همراه یک زوج باشد.

اما مسابقه تشریفات در برخی خانواده ها به خارج از مرزها کشیده شده است، آنها دیگر به سالن های تهران فکر نمیکنند، بعضی ها حتی سراغ جشن در دبی و ترکیه رفته اند.اما هم چنان هتل ها و تالارها در این میان حرف اول را می زنند.گرانترین آن ها معروف به منو های ممتاز و مخصوص است، با تنوع غذاها و کیفیت بهتر، ارزانترین منو هم معمولا یک پکیج است شامل چهار یا پنج غذایی که در مقایسه با منوی ممتاز که حداقل بره درسته بریان شده، شیر ماهی تزیین شده  و رولت گوشت و... را دارد بسیار معمولی به نظر می آید. زرشک پلو با مرغ، باقالا پلو با گوشت و شیرین پلو از معمول ترین غذاهای منوی ارزان هتل ها هستند، بدون تزیین خاص میز با حضور یک یا چند بره بریان شده.منو ها از 15 هزار تومان به ازا هر مهمان آغاز شده و به یک صدهزار تومان هم می رسد!

نتیجه گیری:

اگرچه اقدامات خداپسندانه ای مثل  ازدواج‌های آسان که به تازگی توسط برخی از خیرین در تهران با 300 هزارتومان صورت می‌پذیرد شامل 10 خدمت «تمامی مراحل ثبت ازدواج رسمی و اجرای عقد، تالار پذیرایی، اتاق عقد، كارت دعوت مراسم، لباس عروس، آرایش عروس، اتومبیل عروس، تزئین دسته گل عروس، فیلمبرداری توسط آقا و خانم، پذیرایی میوه و شیرینی برای 100 نفر» است می تواند به گسترش فرهنگ ازدواج آسان کمک نماید اما شدت و ریشه این فرهنگ تجمل گرایانه و  غیر دینی به حدی است که نیازمند عزم ملی برای مبارزه با تبعات منفی آن است.هزینه های سنگین مسکن،تهیه لوازم خانه،اشتغال و ... خود به اندازه کافی بر اقتصاد جوانان طبقه متوسط و مستضعف فشار وارد می نماید که دیگر نیازی به تحمیل این هزینه های بی مورد نباشیم.

هنگامه سهرابی

گروه جامعه و ارتباطات