تبیان، دستیار زندگی
شب ادراری در کودکان یک دغدغه فکری بین خانواده هاست که برای والدین و به خصوص کودک باعث ایجاد مشکل روحی – روانی می شود. لذا با توجه به پرسش های متعدد والدین و اهمیت موضوع و فراوانی آن در جامعه در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک شما هم شب ادراری دارد؟

کودک

شب ادراری در کودکان یک دغدغه فکری بین خانواده هاست که برای والدین و به خصوص کودک باعث ایجاد مشکل روحی – روانی می شود.

لذا با توجه به پرسش های متعدد والدین و اهمیت موضوع و فراوانی آن در جامعه در این خصوص اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم:

قبل از هر چیز توجه شما را به این نکته جلب می کنیم  شب ادراری که در برخی کودکان مشاهده می شود به عنوان بیماری مطرح نیست و معمولاً خود به خود برطرف می شود دانستن این مساله خود می تواند برای والدین کمک کننده باشد و از نگرانی آنها بکاهد . والدین عزیز می بایست برای حل این مشکل صبر و حوصله به خرج دهند و از وارد كردن هر گونه فشارو استرس به كودک خود جلوگیری کنند زیرا این فشارها نه تنها راه گشا نیست بلکه مشكل را تشدید نیزخواهد کرد.

این را بدانید کودک شما درخیس کردن هنگام خواب هیچگونه دخالتی ندارد و تنبیه ، تحقیر طفل  یا مسخره کردن وی ، هیچگونه تاثیری در بهبودی آن ندارد بلکه با ایجاد فشار روحی وضع کودک را به مراتب بدتر می‌کند.

کودک مودب

علل و عوامل شب ادراری در کودک

در بیشتر موارد ، کودک مبتلا به شب ادراری هیچ بیماری یا مشکل بدنی ونقص عضوی ندارد و در  درصد کمی ازموارد ( تقریباً 20 درصد) ممکن است بیماریهایی مانند: دیابـت ، عفونت ادراری ، بیماریهای مادرزادی کلیه ، نوعی کم‌خونی و عیوب نخاع و بیماریهای سیستم اعصاب ، علت شب ادراری باشد.

عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز شب ادراری موثر است. اما باید توجه داشت همانطور که زمان راه افتادن و حرف زدن بچه‌ها با همدیگر متفاوت است، روند بالارفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت کنترل مثانه نیز در کودکان ممکن است باهم متفاوت باشد. مسائل روحی و عاطفی از مهمترین علل شب ادراری هستند. این مورد بخصوص در نزد کودکانی دیده می‌شود که قبلا کنترل ادرار داشته‌اند اما اکنون دچار شب ادراری شده‌اند.

از دیگر عوامل بسیار مهم در شب ادراری آلرژی و حساسیت کودک به غذاها و بخصوص شیر گاو است. لذا باید توجه داشت در چه شب هایی و با مصرف چه مواد و یا غذاهایی شب ادراری تشدید می‌شود تا از مصرف آنها پرهیز گردد.

بین خواب کودکان مبتلا به شب ادراری و سایر کودکان تفاوتی وجود ندارد و خیس کردن در هر مرحله از خواب (چه در مرحله خواب عمیق و چه در مراحل خواب سطحی) ممکن است اتفاق بیافتد و شب ادراری به خواب عمیق کودکان یا اختلال درخواب و بیدار شدن کودک ربطی ندارد.

به این نکته توجه کنید که یادگیری دستشوئی رفتن معمولاً در حوالی سن 4 تا 5 سالگی رخ می دهد و این امر معمولاً با دوره ای از خیس کردن در طول روز یا شب دنبال می شود و جای نگرانی نیست .

اگر خیس کردن در رختخواب همچنان در سن 6 یا 7 سالگی رخ دهد، باید حتماً با پزشک مشورت شودهمچنین اگر خیس کردن در طول روز باشد و یا همراه با اختلالات روده ای باشد می تواند نشانگر یک مشکل جدی بوده و باید حتماً در این زمینه با پزشک مشورت نمود با شناخت مشکل و رفع‌ آن توسط پزشک ‌، بی‌اختیاری‌ کودک ‌نیز رفع‌  می گردد.

کودک

راه و روش درمان

برای درمان شب ادراری روش هایی وجود دارد اول و مهمترین مرحله این است که اضطراب كودك را كاهش داد .

سعی کنید در اوقات بیداری با تمریناتی به كودك  آموزش دهید ادرار خود را نگه دارد تا کم کم حجم مثانه زیادتر شود.

هنگام شب مصرف مایعات و غذاها و میوه‌های آبدار به حداقل برسد و قبل از خواب حتماً کودك را برای ادرار كردن به توالت ببرید.

در درمان دارویی از چندین نوع مختلف دارو می توان استفاده کرد اما بعضی از انواع آنها دارای عوارض جانبی خاص خود می باشند. ممکن است پزشک ترکیبی از چند درمان را توصیه نماید.

از جمله این داروها ایمی‌پرامین است. تاثیر این دارو جدا از خاصیت ضد افسردگی آن از طریق تاثیر بر اعصاب مثانه عمل می‌کند و در درمان شب ادراری تاثیر گذار است. مقدار دارو باید توسط پزشک تجویز شود. با مصرف این دارو ممکن است بهبودی حاصل شود اما از آنجائی که پس از قطع دارو امکان دارد شب ادراری دوباره  عود نماید، لازم است این دارو حداقل برای سه ماه مصرف شود و قطع آن نیز تدریجی باشد.

این نکته  را به خاطر داشته باشید تجویز دارو بدون توصیه پزشک ممکن است عوارض جبران ناپذیری همراه داشته باشد .

پیشنهاد ما  این است قبل از هر اقدامی  با پزشک مشورت نمایید.

دکتر عابدزاده

مشاور پزشکی تبیان